Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

Strategii de viitor

Ce strategie are FrieslandCampina pentru perioada următoare și de ce a decis să se concentreze în principal pe brandul Napolact.
Cornel Caramizaru

Unul dintre jucătorii importanți pe piața lactatelor din România, compania FrieslandCampina a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 90,2 milioane de euro și pierderi de 9,8 milioane de euro, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe. Cu alte cuvinte, piața lactatelor rămâne în continuare o provocare pentru olandezii care sperau să readucă compania pe profit în 2014. Care sunt însă pârghiile prin care poate crește businessul olandezilor în România?

Cornel Cărămizaru, directorul de vânzări al FrieslandCampina,  a explicat că, în urmă cu trei ani, compania a decis să mizeze pe Napolact, despre care spune că „este cel mai apropiat de consumatorii români”. Astfel, investițiile au fost direcționate către acest brand, pe care l-au poziționat ca fiind brandul principal, și de aceea „din punct de vedere al performanțelor 2013, 2014 și 2015 sunt ani buni, ca rezultat al acestei strategii. Este adevărat că celelalte branduri suferă din cauza lipsei de investiții, dar ceea ce este important pentru noi este să oferim brandului Napolact posibilitatea de a crește”. „Noi am reușit să depășim anul trecut cel mai bun an al nostru care a fost 2008, înainte de criză”, spune Cornel Cărămizaru. În 2014, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe, Napolact a înregistrat afaceri de 51,3 milioane de euro, adică mai mult de jumătate din cifra de afaceri a Friesland Campina pentru anul trecut. Este adevărat, tot datele de la Ministerul de Finanțe arată că anul trecut Napolact a înregistrat și pierderi de 1,45 de milioane de euro. „FrieslandCampina nu este o companie profitabilă, dar acest lucru are legătură cu partea operațională. De aceea am închis fabrica de la Carei, am închis făbricuța de la Țaga. Acesta este motivul pentru care nu eram profitabili. Acum am rămas cu două fabrici, una la Mureș și una la Cluj, cu aproximativ 800 de angajați”, spune directorul de vânzări al FrieslandCampina.

Speră că reducerea TVA la alimente va duce la o creștere a consumului, în condițiile în care, pentru categoria lactate, spune că acesta este de 2-3 ori mai mic față de media europeană. „Ne așteptăm să vedem un impact în următoarele două-trei luni și ne așteptăm ca acest lucru să ne ajute anul acesta”, spune el. România este, în statisticile europene, printre ultimele țări din UE în ceea ce privește consumul de lapte: potrivit unui studiu Euromonitor, de exemplu, un român consumă în medie numai 12 litri de lapte pe an, spre deosebire de un irlandez, care consumă anual circa 145 de litri de lapte. Cu toate acestea, datele de la Institutul Național de Statistică (INS) arată faptul că, în anul 2014, comparativ cu anul precendent, cantitatea de lapte de vacă achiziționată de unitățile procesatoare de la exploataţiile agricole şi centrele de colectare a crescut cu 13%, în timp ce o creștere spectaculoasă a fost înregistrată de laptele de capră (din care s-au procesat cu aproape 111% mai mult în 2014 față de 2013).

Totodată, cantitatea de lapte brut importat a scăzut în 2014 față de anul precendent cu aproape 20%, mai arată datele INS. FrieslandCampina a procesat, în 2014, 95 de milioane de litri de lapte, dintre care 96%-97% provin din fermele din România. „Noi nu importăm lapte și nimeni din industrie nu ar dori să importe lapte. Se importă în momentul în care nu există lapte suficient pe piața internă și acest lucru se întâmplă, de obicei, în lunile de iarnă”, spune Cornel Cărămizaru. Tot el mai adaugă faptul că laptele importat nu este folosit pentru produsele Napolact, ci pentru Oke, Milli sau celelalte branduri.

În ceea ce privește categoria produselor bio, gamă pe care Napolact a lansat-o recent (și pentru care lucrează cu 14 ferme), consumul reprezintă doar 1%-2%. Pe lângă bariera de preț, mai mare cu câteva zeci de procente decât laptele de consum obișnuit, mai sunt încă dificultăţi  legate de înțelegerea conceptului de bio. „Napolact este o platformă destul de mare, suntem primul producător cu o gamă atât de largă de produse bio și unul dintre rolurile importante pe care trebuie să ni le asumăm este acela de a educa”, explică Cornel Cărămizaru.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii