Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Shopping |
|

Ștefan Ilin (L’Oréal): „Social media a devenit mediu de cercetare și este un loc important unde ne «ascultăm» consumatorii”

Stefan Ilin_LOreal
Ștefan Ilin, director de marketing la L'Oréal România, prevede că, în 2028, omul de marketing va avea aceeași misiune ca și cel de acum: consumatorul. Dar obiceiurile consumatorilor se vor îndrepta spre digital.

Ștefan Ilin, Marketing Manager, Divizia Produse de Larg Consum, L’Oréal România

Forbes: Care sunt elementele ce diferențiază anul 2018 de anii precedenți în activitatea dvs. de om de marketing?

Ștefan Ilin: Sunt trei lucruri pe care le-aș puncta: consumatori mai informați, noi gesturi în ritualul de îngrijire, categorii ce cresc în valoare.

Categoriile în care activăm au o creștere accelerată datorită valorizării acestora, aspect care nu a definit piața în anii precedenți. Valorizarea este determinată de trei factori: accelerarea mărcilor premium, accelerarea formatelor mari și, de asemenea, apariția unor noi obiceiuri de consum.

Consumatorii sunt mai informați, asimilează noi gesturi de consum, mai avansate, urmăresc noi trenduri și consumă produse complementare, dezvoltând un ritual elaborat.

 

Forbes: Vă rugăm să nominalizați trei tendințe în marketingul din România pe care le-ați constatat în prezent.

Ștefan Ilin: În primul rând, cresc investițiile în marketing. Numărul advertiserilor a crescut, astfel, este mai dificil sa fii la fel de vizibil, atât în TV, cât și în digital. În prime time, spre exemplu, spațiul TV este în permanență epuizat. În același timp, costurile pentru a atinge un consumator cu mesajul tău cresc de la an la an, pe ambele canale.

În al doilea rând, ponderile investiților media se modifică de la canalele clasice (TV, print, outdoor, radio) către canalul digital. Este o tendință naturală în contextul unei penetrări mari și în creștere a internetului, a utilizării crescute a telefoanelor mobile „smart” și a faptului că populația petrece mai mult timp în mediul online. Pentru anumite segmente, principalele surse de informare au devenit recenziile video (de exemplu cele disponibile pe YouTube), recenziile liderilor de opinie sau recenziile de produse de pe paginile retailerilor online.

În tot acest context se naște un al treilea trend: se înființează departamente de digital în interiorul companiilor. În timp ce pentru marketerii „clasici“, aptitudinile digitale devin esențiale. De asemenea, observăm că majoritatea specialiștilor în marketing tineri au deja o înclinație mai mare către digital și au tendința să conceapă comunicarea de brand pornind de la campaniile digitale.

 

Forbes: Ce rol are Social Media în activitatea dvs. de om de marketing? A devenit Social Media prima putere de care se ține seama în deciziile de marketing?

Ștefan Ilin: Social media nu mai sunt demult simple rețele de socializare, sunt adevărate surse de informare și formatoare de opinie. Rolul social media pentru populația de marketing este, în mare parte, dictat de către platformele mari. Dacă în trecut urmăream numărul de interacțiuni ale consumatorilor cu marca în social media, în prezent, cel mai important rol al acestor platforme este creșterea notorietății mărcii.

Recenziile de produs din social media sunt importante, deoarece recomandările se află printre primele trei cele mai importante surse de informare ale consumatorilor noștri în absolut toate categoriile în care activăm. Social media a devenit mediu de cercetare, este un loc important unde ne „ascultăm” consumatorii, iar dacă nu ai instrumente solide de „social listening”, pierzi cea mai mare parte a conversației ce se poartă în jurul produsului tău. Per total, importanța social media pentru mărci crește odată cu modificarea obiceiurilor consumatorilor.

 

Forbes: Cum credeți că va arăta omul de marketing în anul 2028? Vă rugăm să schițați un portret al acestuia peste 10 ani și dacă credeți că va mai exista vreo legătură a activității de marketing cu cea din prezent.

Ștefan Ilin: Singurul lucru de care sunt sigur este acela că omul de marketing din 2028 va avea aceeași misiune și același focus ca cel de acum: consumatorul. Iar obiceiurile de consum se vor îndrepta către canalul digital din toate punctele de vedere.

Anticipăm că vom renunța la unele metode clasice de cercetare în favoarea cercetărilor online și a analizei „big data”, deoarece în online vom găsi marea parte a consumatorilor. Același consumator își va modifica și obiceiurile de cumpărare, iar canalul e-commerce poate deveni la fel de important ca cel de proximitate din prezent.

Modul în care vom construi mărcile probabil că va suferi modificări. Vom dezvolta campanii concepute special pentru canalul digital, pe care ulterior le vom declina în alte canale, iar ponderile investițiilor actuale se vor inversa între media digitală și cea clasică.

Consumatorii vor migra de pe site-urile mărcilor către paginile retailerilor online, ceea ce va determina dispariția site-urilor de marcă. Pe lângă puterea mărcii, conținutul video cu valoarea adăugată pentru consumator va fi crucial în atragerea consumatorilor.

Nu în ultimul rând, focusul actual pe o serie de activări sau testări de produs din magazine se va transforma în focus către community management și obținerea de recenzii de produs pozitive.

(10 august 2018, București)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii