Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Antreprenori |
|

Semințe de profit

Undeva în vestul țării înflorește o afacere cu anvergură mondială, din care s-ar putea învăța câteva lecții utile de antreprenoriat și de adaptare la realitățile românești. 
Dan_Lazarescu_6382755-Mediafax_Group-Octav_Ganea.jpg

Anul trecut, un grup de oameni de afaceri români, printre care şi producători de confecții, își propuseseră să creeze un cluster prin care să ajute industria cânepii. Încurajați de tradiția pe care o avea România în domeniu și de potențialul acestei plante, ei au vrut să reînvie industria. Cel mai activ și vizibil business din domeniu rămâne însă afacerea antreprenorului Dan Lăzărescu, care deține singurul producător integrat de semințe de cânepă din Europa, dar care, din cauza resurselor locale limitate, importă  99.5% din semințe. 

Producția de alimente din semințe de cânepă, așa cum e gândită de Canah Internaţional, este un business clasic. Partea mai puțin clasică este că, după șase ani fără profit, acționarul majoritar vrea să dubleze producția, după ce în 2013 vânzările au crescut cu 25% doar pe piața externă. Canah International a avut o cifră de afaceri de circa 4 milioane de euro în 2013, conform propriilor estimări, ceea ce reprezintă o creștere de 85% .

O mie de tone pe an, cât este capacitatea de producție a fabricii de la Salonta, a ajuns să fie insuficient, spre surprinderea tuturor. Pentru extinderea capacității, Lăzărescu are în vedere o investiție între 700.000 de euro și un milion de euro: „cu aceste fonduri, în 6-7 luni putem dubla producția”, adaugă Lăzărescu.  Cu atât mai mult cu cât și piața locală este în creștere, cu peste 5% pe lună ca  volum al vânzărilor.

Pentru ca tabloul să fie ideal, lipsește doar o componentă. În prezent, materia primă îl costă pe producătorul român în jur de 1,3 -1,5 milioane de euro, fiind importată, din China (semințele bio) și Franța. Acum 20 de ani România avea producție de aproximativ 30.000 de tone de cânepă, fiind al treilea producător mondial după Rusia și China, iar la Sânniculau Mare se afla cea mai mare stație de prelucrare din Europa. În 2006, când Lăzărescu a început business-ul în domeniu, a atras  21 de cultivatori români, dintre care trei bio-certificaţi, care în primul an au contractat pentru cultivare 260 de hectare. Dar apoi statul a retras subvenţia de cultivare a cânepii pentru sămânţă, iar cultivatorii au dispărut. În primul an de producție, omul de afaceri se baza pe 50 de tone de cânepă de la cultivatori, dar a obținut doar 10. În prezent în România se mai cultivă doar câteva sute de hectare, ceea ce este insuficient pentru nevoile singurului producător integrat de semințe de cânepă din Europa. La Salonta se obțin toate produsele din semințe de cânepă sub același acoperiș , restul producătorilor europeni lucrând prin contractori. Și la nivelul Uniunii Europene este vorba de o cultură de nișă, de aproximativ 10.000 hectare.

Afacerea de la Salonta rămâne însă un exemplu de business inteligent, care, cu doar 23 de angajați, exportă pe trei continente. Principalul avantaj, este, potrivit fondatorului, producția integrată (toate operațiunile sub același acoperiș), care îi conferă flexibilitate și randament financiar.

Lecțiile lui Dan Lăzărescu

1. Investește într-o resursă cu potențial. Cultivarea cânepii este una dintre cele mai vechi ramuri ale industriei umane și cea mai veche direct atestată. Cânepa (un soi complet diferit de cel asociat cu cannabis) are utilizări multiple, de la nutriție și medicină alternativă, la textile, industria auto, mobilier, materiale de construcții, hârtie sau surse regenerabile de energie.

2. Alege o nișă. Chiar dacă produsul are nenumărate utilizări, este mai bine să te concentrezi (cel puțin inițial) asupra uneia singure, în acest caz producția pentru alimente. Lăzărescu a optat pentru produse sub formă de pudră, ulei, capsule, batoane nutritive, ciocolată, semințe, dar și ulei de corp. În viitorul apropiat va lansa noi produse, printre care pudre proteice pentru sportivi.

3. Perseverență și răbdare. Drumul presărat cu semințe de cânepă nu a fost  ușor de urmat. Investiția inițială făcută de Lăzărescu în 2007 în fabrica de la Salonta a fost de aproximativ 1,7 milioane de euro (fonduri Sapard), plus working capital. Dar firma a intrat pe profit abia la sfârșitul trimestrului doi al anului trecut, după șase ani. „În România ne-am lovit la început de reticența consumatorilor, care nu cunoșteau proprietățile cânepii și era nevoie de educare. Cu timpul, ei au început să cunoască efectele benefice ale uleiului de cânepă, de pildă, și chiar să-l recomande celor din jur” , explică antreprenorul.

4. Promovează-te la târguri internaționale, dacă vrei să exporți. Piața externă nu a fost o problemă, dimpotrivă. Din 2007 Canah exportă constant pe 3 continente, sub trei forme: produse marca proprie, produse cu marca importatorilor sau vrac. Cea mai mare cerere o înregistrează produsele în vrac, pentru industria ingredientelor, iar peste 80% din producția fabricii merge către Europa, Statele Unite și Israel.  Promovarea la târguri a fost o trambulină, mai ales Bio Fach, unde la început doar canadienii le făceau concurență. De altfel, industria cânepii din Canada a fost lansată tot de un român. Treptat au apărut și alte standuri, dar ei au rămas singurii producători integrați. În topul vânzarilor, conduc Anglia, Germania și Olanda, dar produsele făcute la Salonta se vând inclusiv în Australia, Asia de Sud – Estul, la Vatican și în SUA. În România, vânzările se bazează exclusiv pe brand retail (produse ambalate).

5. Fă lucrurile „ca la carte”: e mai degrabă nevoie de know-how, decât de bani! „Banii se pierd din lipsa know how-ului”, spune Lăzărescu.

6. Citește cărțile primite de la frați. După exiturile din Total Soft și Medicover, Lăzărescu se afla într-o perioadă de tranziție, când a primit de la fratele său cartea „Totul despre cânepă“, din care a aflat povestea acestei plante-minune,  ce  acționează în patru arii terapeutice – cardiovascular, boli mintale, dermatologie și asupra sistemului imunitar.

7. Ascultă-ți instinctul. „Ca pacient, constați că ideal ar fi ca medicii și naturiștii să se înțeleagă, pentru a ajuta cât mai bine pacientul”, spune Lăzărescu. Până atunci însă, consumatorul este el însuși „mediator” între cele două tabere și își completează alimentația, dacă este suficient de bine informat. Pe acest principiu şi-a bazat afacerea cu produse din semințe de cânepă, un aliment considerat super food.

8. Mergi pe ambele variante – convențional și bio. În Europa, vânzările din produse bio sunt mai mari decât cele necertificate ecologic, dar în România raportul este invers. Deşi există o creștere de la an la an, Lăzărescu nu vede  o schimbare spectaculoasă în următorii 2-3 ani, deoarece preţul este încă un element prohibitiv raportat la nivelul veniturilor. Produsele Canah sunt împărțite în gama certificată ecologic (aproximativ 10% în momentul de față pe piața locală) și cea convențională.

9. Atenție la distribuție. Produsele Canah se vând în magazine de specialitate, precum Plafar sau D&M, deoarece în cazul supermarket-urilor intervine problema termenelor de plată târzii.

10. Vinde la momentul potrivit. Lăzărescu estimează că afacerea va ajunge să valoreze 7 milioane de euro în câțiva ani. El spune că a avut deja oferte de cumpărare. Dan Lăzărescu este cunoscut ca fondator al afacerilor Medicover şi Totalsoft.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială "România hub-urilor"

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii