Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Televiziunea pierde audiență, dar nu se predă…internetului

Marile televiziuni au pierdut audiență în cursul anului 2018. Dar pozițiile lor sunt atât de puternice încât aceste scăderi sunt trecute la capitolul „pierderi colaterale”. Momentul când internetul va doborî televiziunea în audiență este foarte departe, așa încât Măruță, Gâdea și Ciutacu pot ieși liniștiți la pensie.
046 core consum TV 1

La începutul fiecărui an, conform legislației audiovizuale, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) stabilește așa‑numita listă must-carry care cuprinde televiziunile ce vor fi preluate liber (fără bani) de către operatorii de cablu TV. Pentru definitivarea listei, în funcție de audiența înregistrată în cursul anului anterior, CNA utilizează raportul cu indicii de audiență furnizat de compania Kantar Media, unica firmă care măsoară ratingurile televiziunilor în România.

Și de această dată, Kantar Media și-a făcut datoria și a livrat membrilor CNA indicii de audiență națională pentru 83 de televiziuni. Este un prilej pentru a afla care sunt performanțele televiziunilor în anul care s-a încheiat.

Prezența în lista must-carry este un avantaj pentru o televiziune pentru că, fiind preluată obligatoriu și gratuit de rețelele de cablu TV, are o vizibilitate asigurată, adică ajunge în casele românilor. Dar la acest avantaj a renunțat Pro TV SRL, compania care operează licențele televiziunilor Pro TV, Pro Cinema, Pro X, Pro 2 (Acasă TV) și Pro Gold, în iulie 2013. Atunci, liderul pieței TV din România a decis să negocieze cu cabliștii și să-și crească veniturile din vânzarea programelor. Decizia de atunci s-a dovedit inspirată, veniturile grupului american în România (CME) au crescut an de an, astfel încât, în primele șase luni ale anului 2018, acesta a raportat venituri de la operatorii de cablu în valoare de 23,3 milioane de dolari. Această strategie a fost urmată de Intact Media Group, companie deținută de familia Voiculescu, în iulie 2018, când a anunțat că televiziunile Antena 1, Antena 3, Antena Stars, Happy Channel și ZU TV se retrag din lista must-carry.

Ultima noutate în această afacere a venit din partea televiziunii Kanal D, deținută de turcii de la grupul de media Dogan, care a anunțat CNA că, începând de la 1 ianuarie a.c., renunță să mai fie o televiziune liberă la retransmisie. Astfel, există în prezent trei entități – Pro TV, Intact și Kanal D – care nu mai fac parte din lista must-carry și își vând semnalul TV companiilor de cablu. Nu orice televiziune își permite luxul să iasă din lista must-carry. Cei trei mari jucători și-au permis această manevră (profitabilă) știind că televiziunile lor sunt dorite de cabliști în grilele de programe. De altfel, raportul de audiență furnizat de Kantar Media arată că cele 11 televiziuni operate de Pro TV SRL, Intact Media Group și Dogan dețin o cotă de piață la nivel național de 48,98%. Cota de piață reprezintă numărul de telespectatori care au urmărit un program TV raportat la totalul telespectatorilor din acel interval de timp (în acest caz, anul 2018), exprimat în procente.

Cu alte cuvinte, jumătate din românii care s-au uitat anul trecut la televizor au urmărit una dintre aceste televiziuni. Pe cealaltă jumătate de piață (51,03%) s-au „bătut” pentru audiență numai puțin de 74 de televiziuni, mai mari sau mai mici. Revenind la must-carry, ieșirea din această listă nu și-o permite orice televiziune, ci numai acelea care sunt sigure că operatorii de cablu le doresc în grilele lor, pentru a satisface pretențiile abonaților. Să fii operator de cablu în România fără să ai în grila de programe Pro TV, Antena 1 sau Kanal D este un mare risc, pentru că abonații pot să renunțe nemulțumiți și să se ducă la o altă companiei de cablu. Așadar, cei trei fac jocurile pe piața TV.

Raportul Kantar Media pentru anul 2018 arată că, la nivel național, televiziunea Pro TV a dominat autoritar clasamentul, în ciuda faptul că a pierdut telespectatori față de anul 2017. Pro TV a avut o medie de 698.750 de telespectatori pe minut la nivel național (toată ziua). Asta înseamnă că, pe parcursul anului trecut, programele televiziunii deținută de americanii de la CME au fost urmărite în medie de 698.750 de români pe minut. Pro TV deține o poziție confortabilă de lider, în ciuda faptului că indicele său de audiență este mai mic cu 31.204 persoane față de anul 2017. Este cea mai mare pierdere de audiență de pe piața TV.

