Cautare




, Contributor

Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România

Opinii |
|

Sunt online, deci am succes – între utilitate și egotism în afaceri

Un text de Lars Wiechen, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România
Lars Weichen Deloitte

Când tehnologia evoluează într-un ritm cu care abia putem ține pasul, aproape că toate nevoile noastre pot fi îndeplinite online și mai rapid ca oricând. De la cumpărături și dating, până la știri și sfaturi medicale, obținem totul numaidecât și fără efort, indiferent de cât de complex sau trivial este. Social media ne permit să devenim instantaneu formatori de opinie, activiști sau persoane publice, indiferent dacă oferim sau nu substanță și valoare.

În afaceri, tindem să aplicăm aceleași principii, modelând imaginea noastră online în funcție de cum ne dorim să fim percepuți. Fiecare realizare este comunicată cu entuziasm întregii lumi, fiecare experiență neplăcută la muncă merită împărtășită. Câtă vreme like-urile și retweet-urile sunt numeroase, nu avem motiv de grijă. …sau avem?

Cât de valoroasă este contribuția adusă de rețelele de socializare în mediul de afaceri? Care sunt riscurile aferente? În ciuda optimismului aproape frenetic în ceea ce privește social media, există motive să fim precauți când navigăm prin lumea afacerilor printr-o prismă virtuală.

În primul rând, rețelele de socializare expun companiile la posibile prejudicii de reputație. Putem ajunge să distrugem foarte rapid o reputație care a fost construită în ani întregi.

În al doilea rând, cât de relevante sunt toate acestea în contextul relațiilor și interacțiunilor în afaceri? Contrar așteptărilor, negocierile, tranzacțiile și munca în general continuă să se bazeze pe interacțiuni umane directe. Când fațada este îndepărtată, ce avem de oferit? Acreditările și realizările profesionale reprezintă cărțile noastre de vizită.

Bineînțeles, nu putem nega că verificarea platformelor de socializare ale potențialilor clienți este utilă în colectarea unor informații la prima mână, chiar dacă superficiale. Totuși, nu trebuie să supraestimăm potențialul rețelelor de socializare în miezul afacerilor, miez care rămâne într-o mare măsură în afara virtualului. La nivel individual, viteza și ușurința accesului la informații pe care ni le oferă internetul, deși extrem de convenabile, sunt nocive pentru capacitățile noastre critice și analitice.

În absența unor filtre de calitate, această supra-informare ne oferă iluzia unei conștientizări a ceea ce se întâmplă în jurul nostru. Suntem bombardați cu opinii care sunt luate drept adevăruri și pe care ni le însușim fără a pune întrebări, rezultatul fiind o viziune mioapă, distorsionată asupra lumii și o lipsă a gândirii pe termen lung.

Dar probabil cel mai mare prejudiciu pe care ni-l pot aduce social media se referă la propriul nostru ego. Psihologii din întreaga lume avertizează cu privire la o creștere în tendințe narcisiste în comportamentul oamenilor, iar social media sunt un factor de netăgăduit. Uneori, suntem atât de preocupați de cultivarea și menținerea imaginii noastre publice, încât stima de sine devine direct proporțională cu numărul de like-uri pe Facebook, iar numărul contactelor de pe LinkedIn devine un indicator al succesului profesional.

Pe scurt, social media pot crea narcisiști în mediul de afaceri și în afara lui. Ar trebui să evaluăm propriile noastre succese, eșecuri și performanțe. Să păstrăm la un nivel minim postările referitoare la realizările noastre profesionale și să lăsăm munca să vorbească de la sine. Poate că nu ne va aduce acea gratificare instantanee pe care o oferă rețelele de socializare, dar este o strategie eficientă pe termen lung către productivitate (prin urmare, succes), o viață echilibrată la muncă și nu numai.

Ca și în alte aspecte ale vieții, lucrurile se fac cu măsură. Ar trebui să fim realiști, rezonabili și să aspirăm către o dezvoltare personală reală. Nu de dragul de a ne lăuda online, ci pentru satisfacția modestă de a face ceva temeinic, chiar dacă poate va trece neobservat. Și, în final, să ne evaluăm propria performanță și propriul caracter cât se poate de cinstit, nu prin like-uri și share-uri, ci printr-un dialog onest cu noi înșine.

Introspecție, înainte de autolatrie, muncă, înainte de like‑uri, esență, înainte de imagine.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii