Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

|
|

Știrile TV au îmbătrânit

Canalele de știri  se află într-o poziție delicată față de clienții publicitari. Majoritatea telespectatorilor au vârste ridicate, un public ocolit de advertiseri. Tinerii au părăsit nișa televiziunilor de știri.
shutterstock_175197179_1

Antena 3 a avut cea mai mare audiență generală în prime-time (orele 19:00 – 24:00), la nivel național, pe nișa televiziunilor de știri: 369.000 de telespectatori pe minut, în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2016. Ratingul este mai mic cu 101.000 de persoane față de același interval al anului trecut. Este o pierdere importantă în decurs de un an. România TV a avut o medie de 339.000 de telespectatori pe minut, în creștere cu 10.000 față de primele 10 luni ale anului 2015. Cele două televiziuni, Antena 3 și România TV, își dispută în prime-time majoritatea consumatorilor de știri TV.

La mare „distanță” de cele două canale se află B1 TV, cu o medie de 98.000 de telespectatori pe minut, în scădere cu 39.000 de persoane față de ianuarie – octombrie 2015. Ratingul general al canalului Realitatea TV a coborât la o medie de 69.000 de persoane pe minut, de la 105.000 anul trecut. Așadar, în prime-time, Realitatea TV a pierdut 36.000 de persoane. Digi24 a avut o medie pe național de 61.000 de români, cu 11.000 mai puțini decât în același interval de timp de anul trecut.

La această analiză se poate adăuga și TVR 1 care, în zilele lucrătoare ale săptămânii, are profilul unei televiziuni informative („Telejurnalul” și talk-show-uri). TVR 1 a avut o medie de 217.000 de telespectatori pe minut, în scădere cu 83.000 de persoane față de 2015. Este o pierdere grea pentru televiziunea publică.

Trăgând linie sub ratingurile realizate în primele 10 luni ale acestui an, se constată că patru televiziuni private de știri au suferit pierderi, dintre care Antena 3 a avut cele mai mari scăderi, în timp ce România TV a câștigat un număr redus de telespectatori.

Tendința de scădere a interesului pentru televiziunile de știri se va accentua în următorii ani. În primul rând, calitatea slabă a programelor îi îndepărtează pe români de această nișă. Aceleași formate obosite (talk-show-uri), aceleași figuri de comentatori și analiști care parcurg seară de seară agendele și temele impuse de producători, neglijând interesele reale ale publicului, lipsa de obiectivitate și înrolarea propagandistică în slujba politicienilor (și nu a telespectatorilor!), toate aceste lucruri conturează o nișă TV mediocră, un teren în care se poartă tot felul de „războaie” și răfuieli, departe de standardele jurnalistice. Publicul captiv este manipulat, dar este resemnat cu această manipulare. În al doilea rând, tinerii au abandonat demult acest segment de televiziuni, optând pentru informațiile de pe online. Prizonieri în această „colivie” a știrilor au rămas românii cu vârste ridicate. Neputincioși, resemnați și manipulați.

Profilul telespectatorilor în funcție de vârstă

shutterstock_416547628

Televiziunile de știri au ajuns „să se bată” pe un public cu vârste ridicate.

În luna octombrie 2016, circa 50,9% dintre telespectatorii România TV, la nivel național, au vârste de peste 65 de ani. Este cea mai mare cifră procentuală pe acest grup de telespectatori dintre toate televiziunile analizate. Astfel, jumătate dintre telespectatorii televiziunii lui Sebastian Ghiță sunt trecuți de 65 de ani.

A doua cifră procentuală pe această grupă (peste 65 de ani) este deținută de Antena 3: 48,4%. Cotele la Realitatea TV și TVR 1 sunt de 40,3%, respectiv 39,6%. La B1 TV, ponderea celor cu vârste de peste 65 de ani este de 37%. Digi 24 are cea mai scăzută pondere a acestor persoane: 29,4%.

La grupul de telespectatori cu vârste între 55 și 64 de ani cifrele procentuale se prezintă astfel: 28,2% – Antena 3, 28,1% – România TV, 25,3% – TVR 1, 27,9% – B1 TV, 27,7% – Realitatea TV și 21% – Digi24.

Cum se citesc cifrele de mai sus? De exemplu, 28,2% dintre telespectatorii de la Antena 3, din prime-time, la nivel național, au vârste între 55 și 64 de ani. Demn de remarcat este faptul că Digi 24 stă mult mai bine decât concurența la publicul matur și tânăr.

Profilul telespectatorilor în funcție de educație

shutterstock_486135943

La publicul cu studii superioare, Digi 24 are cea mai mare cotă procentuală: 45%. Adică, aproape jumătate dintre telespectatorii lui Digi 24 au studii superioare. Asta nu înseamnă că Digi24 are și cei mai mulți „intelectuali” de pe această nișă! Pentru că Digi are o audiență generală mai redusă decât la Antena 3 și România TV, de exemplu.

Iată cifrele procentuale pentru cei cu diplome universitare: 38% – Realitatea TV, 33,2% – B1 TV, 29,7% – Antena 3, 24% – România TV, 18,2% – TVR 1. Se constată că 18,2% dintre telespectatorii lui TVR 1, în prime-time, la nivel național, au studii superioare. Puțin pentru o televiziune publică. La studiile medii, România TV are cea mai ridicată cifră procentuală: 51,2%. Cea mai scăzută este la Digi24: 40%.

La TVR 1, B1 TV, Digi 24 și Realitatea TV, ponderea procentuală a bărbaților este mai mare decât a femeilor. Cea mai mare pondere este la Digi24: 58,3% sunt bărbați.

La România TV și Antena 3, în prime-time, ponderea femeilor este mai mare decât a bărbaților: 53,6%, la ambele televiziuni.

Portretul-robot al consumatorului de știri TV în prime-time, la nivel național, se poate contura astfel: bărbat, vârstă înaintată (peste 55 de ani) și cu studii medii

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii