Cautare




, Staff

SmallBusiness |
|

Sonia Micu, fondatoare NALU: Ideea afacerii a pornit de la nevoia unui alt fel de a trăi: unul în care consumăm mai puțin, deținem mai puține lucruri și mai puțin complicate

În era consumerismului, o tânără antreprenoare merge împotriva curentului și pariază pe simplitate.
046 MP Nalu

Brandul de lenjerie NALU s-a născut din dorința Soniei Micu de a crea ceva diferit, care propune simplitate și calitate. După ce a lucrat timp de 10 ani în multinaționale, a simțit nevoia să facă o schimbare. Șapte ani a fost în cadrul Coca-Cola, ultima funcție pe care a avut-o fiind cea de marketing manager în departamentul de Creative Excellence, cu responsabilități pentru 23 de țări.

„Mi-am luat o lună sabatică, pe care am petrecut-o traversând Route 66 (celebra autostradă americană, care face legătura între Chicago și California – n. red.). La puțin timp după întoarcere, am decis să schimb ceva. Atunci am început să planific totul pentru NALU. Ideea a pornit de la nevoia unui alt fel de a trăi: unul în care consumăm mai puțin, deținem mai puține lucruri și mai puțin complicate. M-am gândit că m-aș descurca bine cu o afacere care presupune producție pentru că înțelegeam niște aspecte operaționale și financiare ale acestui tip de business. Așa am început să visez la cum aș putea simplifica obiecte de zi cu zi care sunt complicate inutil. Lenjeria a fost prima idee, pentru că acolo standardele de design și funcționalitate rămăseseră în urmă”, povestește Sonia Micu.

Astfel, în iulie 2016, antreprenoarea și-a lansat propriul business, cu o investiție de 30.000 de euro. Încă de la început, comenzile au curs în număr mare, iar feedback-ul clienților a fost pozitiv.

Produsele NALU sunt realizate la o fabrică din Cluj, care produce lenjerie si costume de baie în sistem lohn pentru branduri de lux. Materialele din care sunt confecționate piesele NALU provin din Franța, Italia și Slovenia. Unele piese sunt desenate de designeri, iar altele sunt gândite de antreprenoare, care a urmat un curs de design de lenjerie la London College of Fashion, pentru a înțelege mai multe despre acest proces.

„Am lansat proiectul cu un video-manifest produs de Ilinca Nanoveanu, Tudor Hristescu și Andrei Oană. Așa a aflat multă lume despre ce e NALU. Cred că le-a plăcut, pentru că de acolo totul a luat amploare. Am primit multe comenzi încă de la început, multe mesaje de la clienți mulțumiți, am rămas fără stocuri în primele luni, am fost listați în câteva magazine fizice și s-au născut și câteva proiecte speciale, precum cele de styling cu zwei, de design cu LOOT sau de luptă împotriva violenței în familie cu Be Kind For Real și Asociația Anais.”

Dincolo de granițe

Piesele NALU au succes și printre clienții din afara țării. Acum, în jur de 30% din vânzări merg către alte meleaguri, prin magazinul online NALU și prin alți retaileri, spune Sonia.

„Tot în online ne-au descoperit și alți retaileri, cum este magazinul multi-brand din New York care vinde NALU din această vară și cărora a trebuit să le trimitem stocuri suplimentare după prima lună. Ne-au găsit într-un marketplace online și ne-au scris: Ați vrea să fiți într-un magazin din New York?”. De asemenea, o altă oportunitate importantă pentru NALU a fost începerea colaborării cu retailerul regional ZOOT, produsele ajungând în Cehia și Slovacia. De asemenea, în toamna anului 2017, brandul NALU s-a vândut și într-un pop-up store în Londra.

Rețeta pentru a ajunge peste granițe este de a avea un produs bun, dar, în același timp, este necesar să fii vizibil în mediul online, menționează antreprenoarea.

„Pentru că se întâmplă acest lucru după abia un an de la lansare, aș fi tentată să spun că nu e greu să ajungi în alte țări dacă ai un produs bun. Însă sunt conștientă că este și o chestiune de circumstanțe: cine, unde te vede. Dar cred că poți ajuta aceste circumstanțe, fiind foarte activ și prezent în online.”

Cele mai multe comenzi vin din vestul și nordul Europei, însă piesele de lenjerie au fost livrate inclusiv în Luxemburg și în Statele Unite ale Americii, în Brooklyn, San Francisco și Ohio. Totuși, majoritatea comenzilor sunt plasate din România, în special din București și Cluj. Clienții NALU provin din medii foarte variate, susține Sonia.

„Clienții NALU nu se încadrează într-un profil demografic. Unii lucrează în agenții de publicitate, alții în bănci, altii sunt freelanceri, unii sunt artiști. Sunt și adolescente, dar și mame, de multe ori și bărbați. Îi unește o preferință pentru un anumit tip de estetică și de confort. Mulți dintre ei sunt atenți și la rolul pe care compania producătoare îl are în comunitatea lor, unde produce, ce valori are.”

În 2017, a avut vânzări de 50.000 de euro, iar estimările pentru 2018 sunt ca aceasta să crească de trei ori, pe fondul creșterii investițiilor în afacere.

Între vis și realitate

Sonia spune că viața de antreprenor i-a adus un alt fel de provocări față de cele la care se aștepta. „Credeam că gestionarea timpului, prioritizarea sau delegarea vor veni natural. Învățasem atâtea tehnici de-a lungul anilor. Toate obiceiurile mele sănătoase de management au fost date peste cap atunci când m-am trezit într-un mediu atât de diferit față de cel pe care-l știam. Autodisciplina a fost un proces lung și nici acum nu o stăpânesc cum mi-aș dori. Apoi au venit provocările de tip financiar-contabil: afacerea creștea repede, cererea depășea stocul, puterea de negociere a termenelor de plată către furnizori era mică și mereu trebuia să fiu cu ochii pe cash-flow. Dar așa am învățat multe despre afacerea mea și am devenit foarte organizată în jurul cifrelor.”

NALU Underwear a câștigat, de asemenea, un premiu de 70.000 de euro, în cadrul celei de-a doua ediții a Startarium PitchDay, competiție organizată de Impact Hub, care a pus la bătaie premii de 100.000 de euro pentru antreprenorii aflați la început de drum. Sonia spune că va folosi acești bani la creșterea producției și la extinderea comunicării în afara țării.

Ce sfat le-ar da ea antreprenorilor aflați la început de drum sau celor care își doresc să înceapă propria afacere? „Se scrie mult pe acest subiect, din perspectiva unor antreprenori cu multă experiență și cu succes validat în timp. Mi-am făcut și eu norma de lectură despre antreprenoriat, în căutarea unor garanții că voi face totul ca la carte. Un pas de genul acesta este încărcat de riscuri și nici cel mai bine pus la punct plan nu este o garanție că vei reuși. Ceea ce a funcționat până acum pentru NALU este atât de diferit de multe alte studii de caz pe care le-am văzut, încât am ajuns să cred că este sănătos ca decizia să vină dintr-o încredere bazată mai mult pe propriile circumstanțe și mai puțin pe experiențele celorlalți. Am văzut doar că puțină visare amestecată cu mult pragmatism funcționează pentru aproape orice obiectiv ai avea, nu doar în antreprenoriat.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii