Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Tehnologie în meniu

O poveste despre o industrie în care modul de interacțiune cu clienții este același de aproape 300 de ani. Dar tehnologia avansează și își întinde ramurile până aici.
892A9514original 80 pixeli - inch test scos wtmdng

M-am așezat la masa unuia dintre localurile din Centrul Istoric din București și am scanat codul QR. Mi-am ales ceva din meniul virtual, comanda a ajuns la chelner, iar în scurt timp, în fața mea. Așa am făcut cunoștință cu aplicația FastOrder și cu modul în care tehnologia influențează în mod direct nu doar viitorul, ci și prezentul industriei ospitalității din lume. Pentru că asta speră cei opt tineri români care lucrează la dezvoltarea continuă a acesteia. Echipa FastOrder este condusă de Lucian Cramba – tânărul cu ideea, dar și cu spirit antreprenorial. Chiar pe vremea când ideea abia lua naștere, în urmă cu șase ani, conducea o cafenea alături de fratele său. „Am realizat că nu există o metodă eficientă de a servi clienții în timpul orelor aglomerate. M-am gândit cum să eficientizez modul de servire în local, nu m-am gândit la un proiect atât de mare cum avem în ziua de azi”, își amintește antreprenorul. La acea vreme, tehnologia nu era atât de avansată, deci nici soluții software cu adevărat utile nu puteau fi create pe piață. Așadar, ideea a luat o pauză.

A renăscut anul trecut, sub forma aplicației pe care o găsim în magazinele virtuale de pe telefoanele noastre inteligente. De ce a fost ales acest moment? „A fost o succesiune de evenimente care m-au motivat să mă ocup de asta, iar de un an sunt full-time implicat în proiectul acesta”. Dar momentul marcant a fost când Lucian și-a văzut o altă idee de afaceri pusă în practică de alți români, după o finanțare substanțială. „În 2011, prezentam unor finanțatori un automat de distribuție a lichidului de parbriz, dar nu au văzut potențial în proiectul meu. M-a ambiționat să merg mai departe cu FastOrder când am văzut că alții au reușit cu o idee ca a mea, în care credeam foarte mult”. Concret, potrivit antreprenorului, dacă un local are 200 de clienți într-o zi și economisește un minut la fiecare client cu ajutorul aplicației, înseamnă aproape trei ore câștigate în ziua aceea. Astfel, la o vânzare medie de 3.000 de lei (vânzare de 200 de lei pe oră), sunt 600 de lei pe zi care merg „în pușculița” patronilor de restaurante.

Primul venit, primul servit

În mai 2015, clujenii implicați în dezvoltarea aplicației făceau primele teste, pentru a valida piața, pentru a afla dacă oamenii ar folosi serviciul și dacă restaurantele ar apela la o astfel de soluție. „Am început să învățăm despre problemele pe care le întâmpină ospătarii, managerii și clienții restaurantelor în fiecare zi, iar tot acest know-how l-am împachetat în prima versiune a aplicației, pe care am lansat-o spre sfârșitul lui 2015. Nu este un concept atât de original pe cât aș fi crezut eu acum șase ani. Dar nimeni nu a reușit să se impună pe piață sau să avanseze cât am avansat noi, deși nici noi nu putem spune că avem succes la ora actuală, mai sunt mulți pași de făcut. Însă, pentru un startup, provocările cele mari vin abia după ce îți vine ideea”.

Acum, FastOrder este în aproape 80 de localuri din orașele mari din țară, iar de puțin timp și peste graniță, în două localuri din New York și în trei din Dubai. „Provocarea de acum este să adunăm cotă de piață, să aducem cât mai multe locații în platformă”. Iar pentru asta sunt necesare fonduri. Până în prezent, investiția totală este de 175.000 de euro, 50.000 de euro fiind alocați de inițiatorul proiectului, iar restul de Bogdan Herea, fondatorul grupului PITECH+PLUS. O a doua tranșă de finanțare, între 500.000 și 1 milion de euro, va fi destinată extinderii necesare pentru piața mondială.

„10.000 de euro sunt costurile noastre lunare ca să fim pe piață. 80% din costuri merg către partea de dezvoltare, iar restul în marketing. Momentan nu încasăm suficienți de mulți bani încât să acoperim cheltuielile acestea. Avem nevoie de o piață mai mare, de mai multe restaurante care să plătească abonament”. Mai exact, cu încă 30 de locații, afacerea FastOrder s-ar apropia de zona în care nu mai sunt necesare finanțări externe.

În ceea ce privește costurile pe care restaurantele le plătesc pentru utilizarea aplicației, abonamentele lunare au prețuri diferite, în funcție de dimensiunea locației, de țară și chiar de continent. Astfel, în medie, un local din țara noastră plătește între 50 și 100 de euro, subscripția lunară pentru SUA pornește de la 100 de dolari, iar în Dubai de la 400 de dolari. Dar antreprenorul se gândește și la un alt canal de venituri: „Pe termen lung, vrem ca aplicația să devină cea mai performantă platformă de advertising orientată spre piața producătorilor de băuturi. Acesta este proiectul de viitor spre care ne îndreptăm”.

Echipa de programatori are încă de adunat know-how, atât de pe piața locală, cât și din alte țări spre care se uită. Însă, odată cu ceea ce au învățat până acum, a început și extinderea agresivă. „Ceea ce ne încântă este că deja restaurantele au auzit de produsul nostru și ne caută, sunt localuri noi în aplicație care și-au făcut conturi, și-au încărcat meniul, pentru că orice restaurant se poate înrola singur în platforma noastră”, punctează inițiatorul proiectului. Obiectivul privind numărul de locații partenere este de minim 500, până la finalul acestui an.

Dar, până la urmă, ce înseamnă o aplicație de succes? „Pe partea de business, succesul se cuantifică doar în bani. Pe partea de utilizatori, este dat de numărul de utilizatori fericiți pe care-i ai și de rating-ul pe care-l are aplicația”. Iar FastOrder are un rating de 4,8.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii