Farte simplu. Să aplicăm legea. Aceea pe care o avem”, spune Sorin Dumitrașcu, Country Director al Atenor România, menționând totodată că nici statul, și nici primăria nu țin ritmul dezvoltărilor imobiliare care se desfășoară pe teritorii. „Aceasta este problema cea mai mare”, continuă executivul. Pe lângă neimplicarea autorităților competente, un alt impediment în creșterea pieței imobiliare adus în discuție de Sorin Dumitrașcu este cel legat de infrastructură.
„Primăria, comuna, trebuie să aibă o gândire strategică și să pună ceva la dispoziția dezvoltatorului. Fie că este un parteneriat public-privat, fie că este o investiție. Trebuie să creeze contextul propice dezvoltatorilor”, explică acesta. Iar fără o viziune de a crea contextul în care jucătorii de pe piața de real estate să poată să își desfășoare activitatea într-un mod optim, oficialul este de părere că „jucăm după reguli nescrise, după oportunități, după lucruri care la un moment dat se opresc, se blochează”.
El oferă exemplul dezvoltărilor din nordul Capitalei, zona Dimitrie Pompeiu. „S-au făcut dezvoltări de foarte bună calitate. Nu s-a investit nici măcar un leu în infrastructură, în afară de metroul care a rămas în Pipera. Nu s-a mai făcut un metru pătrat de șosea. Deși există planurile”. De altfel, chiar și Atenor a încercat împreună cu băncile și cu dezvoltatorii din zonă să meargă către primărie pentru sprijin. „Nu cunosc care sunt problemele. Nu doar că nu le cunosc, dar nu le recunosc”, susține el.
Pe de altă parte, sprijinirea dezvoltatorilor de către primării ar însemna și mai mulți bani pentru comunitate. „Dezvoltarea imobiliară aduce cu sine locuri de muncă, creează contextul pentru dezvoltarea de alte businessuri, plătim impozite importante către comunitate și la timp și banii ar putea fi utilizați. Sunt metode de a colabora. Există modele clare prin care comuna a lucrat cu dezvoltatorii”, atrage atenția oficialul și dă exemplu fosta companie din Varșovia la care a lucrat. „În clădirea pe care am dezvoltat-o acolo ne-au obligat să facem și stație de metrou. Aici se putea face exact același lucru, adică se putea desființa stația de metrou Aurel Vlaicu și putea să fie făcută în interiorul Pipera Business Tower. Tehnic era absolut fezabil”.
Așadar, Sorin Dumitrașcu consideră că dacă s-ar face parteneriate cu dezvoltatorii importanți, în loc să se meargă de pe poziții antagonice, atunci aceștia s-ar putea constitui într-un ajutor real pentru comunitate. „Noi vrem să dăm și comunității, dar trebuie să existe știința și viziunea din partea autorității să îl transforme pe dezvoltator din adversar în partener”, mai spune directorul Atenor. În opinia lui, dacă dialogurile sunt sincere atunci genul acesta de provocări s-ar putea rezolva.
În plus, un alt sprijin din partea statului pentru antreprenorii din real estate ar fi și scurtarea timpilor de analiză a documentațiilor de autorizare și angajarea de personal competent în pozițiile cheie. „Asta dă curaj. În Ungaria se obține o autorizație de construire în 30 de zile”, punctează acesta, Ungaria fiind a patra țară ca pondere financiară în veniturile totale ale companiei, cu 11%, după România cu 14%, Polonia cu 24% și Belgia cu 29%.
Pe de altă parte, executivul atrage atenția că o companie la nivelul Atenor nu își face planuri pentru 1-2 ani, ci pentru decade. „Și cu cât în locul în care te duci din punct de vedere al legii si al aplicării ei este mai predictibil, mai strict, cu atât poți să îți construiești niște planuri pentru viitor”, mai explică acesta.
În schimb, deși predictibilitatea și stabilitatea cadrului legislativ și îmbunătățirea acestuia sunt necesare, mai urgent pentru dezvoltatorii imobiliari este să aibă un partener de dialog. „Elementul acesta de dialog încă lipsește și dacă ne poziționăm pe zone antagonice nu o să aibă nimeni de câștigat. Nici primăria nu încasează impozite și nici noi nu putem să ne desfășurăm activitatea într-un ritm în care ne-am dori să circulăm capitalul, pentru că cel mai important este să scurtăm timpul de rotație al capitalului”, subliniază Sorin Dumitrașcu. Mai exact, dacă dezvoltarea unei clădiri durează șase ani, din punctul lui de vedere este un ritm mult prea lent și atunci rata de rentabilitate internă se diminuează pe zi ce trece. „Deci în fiecare zi în care eu nu reușesc să termin, ziua respectivă vine cu o penalitate”, precizează oficialul Atenor România, subsidiara locală a dezvoltatorului belgian.
Grupul a finalizat 2020 cu un profit net de 24,13 milioane de euro, segmentul de office având cea mai mare pondere în rezultatul financiar, de 65%, în timp ce segmentul rezidențial – de 28%. Global, Atenor deține 32 de proiecte, însă în România a rămas doar cu două în portofoliu, după vânzarea clădirii de birouri Dacia One către proprietarii Dedeman, frații Adrian și Dragoș Pavăl, cu 50 de milioane de euro, tranzacția urmând a fi parafată până la finalul anului.
Tot anul acesta, Atenor a mai vândut și proiectul Hermes Business Campus, primul proiect dezvoltat de Grup în România, către Adventum Group, un fond de investiții boutique înregistrat în Malta, într-o tranzacție de circa 150 de milioane de euro, aceasta fiind cea mai mare de anul acesta și una dintre cele mai mari tranzacții imobiliare încheiate vreodată pe piața locală.
Cu cele două vânzări de anul acesta, Atenor ar avea cel puțin 200 de milioane de euro pentru a dezvolta proiecte pe piața locală în următorii ani. Până la finalul lui 2021, compania a declarat, pentru Forbes România, că va mai adăuga încă un proiect rezidențial premium în portofoliu, fără să ofere însă mai multe detalii. „Vrem ca până la sfârșitul anului să mai achiziționăm un proiect. Poate să fie o colaborare, o achiziție. Vrem ca un nou proiect până la finalul anului să fie pe masa Atenor România”, a declarat acesta. Dezvoltatorul are în plan și achiziția de noi terenuri, doar în locațiile prime din Capitală, precum zona de nord sau centru. „Ne uităm la alte locații și pe segmentul de birouri”, afirmă Dumitrașcu.
În prezent, Atenor România are în derulare investiții de 180 de milioane de euro pe piața locală, în cele trei proiecte pe care le are în dezvoltare – birourile de la Dacia One și @Expo din zona Expoziției și proiectul rezidențial, primul al companiei din țară, Up Site din zona Floreasca din Capitală, care va include 270 de apartamente în două clădiri înalte de 12 și 25 de etaje, conectate prin intermediul unui parter comun.
Pentru proiectul din zona Expoziției, cu o suprafață totală de 55.000 mp, primele două clădiri, preînchiriate în proporție de 25%, respectiv 24%, urmează a fi finalizate. Compania are în plan și vânzarea primei faze din proiect.
„Vrem să vindem prima fază a proiectului @Expo. În momentul în care apare oportunitatea, care se judecă după rezultatele financiare pe care ți le poate aduce deal-ul respectiv, o să o vindem. Momentan, evaluăm fezabilitatea acestei vânzări, mai ales că de curând am semnat contractul de închiriere cu Telekom Mobile, o suprafață de 4.500 mp”, mai spune oficialul Atenor. Vânzarea este estimată a avea loc la începutul lui 2022.