Ratingul Pro TV este cu mult mai mare decât cel realizat de Antena 1, principalul său concurent, care a avut o medie de 470.132 persoane pe minut, în scădere cu 5.154 de persoane față de 2017. A treia televiziune a anului 2018 a fost Kanal D, cu o medie de 383.875 persoane pe minut, la nivelul anului precedent (scădere de cu 437 de indivizi).

România TV a fost a patra televiziune a anului trecut, peste Antena 3: 242.511, respectiv 201.554 telespectatori pe minut. România TV a pierdut 13.156 de persoane, în timp ce ratingul Antena 3 a coborât cu 15.394 de persoane.

Televiziunea de stat TVR 1 a ocupat locul 7 în topul audienței generale, cu o medie de 107.481 telespectatori pe minut, în creștere cu 12.005 persoane față de 2017. Această creștere se explică prin difuzarea meciurilor de la Campionatul Mondial de fotbal din Rusia.

În ciuda scăderilor de audiență suferite de primele cinci televiziuni din fruntea topului – Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3 – acestea dețin o cotă totală de piață de 47,6%. Și în cazul televiziunilor luate individual (mai sus am subliniat concentrarea audienței pe cele trei grupuri) se constată o concentrare a consumului de televiziune: trei televiziuni de divertisment și filme și două canale de știri controlează aproape jumătate din piața TV.

Pe nișa televiziunilor de știri, România TV și Antena 3 dețin poziții confortabile, la mare distanță de Realitatea TV (68.084 de telespectatori pe minut), B1 TV (54.838) și Digi24 (49.697). În cursul anului trecut, Realitatea TV a câștigat 13.470 de persoane, fiind a treia televiziune de știri la nivel național. B1 TV a pierdut 9.734 de persoane față de 2017 (scădere importantă pentru un canal de nișă), în timp ce Digi24 a câștigat 1.580. Pe acest segment nu se întrevăd schimbări majore în acest an electoral, România TV și Antena 3 fiind bine „înfipte” în preferințele românilor.

Pe nișa televiziunilor de filme și seriale se remarcă numărul mare de jucători (13 stații). În ciuda acestui fapt, cota de piață (vizionare) a fost de 5,92%, la nivelul anului precedent. Liderul este Pro Cinema, cu o medie de 59.853 de telespectatori pe minut (toată ziua), cu mult peste AXN (41.304). Urmează în top patru televiziuni care își „macină” ratingurile generale la un nivel apropiat: DIVA (29.686), Paramount (22.836), Film Cafe (20.222) și TNT (18.026).

Cele 10 televiziuni de sport (canale individuale și extensiile lor) au însumat o cotă de piață de doar 3,43% la nivel național. DigiSport 1 nu are un concurent pe măsură, altfel spus, nu are cu cine „juca” pe acest „teren”. A avut o audiență medie de 50.979 de telespectatori pe minut, la mare diferență față de „fratele său mai mic”, DigiSport 2 (20.503).

În analiza pe grupurile de televiziune, se constată că Pro TV SRL și Intact Media Group au cote de piață foarte apropiate: 20,8%, respectiv 19%. Televiziunea Română, cu TVR 1 și TVR 2, are o cotă de piață de 4,05%. Cifra este de-a dreptul îngrijorătoare, pentru că cele două canale au acoperire națională și sunt preluate direct și obligatoriu de cabliștii TV.

În topul celor 85 de stații monitorizate de Kantar Media, se constată că 39 de televiziuni au avut audiențe de sub 10.000 de persoane pe minut. Dintre acestea, 14 canale au înregistrat sub 1.000 de telespectatori pe minut. Printre „piticii” pieței TV din România se numără: Travel Mix (766 de telespectatori pe minut), Credo TV (406), Magic TV (384), TeleStar (140) și Medika TV (19).

În acest an, audiențele marilor televiziuni vor continua să se erodeze, dar nu într-o măsură care să le pericliteze pozițiile și pierderile din încasările de publicitate. Televiziunea pierde audiență, dar nu se predă încă… internetului.

 

47,6% reprezintă cota totală de piață a primelor cinci televiziuni din topul audienței naționale – Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3, în anul 2018.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii