Cautare




, Contributor

|
|

Spectacolul reducerilor

După șase ani de la apariția variantei locale a „Black Friday”, 80% dintre români sunt familiarizați cu această „sărbătoare a reducerilor”. Iar cifrele avansează.
cumparaturi

Când se apropie Black Friday, încep să apară listele de cumpărături, comercianții încep campaniile de marketing, iar în social media apar primele speculații în privința reducerilor de prețuri. Mai aproape de „vinerea neagră”, comercianții încep să comunice estimările, social media vuiește de informații. Cu o zi înainte, oamenii își pun alarmele la telefon, mai devreme decât alarma ce-i trezește să meargă la serviciu. Începe vânătoarea, în social media comentariile sunt savuroase, pro și contra – „eu am prins!” sau, din contră, „iar a picat site-ul, ca în fiecare an, la noi nu e ca la americani”. La sfârșit, comercianții își freacă palmele a profit, iar cumpărătorii așteaptă coletele din urma „răsfățului”.

Zici Black Friday în România, te gândești inevitabil la eMAG, pentru că firma cu afaceri de aproape 2 miliarde de lei în 2015 a fost cea care a promovat susținut conceptul, într-o perioadă în care puțini erau cei care se încumetau să încerce experiența cumpărăturii online. Se întâmpla în 2011, când avea loc primul Black Friday românesc. „Îmi aduc aminte că eram în vara lui 2011, la o conferință de e-commerce în SUA și ne întrebam cum am putea genera mai mult interes în e-commerce, să facem mai mulți oameni să cumpere online, și tocmai atunci era Father’s Day și se făcea o paralelă cu Black Friday. Am zis că e ceva interesant, că trebuie să organizăm și noi așa ceva în România. Efectiv, ne-am apucat de lucru cu două săptămâni înainte, că nu știam exact amploarea, dar a fost ceva imens, așa că am mers tot mai în urmă cu organizarea, de la an la an”, rememorează Tudor Manea, directorul eMAG.

Peste așteptări.  Așa că, în șase ani, pionierul Black Friday în România a învățat că trebuie să înceapă pregătirile pentru eveniment cu aproape un an înainte. Și așa s-a întâmplat în acest an pentru compania ce vindea în special electronice atunci când a pornit, în 2001. Din culisele unui astfel de eveniment, comercianții ne-au dezvăluit că investițiile sunt mari, echipa se mărește, la fel și depozitul și numărul de companii de curierat cu care se lucrează. „Acum zece luni am început discuțiile cu partenerii pe care îi avem. Avem puțin peste 100.000 de metri pătrați de depozit, cât 20 de terenuri de fotbal. De regulă, avem 1.500 de angajați în zona de operațiuni (call-center, depozit și showroom), iar aici creșterea față de o perioadă normală este de aproximativ 500 de angajați, în ziua de Black Friday. La eveniment participă și 500 de oameni din echipa de IT și 500 de angajați din echipele de comercial, marketing și suport. Investiția pentru un astfel de eveniment este mare și merge spre zona de tehnologie – hosting, servere -, și aici am investit 2 milioane de euro”, povesteau cei de la eMAG când au anunțat evenimentul din acest an.

Cum au arătat rezultatele în urma acestor pregătiri? „Vânzările din această zi pot fi comparate cu cele dintr-o lună întreagă”, spun mai toți comercianții. Mai precis, pentru eMAG au fost peste așteptări. „Vom oferi reduceri totale de 35 de milioane de euro pe un stoc de aproximativ 1 milion de produse și ne așteptăm la vânzări de 250 de milioane de lei”, spunea Iulian Stanciu, CEO-ul eMAG, la momentul anunțării Black Friday 2016. Însă, raportul final arată vânzări ce au depășit 300 de milioane de lei (cu 100 de milioane mai mult comparativ cu cele din anul trecut) pentru peste 1,1 milioane de produse vândute, numărul de produse fiind aproape dublu față de cele vândute în 2015. Și cum retailerul online nu mai vinde demult doar electronice, ci „mai de toate”, eMAG a vândut în acest an 113 bijuterii cu diamant, 1.000 de abonamente de energie electrică cu primele șase luni gratuite, aproape 13.000 de grame de aur și peste 900 de bilete la concertele importante din anul ce vine. Un calcul foarte interesant privind timpul arată că toți românii care au intrat în ziua de 18 noiembrie pe site-ul eMAG au petrecut în total peste 164 de ani pe platforma de e-commerce. Fiecare categorie de produse a cumulat zeci de mii de produse vândute, cum ar fi 32.294 de televizoare, 25.432 de anvelope, 87.102 electrocasnice mici, 31.025 de scutece, și lista poate continua.

Românii în Vinerea Neagră.  În ciuda sutelor de nemulțumiri scrise în comentariile din josul paginilor de social media ale comercianților, Black Friday continuă. De ce? Cele mai simple legi ale economiei ne răspund. Pentru că există cerere. „Am auzit întrebările «Mai este Black Friday ce a fost? Nu cumva s-a diluat cu Black Friday făcut tot anul?» Există două tipuri de Black Friday – unul comercial, făcut tot timpul anului, și un «Black Friday spectacol», o dată pe an, unde sunt marea majoritate a magazinelor online, câteva magazine din retail, și acest eveniment se bazează pe un concept de valoare adusă pentru client, cu foarte multe reduceri într-o singură zi, ceea ce este, cred eu, un lucru valoros, pe care clienții îl văd. Black Friday este în creștere și am studiat lucrul acesta, așteptarea clienților este mai mare – un număr mai mare de oameni care știu, un număr de oameni mai mare care vor să cumpere și o valoare mai mare pe care vor să o aloce de Black Friday. Este evenimentul în care oamenii își permit să-și cumpere lucruri pe care tot timpul anului nu și le-ar permite sau oameni care vor să-și cumpere mai multe, și le pot achiziționa cu un buget semnificativ mai mic (30-40% mai jos)”, detaliază Stanciu.

Potrivit unui studiu realizat recent, 11,8 milioane de români știu de Black Friday și 7 milioane de oameni au spus că vor sigur să cumpere ceva de Black Friday, în acest an. Sunt cifre care au crescut constant în fiecare an, spun comercianții. Pasionații de cumpărături au vânat în special produsele cu valoare mare, iar coșul acestora a însumat circa trei produse de persoană. Potrivit furnizorului de servicii de plată PayU, cele mai mari tranzacții din țara noastră au fost în valoare de 36.600 de lei și 35.000 de lei, iar categoria IT&C a rămas fruntașă și anul acesta în preferințele consumatorilor. În weekendul 18-20 noiembrie, platforma menționată a generat 188.000 de tranzacții online în valoare totală de 113,3 milioane de lei, cu 67% mai mult decât ediția de anul trecut

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii