FacebookTwitterLinkedIn

Silviu Lupescu, director general Editura Polirom

Forbes: Care este cuvântul care caracterizează cel mai bine piața editorială din România în anul 2020? (Argumentați/Dezvoltați.)

Silviu LupescuContracție. Piața de carte autohtonă avea oricum dimensiuni rușinoase, un rezultat direct al prăbușiri sistemului educațional, al inculturii crescânde și al politicilor falimentare din aceste domenii. Ea există mai cu seamă datorită inițiativelor private, fără nici un sprijin statal.

Dacă am crezut că mai rău nu se poate decât în vreo țară bananieră, ei bine, pandemia ne-a arătat că se poate. Și nu doar în ce privește piața de carte, atât timp cât statisticile estimează nivelul de analfabetism funcțional la copii la peste 40%! Acești copii vor fi „cititorii” adulți de mâine.

În mod cert, deși nu dețin statistici coerente încă, scăderea a fost pan-europeană și nu numai. Doar că în România cifra totală a vânzărilor de carte este, de ani buni, de vreo 4-5 ori mai mică decât, să spunem, a unei singure edituri mai importante din Franța sau Germania. E rușinos.

Forbes: Care a fost impactul crizei asupra editurii dvs. în 2020?

Silviu Lupescu: În primul rând, scăderea vânzărilor și un număr de titluri mai redus, cu un procent anual pe care l-aș estima la cca 10%.

La Polirom, nu s-a întrerupt activitatea, nu am avut șomaj tehnic, dar, evident, livrările și încasările au avut de suferit vreme de circa șase luni, cu reduceri de peste 50%.

Blocajele financiare au fost inerente – și nu doar în domeniul editorial – mai ales din pricina acelor difuzori care și-au făcut o politică din a plăti cu instrumente financiar prin care „rostogolesc” termenele de plată (sport național!) pe care nu le-au mai putut onora. Blocajul a migrat și spre tipografii, care, și ele, și-au redus mult activitatea.

În fine, să nu omitem că târgurile mari de carte au fost anulate și că nu s-au mai putut organiza evenimente (lansări, festivaluri, lecturi ale autorilor, dezbateri etc.) decât în mediul virtual.

Forbes: A apărut vreo oportunitate nouă și surprinzătoare în 2020?

Silviu Lupescu: O oportunitate și nouă, și surprinzătoare, nu.

Poate că multe firme au învățat cum să-și flexibilizeze activitatea pentru a se adapta condițiilor. Și în ce privește distribuția s-au produs mutații semnificative, în sensul creșterii vânzărilor prin librăriile virtuale.

Un efect îl vedem însă abia acum: mulți autori au revenit la scris. Suntem confruntați cu o ofertă mult mai bogată de manuscrise decât în anii precedenți, proză și nu numai. Pe de o parte, e foarte bine, pe de alta, nu pot decât să regret că multe dintre aceste manuscrise nu vor putea fi publicate, capacitatea de „absorbție” a editurii fiind, totuși, limitată fizic.

Forbes: Ce ar fi trebuit să facă guvernanții (Ministerul Culturii/Guvernul) în sprijinul culturii scrise și nu au făcut (trei măsuri concrete), în perioada 2020 – prezent?

Silviu Lupescu: Au făcut ceva cât de cât în ultimii ani? Nu cred.

După multe insistențe, editurile au fost incluse și ele în programele de sprijinire a IMM-urilor, dar deocamdată… pe hârtie. Chiar și acum, după mai mult de un an de la începutul stării de urgență, suntem la nivel de promisiuni, suntem pe o listă (!?) de sprijin cu capital de lucru. Cam târziu…

Reducerea TVA pentru cartea digitală, conform directive europene aprobate încă din 2018, nu s-a discutat nici până azi în Parlament. Acum un an, pe vremea asta, majoritatea țărilor din UE legiferaseră deja această măsură.

Fondurile alocate sprijinirii culturii scrise sau achizițiilor de carte de către biblioteci s-au redus, iar sumele alocate culturii prin buget ne prezintă mai curând o „Românie (ne)educată”, aculturală, căci cea educată e doar în propaganda electorală. Enescu, Brâncuși, Ionescu, Cioran au rămas simple simboluri naționale vehiculate festivist de politicieni.

Forbes: În mediul de business, se spune că online-ul este marele câștigător al pandemiei. Este valabil acest lucru și pentru editura dvs?

Silviu Lupescu: Da, așa am și spus. În topul nostru de distribuitori, librăriile virtuale importante au ajuns pe primele locuri în ce privește vânzările și cred că tendința se va menține. Vânzările on-line vor crește, pentru că deja și în alte câteva orașe mari librăriile au dispărut în pandemie. Unde să se adreseze pasionații de lectură din acele localități dacă nu librăriilor din mediul virtual, e-comerțului?

Forbes: Care sunt principalele schimbări ale consumatorilor de carte pe care le-ați constatat în ultimul an (2020 – prezent)?

Silviu Lupescu: Sunt câteva… Au scăzut vânzările la cărțile pentru copii (nu doar la noi). Nu s-au mai vândut ghidurile turistice și, odată cu reducerea migrației, nici cele de învățat rapid o limbă străină. Pare să fi crescut însă interesul pentru literatură autohtonă. Din domeniile în care publicăm noi, au „mers” bine biografiile romanțate și cărțile de istorie.

Forbes: Care considerați că sunt „vaccinurile” eficiente pentru piața editorială din 2021?

Silviu Lupescu: Vaccin? Cine să-l administreze? Propuneri s-au tot făcut, dar interesul guvernanților a fost nul. Propunerile repetate ale AER privind tichetele de carte, revitalizarea bibliotecilor școlare și orășenești, fondurile de sprijinire a culturii etc. etc. zac prin saltarele unui minister unde au fost numiți tot soiul de politicieni, cu rezultatele cunoscute. Nu o spun eu, o spun statisticile independente care arată că România e pe ultimele locuri în UE în ce privește consumul de produse culturale.

Interesează pe cineva? Interesează că  suntem priviți ca o țară de inculți? Că un sfert de populația țării – cei mai mulți, tineri dotați – a emigrat și nu va mai reveni în țară? Nu, interesează doar goana după ciolan, așa încât cred că locul nostru în lume e fixat pentru mult timp de azi înainte, iar piața editorială e considerată doar un simplu moft. Am rămas doar o mână de optimiști…

(25 mai 2021)