Antreprenorul român de origine turcă Ömer Süsli este în România de mai bine de 20 de ani, are afaceri în domenii diferite precum construcții, producția de saci de rafie sau vopseluri, însă a ajuns în prim-plan, în urmă cu un an și jumătate, după ce a decis să preia Praktiker România.
Pe atunci, Praktiker, unul dintre jucătorii cei mai importanți din domeniul Do-It-Yourself, înregistra cu pierderi mari și mulți nu îi dădeau șanse de supraviețuire, mai ales că pe piață nu se întrevedeau semnele redresării. Aproape doi ani mai târziu, situația stă complet diferit. Ömer Süsli a reușit să readucă Praktiker pe plus la numai trei luni de la preluarea companiei și i-a dat practic un suflu nou.
„Rezultatele după primul semestru al acestui an sunt „foarte bune”, spune antreprenorul, completând că sunt deja la 11% peste ceea ce au realizat anul trecut. „Partea bună este că fiecare zi este mai bună decât ziua anterioară din toate punctele de vedere: număr de clienți și cifra de afaceri”. Pentru finalul anului așteptările sunt la fel de mari: tot 11% creștere, așa cum a fost bugetat încă de anul trecut.
„Poate sărim un pic peste acest procent, dar e bine mai bine să avem rezultate peste această valoare decât sub ce ne-am propus”, explică el.
Își continuă cu minuțiozitate planurile pe care le-a stabilit din momentul în care a decis să preia conducerea Praktiker România și anume să ajungă să aibă în proprietate toate cele 28 de magazine din rețea.
„Suntem în discuții, în continuare, pentru mai mult de jumătate din magazine. Durează însă foarte mult: trebuie să negociezi cu proprietarul și, apoi, cu finanțatorii, dar sperăm ca până la sfârșitul anului să mai creștem numărul de magazine proprii”. La finalul anului trecut, din 28 de magazine, Praktiker avea trei magazine proprii. Astfel, prioritatea zero este acum „dezvoltarea și preluarea magazinelor care nu sunt acum în proprietate”. În acest context, extinderea este lăsată deocamdată pe planul al doilea.
Printre motoarele creșterii afacerilor Praktiker, a fost și orientarea către client. „În majoritatea magazinelor există un trainer pentru instruirea personalului, astfel încât ei să ajungă să fie cât mai amabili”, explică Ömer Süsli completând cu faptul că simte că mai este de lucru în această privință, însă, optimist din fire, vede partea plină a paharului.
„Targetul nostru este ca fiecare client care calcă pragul Praktiker trebuie să plece mulțumit. Dacă există unul singur care pleacă nemulțumit, înseamnă că nu ne-am făcut bine treaba”, mai argumentează Ömer Süsli.
Subliniază că a trecut deja un an și jumătate de când a preluat Praktiker, dar că sunt magazine pe care nu a apucat să le viziteze decât o singură dată – așa cum este și cazul lui Praktiker Târgu Jiu, cel mai nou magazin din lanțul retailerului, inagurat anul trecut în luna septembrie. De aceea, spune că este foarte important să aibă oameni competenți pe care să se poată baza. „În toate firmele pe care le am, sunt oameni cu valoare”, mai explică antreprenorul.
Printre cele mai importante companii care intră în portofoliul lui Ömer Süsli sunt Romtextil, producătorul de fire, fibre și polistiren, care a avut afaceri de aproape 15,8 milioane de euro în 2014 și un profit de 145.000 de euro; producătorul de vopseluri Astek, cu afaceri de 1,3 milioane de euro anul trecut; Prefab Construct (cu fabrici de cărămizi la Cobadin și în Buzău) și Search Chemicals, firma care comercializează baterii sanitare și materiale de construcții și cea care a cumpărat Praktiker România de la nemții de la Praktiker AG. „Pentru firmele din Grup, de obicei ne propunem o creștere de 20%, pe care o și atingem – cu excepția Praktiker unde am prognozat o creștere de 11%. Dar targetul pe care ni-l propunem vrem să fie unul pe care să îl putem atinge, nu să fie unul nerealist. Sperăm că la anul și la Praktiker vom avea o creștere de 20%”, spune antreprenorul.
În ciuda faptului că are multe fabrici și businessuri diferite, toate au înregistrat creșteri în ultimii ani și spune că a reușit acest lucru pentru că s-a înconjurat de oameni competenți cărora le-a delegat din atribuții. „Și aici, și în Bulgaria și în Turcia am afaceri, dar mie îmi place să lucrez cu oameni profesioniști. Dacă vrei să faci singur totul, nu vei reuși niciodată, doar dacă ai un chioșc pe care îl închizi seara și tot tu îl deschizi dimineața. Trebuie să știi să le delegi oamenilor din atribuții”, explică el.
Printre problemele cu care se confruntă în businessurile pe care le are se numără și lipsa de mână de lucru, mai ales în partea de vest a țării, unde sunt foarte mulți care aleg să emigreze. La polul opus, în Constanța, testează deja o altă pistă. Cele două fabrici pe care le deține – Romtextil și Astek – au apelat, pentru a încerca să suplinească lipsa de mână de lucru, la deținuții din penitenciar. Deocamdată, vin circa 30-40 de deținuți zilnic să lucreze acolo – o decizie îndrăzneață ale cărei roade în ceea ce privește productivitatea se vor vedea însă peste câteva luni. Numai anul trecut a vândut o mie de tone de saci de rafie – Romtextil fiind unul dintre jucătorii de top din Uniunea Europeană pe această nișă.
Ömer Süsli vorbește cu pasiune și despre istorie, despre lucrurile comune sau care îi despart pe români și pe turci și subliniază că ceea ce îi place la români este faptul că „sunt un popor foarte primitor și acest lucru vine, cred eu și din cei șapte ani de acasă. Cum sunt crescuți de mici, așa rămân și mai târziu”. În schimb, românii ar trebui să învețe de la turci să muncească mai mult. „Îmi aduc aminte că, de mic, din clasele I-V, veneam acasă la prânz, iar mama, înainte de masă, ne punea să facem ceva. Nu se poate să mânânci fără să muncești”, spune antrepernorul. