Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Afaceri |
|

Summit Reinventarea României, Dan Isai: Cu cine intri și cu cine ieși din criză?

În ultimele două luni, omenirea s-a confruntat cu o situație fără precedent, generată de epidemia de coronavirus, iar o criză planetară este, practic, iminentă. Și totuși.  
062 RO30 Dan Isai

Crizele vin și pleacă, dar de data aceasta criza va avea efecte năucitoare pe o perioadă mai lungă de timp, cu atât mai mult cu cât a afectat profund toate domeniile de activitate. Dar așa cum spune Dan Isai, fondatorul SaladBox, „antreprenoriatul o să salveze economia. Nu statul, nu fondurile europene și nu Banca Mondială. Ține de noi până la urmă să ridicăm economia asta.”

Deși restaurantele sale sunt prezente în 13 țări, Dan Isai susține că în România a simțit cel mai tare efectele pandemiei, pentru că aici are cea mai mare prezență. „Aici ne-a pus la pământ, ne-a lăsat un pic fără aer și, cu toată adrenalina pe care o ai când nu mai ai aer, am intrat într-o perioadă de panică, în care am încercat să optimizăm și să salvăm ce avem, dar și să avem grijă de cei dragi, atât familia, cât și partea de angajați”, spune Dan Isai.

Chiar și pe timp de criză, fondatorul SaladBox reușește să meargă mai departe, astfel că și-a extins rețeaua de restaurante în țări precum Canada, Belgia, Malta și de la 1 iunie urmează să deschidă în Rusia, „piețe foarte grele, unde era greu să deschizi chiar și când toate granițele erau deschise și totul mergea normal. Acum, furnizorii au fabricile închise, granițele sunt închise, dar ne-am descurcat. Ne-am descurcat și sunt foarte mândru de echipa mea”, mai spune Dan Isai. Optimist și ambițios, Dan Isai consider că „dacă reușim acum în plină pandemie să deschidem, nu văd de ce să nu reușim să supraviețuim și după pandemie.”

Pandemia de coronavirus a schimbat regulile în aproape toate sectoarele de activitate, iar reprezentanții mediului de business susțin că ne așteaptă transformări radicale ce vizează mai toate aspectele vieții. Dan afirmă că urmează schimbări majore, dar și o perioadă de tranziție în care oamenii se vor adapta unei noi normalități. „Nu o să se revină niciodată la ce a fost. Vechiul normal nu o să fie noul normal. Nu știm care o să fie noul normal, pentru că în fiecare zi criza are niște efecte. Răspunsurile noastre la efectele acelei crize reprezintă noul normal. Apar schimbări: pe partea de tehnologie, pe partea de rutină a oamenilor, a comportamentelor, legislației. Până acum, când mergeai la aeroport, trebuia să ai grijă doar să nu-ți iei pistolul cu tine, acum trebuie să-și iei și temperatura înainte să mergi, să nu mergi degeaba, pentru că e posibil să nu te lase să te urci în avion”, mai precizează Dan Isai.

Pe de altă parte, chiar și dacă este criză la nivel global, Dan Isai consideră că este necesar ca mediul de afaceri să fie mai unit ca oricând și să lucreze împreună pentru relansarea economiei țării. „Este de datoria noastră să găsim soluțiile, să ne organizăm, să ne mobilizăm și să folosim ecosistemul nostru de business în care suntem implicați și să aducem la aceeași masă toți colegii care mai până ieri erau competiție. Să aducem partenerii de business și împreună să ne așezăm, să fim foarte transparenți unii cu alții, să examinăm situația de comun acord, să ajustăm parametrii și să stabilim modul în care vom colabora. Și eu cred că asta face diferența între multe companii care reușesc să revină la succesul anterior și chiar să-l depășească sau cele care continuă să piardă zi de zi.”.

Contextul actual, plin de incertitudine, aduce, totodată, și oportunități, însă nu doar în ceea ce privește mediul de afaceri, ci și cel social. Astfel că, într-o perioadă post-pandemică, Dan Isai susține că „lumea caută în momentul de față mai multă informație, transparență, e interesată mai degrabă să vii cu principiile și valorile pe care te bazezi atunci când cauți soluțiile pentru probleme. Nimeni nu așteaptă de la tine să ai toate răspunsurile, dar așteaptă să fii transparent și așteaptă să ai anumite valori și principii pentru a continua colaborarea cu tine.” Așadar, din perspectiva antreprenorului, ingredientele cheie pentru reușită, într-o perioadă critică precum cea din prezent, sunt transparența, informațiile clare, speranța, dar și empatia. Mai exact, acesta consideră că „e timpul să încercăm să purtăm și papucii interlocutorului nostru, chiar dacă acum nu poate fi vorba de win-win, pentru că nu cred că se pune problema vreunui câștig pentru companii în momentul de față.”

În plus, antreprenorul trage un semnal de alarmă legat de parteneriate. „O să fie greu, și eu văd asta în cazul nostru. Avem centre comerciale care urmează să se deschidă. Dacă nu găsim dialog cu ei și nu găsim o metodă prin care business-ul să devină sustenabil pe o perioadă mai lungă decât o lună-două, nu are rost să deschidem. Adică mai bine îmi pun eforturile unde găsesc comunicare, pentru că e greu și e important să existe dialog între părți.” Concret, Dan Isai nu își dorește neapărat să câștige sau să facă profit, însă vrea ca ceea ce face să fie sustenabil pentru că „altfel muncim degeaba și nu are rost să deschidem pentru ca după aceea să băgăm în greutate și furnizorii, și angajații.”

Optimist, Dan Isai consideră că această perioadă nesigură și plină de provocări „ne forțează să fim mai buni decât anul trecut.”

 

„Din păcate, eu cred că nimeni nu o să vină să ne salveze.”

Dan Isai, Fondator SaladBox

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii