Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Televiziuni cu ratinguri microscopice

Televiziunile de documentare au o mare problemă în România. Sunt televiziuni cu notorietate mare, dar cu audiențe foarte mici. Nu este vina lor!  
Germs - 210x280 - v57

Deși „dă bine la brandul  personal“ să-ți exprimi într-un cerc de prieteni admirația pentru diverse programe văzute pe Discovery Channel sau pe National Geographic, interesul românilor pentru aceste televiziuni de documentare este foarte scăzut raportat la piața TV.

Sunt cinci televiziuni de documentare prezente în sondajele realizate de Kantar Media. Toate înregistrează cifre de audiență cu mult sub gradul de notorietate vehiculat în societatea românească. Ajungem să spunem că aceste programe educative sunt mai mult folosite ca „diplome“ ce garantează „nivelul intelectual ridicat“ al unei persoane, în momente favorabile, decât să fie urmărite în realitate. Altfel spus, cu Discovery și National Geographic te lauzi că le urmărești programele ca să „dai bine la lume“, de „ochii lumii“!

Audiențele din ianuarie 2017, luna cu cel mai ridicat consum de televiziune din timpul anului (din cauza sezonului rece), confirmă „atenția“ de care se bucură aceste televiziuni. Discovery Channel și National Geographic Wild au fost cele mai urmărite televiziuni de pe această nișă, la nivel național, cu o medie de (doar!) 13.000 de telespectatori pe minut (toată ziua), conform măsurătorilor Kantar Media. Iată alte câteva cifre spre comparație: Pro TV, liderul pieței TV, a avut o medie de 917.000 telespectatori/minut, România TV, liderul nișei televiziunilor de știri, a avut o medie de 373.000 de persoane pe minut, Antena Stars, televiziune tabloidă în care defilează bârfele starletelor și „știrile“ efemere despre tot felul de vedete, a realizat o audiență de 105.000 telespectatori pe minut. Exemplele cu televiziuni mult mai „competitive“ pot continua! Este o „distanță“ uriașă între audiențele Discovery și acești „Titani“ ai pieței TV din România. Se poate spune (cu resemnare) că asta cere publicul românesc: divertisment și voie bună!

În topul audienței generale pe luna ianuarie 2017, Discovery Channel și National Geographic Wild ocupă locurile 39-40, din 58 de televiziuni cuprinse în monitorizare. Așadar, în a doua parte a topului. Aceste poziții nu ar trebui să îi mai „pună pe gânduri“ pe analiștii și comentatorii media. Educația, atât cea din familie cât și cea din școală, se reflectă și în audiențele mici pentru aceste televiziuni.

Analiza propriu-zisă pe nișa televiziunilor de documentare arată că lupta pentru supremație, dacă se poate spune așa!, s-a relansat de la începutul acestui an, când Discovery și Animal Planet au reintrat în grila operatorului RCS & RDS, după o absență de mai bine de trei ani. Revenirea s-a resimțit în sondaje. Astfel, Discovery a câștigat câte 5.000 de persoane la nivel național și urban față de decembrie 2016. Totuși, audiența Animal Planet nu s-a mișcat din jurul cifrei de 4.000 de telespectatori pe minut, la nivel național. Probabil, orășenii n-au fost atenți la revenirea acestei televiziuni în grila RCS & RDS, pe fondul agitației de pe scena politică generată de celebra Ordonanță 13. Oricum, pe acestă nișă cu ratinguri „microscopice“, lupta se va purta de acum înainte între Discovery, National Geographic Wild, National Geographic și History Channel.

Cele cinci televiziuni de documentare au avut în total, la nivel național, o cotă de piață (cotă de vizionare) de 1,05% (toată ziua). Asta înseamnă că 1,05% din totalul telespectatorilor care s-au uitat la televizor, în cursul lunii ianuarie, au urmărit unul dintre programele celor cinci televiziuni tematice. Să comparăm acest procent cu market share-ul celor cinci televiziuni de știri, care au stat pe „un butoi de pulbere“ toată luna ianuarie: 19%! Sunt firești aceste cifre de vreme ce opinia publică a fost mult mai îngrijorată de deciziile Guvernului Grindeanu decât de viața leilor din savană, de pe Animal Planet.

Și în prime-time (orele 19:00 – 24:00), audiențele televiziunilor de documentare sunt foarte reduse. La nivel anului 2016, History Channel și National Geographic au avut cele mai mari audiențe la nivel național: 13.000, respectiv 12.000 de persoane pe minut.

În ciuda acestor audiențe mici, televiziunile de documentare sunt foarte active în promovarea și îmbogățirea grilelor de programe. Nu există săptămână ca o astfel de televiziune să nu anunțe un nou serial sau o nouă emisiune. Dar acest efort nu pare să conducă la câștigarea de noi telespectatori în România. Televiziunile de documentare, până una alta, se mulțumesc cu un nucleu de fani foarte mic, important este ca acesta să nu scadă în viitor.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii