FacebookTwitterLinkedIn

Cel mai recent film regizat de Steven Spielberg s-a transformat în revelația anului în materie de cinematografie și nu numai.

Câștigător al unui premiu Golden Globe (pentru cel mai bun actor într-un film din categoria dramă) și aspirant la nu mai puțin de 12 premii Oscar, „Lincoln” trece peste înțelesul primordial al scenariului – adoptarea celui de-al 13 – lea amendament referitor la abolirea sclaviei –  și oferă o privire de ansamblu asupra tehnicilor de leadership ale celui de-al 16-lea președinte al Statelor Unite, cele care l-au transformat pe Lincoln într-unul dintre cei mai admirați lideri de stat.

1. Nu te înconjura de „yes men”! Într-un moment în care Statele Unite erau măcinate de un război intern, Lincoln a avut curajul de a-și aduce în cabinet rivalii (o decizie neobișnuită din mai multe puncte de vedere). Aceștia erau oamenii pe care președintele american îi considera ca fiind cei mai buni experți ai țării, unele dintre cele mai luminate minți ale acelor vremuri – un exemplu în acest sens este William H. Seward, secretar de stat în cadrul administrației Lincoln, inițial, unul dintre opozanții vehemenți ai președintelui. Aceștia nu se temeau să conteste deciziile președintelui, născând dezbateri aprinse și momente de instrospecție.

2. Ia decizii la momentul potrivit! Deși uneori opiniile celorlați se dovedesc utile pentru a avea o imagine de ansamblu, pentru un lider puternic este important să știe exact când trebuie să ia o decizie. Lincoln a avut abilitatea de a intui momentul în care a adunat destule informații pentru a-și forma propria opinie și pentru a oferi soluția optimă fără a șovăi asupra deciziilor sale.

3. Caută inspirație în cele mai neobișnuite locuri! Ca membru al Congresului, Lincoln a studiat matematica pentru a putea aduce mai multă rațiune în gândirea sa. Liderii trebuie să se dedice constant studiului pentru a-și perfecționa ideile și a căuta mereu inovația.

4. Păstrează constant legătura cu oamenii din jur! Știm cu toții că „Abe cel cinstit” (așa cum a fost supranumit Lincoln) era recunoscut pentru faptele sale de cinste și decență (înainte să devină preşedinte, Lincoln a petrecut 20 de ani ca avocat în Illinois; se pare că Lincoln nu cerea bani de la persoanele care erau la fel de sărace ca el și era cunoscut în vremea sa pentru că îşi convingea clienţii să-şi rezolve disputele în afara sălii de judecată economisindu-le mulţi bani), însă președintele american a devenit popular în rândul apropiaților prin abilitățile sale de povestitor. În plus, în timpul mandatului său s-a arătat mereu dispus să primească audiențe și avea un orar foarte bine pus la punct pentru a primi persoanele care voiau să discute cu el. Liderii buni au capacitatea de a demonstra empatie, de a se arăta interesați de cei din jur și de a afla detalii despre viața acestora.

5. Încearcă să convingi, nu să constrângi!  Lincoln a arătat mereu un interes deosebit în persoana celor din jur și a influențat într-o manieră prietenoasă, deschisă, dând dovadă de abilități oratorice deosebite. Deși a știut când să se impună, nu a făcut-o într-o manieră autoritară. A respins mereu ideea că ar putea folosi constrângerea pentru a-și impune deciziile. Trebuie menționat faptul că leadershipul, prin definiție, omite folosirea uzului de forță. În momentul în care un lider începe să își forțeze apropiații, el abandonează principiile leadershipului și le îmbrățișează pe cele ale unui sistem dictatorial.

6. Stabilește-ți obiective și fii orientat spre rezultate! În general, liderii sunt orientați spre luarea inițiativelor și către realizarea unor obiective strategice. Pentru Lincoln, nevoia de a realiza și a se autodepăși era mai mult decât o simplă înclinație. Unul dintre partenerii săi din avocatură, William Herndon, nota faptul că Abe își planifica mereu următoarea mișcare și era constant cu câțiva pași înaintea tututor. „Era ca un motor care nu avea odihnă”, spune Herndon.