Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Sunet de motoare

Performanța economică a Piteștiului a devenit, în ultimii ani, dependentă de Uzinele Dacia de la Mioveni.
pitesti.jpg

Dezvoltarea economică modernă a orașului Pitești a început după anul 1965, când autoritățile comuniste ale vremii au construit numeroase întreprinderi industriale precum Întreprinderea de Motoare Electrice (1967, în prezent ANA IMEP), Întreprinderea de Autoturisme Dacia – 1968 (Automobile Dacia S.A.), Combinatul Petrochimic – 1969 (SNP Petrom, sucursala Arpechim Pitești, Rafinăria de petrol), Fabrica de preparate din carne (1969), Fabrica de pâine (1969), Fabrica de piese auto şi produse metalice (1969), Întreprinderea de stofe Argeşana (1969), Fabrica de bere (1969), Combinatul de articole tehnice din cauciuc (1970). Au fost construite, de asemenea, Complexul de vinificaţie şi Centrul de îmbuteliere a vinului Ştefăneşti (1966-1970), Institutul de Reactori Nucleari Energetici (1976) și altele.

„În perioada care a urmat după anul 1989 structura economică a municipiului Pitești a suferit transformări majore, care au condus la încetarea sau restrângerea activității unora din agenții economici, în special din sfera producției, dar totodată la apariția altora noi, axați tot pe producție, dar și la dezvoltarea segmentului serviciilor”, spun reprezentanții Primăriei Pitești.

Așadar, cele mai multe dintre fostele fabrici comuniste au dispărut din peisajul economic, excepția notabilă fiind Automobile Dacia, deținută astăzi de producătorul auto Renault. „Infuzia de capital străin la SC Automobile Dacia SA, în prezent unul din cei mai puternici agenți economici la nivel național, a indus apariția unei industrii orizontale, conexe producției de autoturisme, care joacă un rol esențial în economia municipiului Pitești și a zonei”, spun reprezentanții Primăriei.

Datele statistice privind exportul din 2012 confirmă spusele autorităților, Uzinele Dacia generând, în 2012, 7,7% din totalul exporturilor românești, ceea ce situează compania pe primul loc în topul exportatorilor. Astfel, în 2012, 93% din producția de vehicule Dacia a fost exportată și aproximativ 70% din producţia Uzinei Mecanica şi Şasiuri a fost destinată exportului în uzinele din Grupul Renault. Această stare de fapt nu este o noutate pentru Dacia – peste 7,5 milioane de metri cubi de piese au fost expediate la export, prin Direcția Logistică Dacia, din 2005 și până în prezent – iar situația pare că a fost aceeași și anul trecut. „2013 a fost un an excepţional pentru Dacia, vânzările sale ajungând la 429.540 de vehicule, în creștere de 19,3% față de anul anterior, când fusese atins precedentul record comercial al mărcii”, precizează reprezentanții companiei.

În condițiile unei piețe europene anemice, în regres cu 1,7% față de anul 2012, marca românească și-a continuat ofensiva comercială, livrările sale crescând cu 25,9%. În total, peste 290.000 de vehicule Dacia au fost înmatriculate în 2013 pe piețele din Europa, ceea ce corespunde unei cote de piaţă de 2,11%.De la lansarea mărcii pe piaţa europeană, în vara anului 2005, aproape 1,5 milioane de clienţi au ales un model Dacia.

În clasamentul vânzărilor pe ţări, prima poziţie rămâne în continuare ocupată de Franţa, cu aproape 94.000 de unităţi şi o cotă de piaţă de 4,3%. Germania ocupă a doua treaptă a clasamentului, cu peste 47.000 de unităţi şi o cotă de piaţă de 1,5%. Algeria, Turcia, Spania şi Maroc au înregistrat, fiecare, vânzări de peste 30.000 de unități.

În România, pe o piaţă în prăbuşire liberă, aflată la cel mai scăzut nivel de la începutul anilor 2000, Dacia a reuşit să-şi sporească cu 12,4% volumul vânzărilor, până la 24.890 de unităţi. Această performanţă a permis mărcii Dacia să câştige 5,4 puncte de piaţă şi să încheie anul cu o cotă de 31,6% din vânzările totale de vehicule noi. România este, de altfel, țara în care Dacia deține cea mai mare cotă de piață din lume. Vânzările Dacia în afara României au înregistrat în 2013 un nou record, cu peste 404.000 de unităţi comercializate.

Grupul francez Renault a investit până acum peste 2,2 miliarde de euro în uzinele din România și are în prezent aproximativ 18.000 de angajaţi în România. Principalele entităţi ale sale sunt  Uzinele Dacia de la Mioveni (Uzina Vehicule, Uzina Mecanica şi Şasiuri, Direcţia Logistică, inclusiv centrul RIR-ILN), Matriţe Dacia (Piteşti), Renault Technologie Roumanie (care include Centrul Tehnic Titu şi centrul de design Renault Design Central Europe) şi direcţia comercială Renault Commercial Roumanie (inclusiv Centrul de Piese de Schimb Oarja).

Doar șase agenți economici din Pitești aveau, la 1 ianuarie 2014, peste 500 de angajați, dintr-un total de 7.754 la nivelul municipiului Pitești, potrivit datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Din total, 1.591 de agenți economici au cel puțin 6 salariați, în timp ce 62 de agenți economici au între 101 și 500 de salariați.

Află care sunt cele mai bune orașe pentru afaceri

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii