Cautare




, Contributor

|
|

Sus, tot mai sus

O idee potrivită la momentul potrivit, combinată cu îndrăzneala unor tineri antreprenori. Așa a început povestea FAN Courier.
FAN Courier

Nu de puţine ori au fost nevoiţi să refuze oferte atractive pentru vânzarea afacerii FAN Courier. Antreprenorii care deţin cel mai mare jucător de pe piaţa locală de curierat – Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai – au crezut întotdeauna în afacerea lor și nu s-au lăsat convinși să renunţe nici chiar în perioada de criză. Astăzi, după mai bine de 17 ani de când a fost înfiinţată, FAN Courier este în continuare liderul pieţei de curierat, cu o cotă de aproximativ 25%. Analizând retrospectiv lucrurile,  pentru un străin poate că ar părea aproape de necrezut cum o firmă cu acţionariat 100% românesc (așadar fără susţinerea financiară a unei multinaţionale) a reușit să se impună într-o piaţă puternic concurenţială.

Cei trei antreprenori au luat tot ce a fost mai bun din anii de criză și și-au învăţat lecţiile. Pe scurt, au îngheţat salariile în 2009 și au redus numărul angajaţilor cu 10%. Partea interesantă este că, în perioada respectivă, au continuat programele de training, investind anual în jur de 300.000 de euro în acest sens. Bineînţeles că un rol important l-a jucat comerţul electronic, deși atunci genera doar câteva procente din cifra de afaceri. Cu paranteza că, astăzi, comerţul online a devenit principalul motor de creştere în piaţa de curierat. În cazul FAN Courier, dacă în urmă cu trei-patru ani segmentul e-commerce nu depăşea 4-5% în businessul anual al companiei, în 2016 se estimează ca acesta să genereze aproximativ 40% din cifra de afaceri. Iar dezvoltarea acestui segment nu se va opri aici, în contextul în care integrarea serviciilor de curierat contează pentru 95% dintre magazinele online.

Așa că, afacerea celor trei antreprenori a ajuns la aproape 400 de milioane de lei anul trecut, peste estimările iniţiale. Adică o creștere de 20% faţă de 2014. Cât despre profit, acesta a crescut cu 21%, până la 74 de milioane de lei. Aceste cifre au fost posibile și datorită investiţiilor susţinute din ultimii ani. Mai exact, în ultimii zece ani, investiţiile totale ale companiei au depășit 62 de milioane de euro, anual media fiind de circa 7 milioane de euro. În același timp, flota companiei a ajuns să numere astăzi 2.600 de mașini.

Cele mai vechi afaceri ale Americii

Felix Pătrășcanu spunea că revenirea economiei, noile servicii lansate și strategia de extindere a gradului de acoperire la nivel naţional au dus la crearea unui scenariu de creștere cel puţin similar cu cel de anul trecut. Bineînţeles că absolut toate creșterile se bazează pe investiţii, una dintre cele mai recente fiind cea de la Brașov, unde au fost create 300 de noi locuri de muncă. Este vorba despre primul hub regional al companiei, realizat în urma unui buget de aproximativ 5 milioane de euro.

Primul sediu FAN Courier a apărut în anul 2003 pe strada Fabrica de Glucoză din București, investiţia de atunci fiind de 500.000 de dolari. La distanţă de câţiva ani, compania a ajuns  lider de piaţă, cu o flotă de 1.500 de mașini. Aproape un record, s-ar putea spune despre afacerea demarată în anul 1998 cu o singură Dacie. Pe atunci, nici măcar nu se putea vorbi cu adevărat despre concurenţă, existând doar câteva companii și reprezentanţe ale unor multinaţionale. Cei trei au știut să profite de avantajul pe care îl oferea piaţa la acea vreme, și care consta în nevoia crescută pentru serviciile lor. Deși nu era deloc cunoscută ideea de curierat rapid destinat pieţei domestice, lucrurile au evoluat foarte repede, iar anii care au trecut au demonstrat că inspiraţia celor trei antreprenori a dat roade.

De la fundație la acoperiș

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii