Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Stăpânii telecomenzilor în 2016

Piața de televiziune din România s-a polarizat. Cinci televiziuni controlează ratingurile. Audiențele care le scapă acestor „stăpâni” printre degete sunt „ciugulite” de alte 54 de stații. 
media antena

Sondajele de audiență TV ale anului 2016 au fost dominate în prime time, la nivel național, de trei televiziuni private generaliste (Pro TV, Kanal D și Antena 1) și două canale de știri (Antena 3 și România TV). Divertismentul și știrile au menținut atenția românilor, în ultimul an, în intervalul de maximă audiență (orele 19:00 – 24:00).

Anul 2016 n-a adus schimbări importante în comportamentul de consum al publicului autohton. Audiențele TV au scăzut ușor, urmând tendința din ultimii ani. Astfel, audiența medie pentru piața TV monitorizată de Kantar Media (59 de stații) a fost de 7.499.000 de telespectatori pe minut, în prime time, la nivel național, în scădere cu 392.000 de persoane față de anul 2015. Scăderea are mai multe explicații: plecarea românilor din țară, creșterea consumului de internet, distribuția deficitară a unor stații pe rețelele de cablu și, nu în ultimul rând, o anumită stare de plictiseală pe segmente de telespectatori cu educație înaltă și venituri mari.

Citește și: Cei mai mari investitori în publicitatea ONLINE – anul 2016

Dacă în comportamentul de consum n-au intervenit modificări notabile, în schimb, concurența între principalii jucători de pe piața TV a cunoscut un grad ridicat față de anul precedent. Kanal D și-a luat în serios rolul de stație favorită în prime time, mai ales pentru publicul feminin cu vârste ridicate, amenințând ratingurile Pro TV și Antena 1. Așa încât, în anul abia încheiat, Kanal D a devenit a doua stație generalistă în prime time, cu o medie de 994.000 de telespectatori pe minut la nivel național, după Pro TV (1.348.000), luând locul Antenei 1 (958.000), care părea să fie bătută în cuie pe vecie pe acestă poziție secundă. Kanal D a înregistrat cea mai mare creștere de audiență în prime time de pe piața TV, câștigând 157.000 de persoane pe național, față de 2015. Antena 1 a câștigat 82.000 de persoane, în timp ce liderul Pro TV a suferit o pierdere minoră (-11.000). În fapt, cele trei televiziuni generaliste controlează autoritar zona de divertisment în prime time, având poziții confortabile față de Național TV, Prima TV, Acasă TV și televiziunea publică TVR1. De altfel, Acasă TV și TVR 1 au suferit pierderi majore în prime time, la nivel național: 138.000, respectiv 95.000 de persoane. Principalul canal public pare resemnat, trăind numai din amintiri (programe din „Arhiva de Aur” a televiziunii). Ediția 2016 a Jocurilor Olimpice de la Rio n-a avut niciun efect în sondajele de audiență, ca și cum nici n-ar fi existat în grila de programe a TVR.

Antena 3 și România TV își împart pensionarii. Anul electoral 2016 nu a crescut audiențele de pe nișa televiziunilor de știri. De parcă românii nici n-au fost interesați de alegerile locale și parlamentare.

Antena 3 și România TV au fost cele mai urmărite televiziuni de știri în 2016, în prime time, cu o medie de 379.000, respectiv 354.000 de telespectatori pe minut, la nivel național. Cele două televiziuni domină sondajele de audiență și în mediul urban. Totuși, Antena 3 a avut pierderi importante de audiență față de 2015: 90.000 de persoane pe național și 53.000 de persoane în urban. În schimb, România TV a câștigat 13.000 de telespectatori pe național și 30.000 în urban față de 2015. Publicul preponderent la cele două canale este format din persoane cu vârste de peste 55 de ani. Antena 3 și România TV au reușit, prin prestațiile jurnalistice derulate cu agresivitate, să-i facă „prizonieri” pe pensionari și pe românii cu un nivel de educație scăzut. Există un mare ecart între cele două televiziuni și ceilalți trei competitori de pe această nișă: B1 TV, Realitatea TV și Digi24. La nivel național, cele trei televiziuni au suferit următoarele pierderi, comparativ cu 2015: B1 TV (-40.000 de telespectatori), Realitatea TV (-34.000) și Digi24 (-10.000). Doar Digi 24 se diferențiază în sondajele de audiență, având un public mult mai tânăr și cu studii superioare. Televiziunea de știri a operatorului de cablu RCS & RDS și-a consolidat poziția în piața de publicitate, tot mai mulți advertiseri fiind atrași de publicul comercial (urban, 18 – 49 de ani). Televiziunile B1 TV și Realitatea TV sunt prinse oarecum la „mijloc”, între agresivitatea jurnalistică de la Antena 3 și România TV, și echilibrul și modernitatea împachetării programelor de la Digi24. Spațiul de manevră al celor două canele de știri este destul de redus.

Citește și: Digi24 – profilul telespectatorilor și audiențe în prime time

Filme la kilogram pe ratinguri mici. Cea mai aglomerată nișă TV este cea de filme și seriale: 11 stații în sondajele de audiență. Dar marea densitate a acestor televiziuni „fărâmițează” punctele de audiență. Pro Cinema (CME România) și AXN (Sony Pictures Television) își dispută firimiturile de ratinguri care cad de la mesele televiziunilor generaliste.

Pro Cinema a avut o medie națională de 89.000 de telespectatori pe minut în prime time, în creștere cu 13.000 de persoane față de 2015. Pro Cinema a fost liderul nișei televiziunilor de filme și seriale. Creșterea de audiență a plasat această televiziune pe locul 14 în topul general al televiziunilor la nivel național (59 de stații TV).

În sondajele din urban, Pro Cinema și AXN au făcut schimb de locuri. Astfel, AXN a încheiat anul 2016 cu o medie de 60.000 de orășeni pe minut în prime time, față de Pro Cinema care a avut o medie de 46.000. AXN ocupă poziția relativ confortabilă de lider în urban, univers în care se dau bătăliile pentru vânzările de publicitate (pe targetul comercial). Audiența generală a canalului AXN a crescut cu 11.000, în timp ce Pro Cinema și-a adăugat doar 1.000 de persoane față de ratingul din 2015.

DigiSport 1 controlează ratingurile de fotbal.
Cu o medie de 119.000 de persoane pe minut în prime time, DigiSport 1 (RCS & RDS) ocupă locul 11 în clasamentul general al audienței TV pe național și este liderul autoritar pe segmentul televiziunilor de sport. Pachetul de programe fotbalistice (Liga 1, Primera Division, Serie A și Ligue 1) a propulsat această stație în atenția microbiștilor.

La mare distanță de DigiSport 1 se află Sport.ro cu o medie de 55.000 de persoane pe minut. Sport.ro a decis să iasă de pe nișa de sport, fără să renunțe la targetul preferat: bărbații. De la 1 februarie a.c., Sport.ro a inclus în grilă seriale de mare audiență precum „Familia Bundy” și „Seinfeld”.

Dolce Sport (Telekom), platforma care a difuzat toate meciurile de la EURO 2016, a realizat o audiență medie de 55.000 de persoane pe minut, cu 8.000 mai mare decât în 2015. Un câștig prea mic pentru un turneu de fotbal atât de mare!

În acest an, ierarhiile televiziunilor în sondaje se vor conserva. Kanal D va căuta să-și păstreze locul între Pro TV și Antena 1, iar România TV și Antena 3 își vor continua cursa de acaparare a unui public din ce în ce mai bătrân.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii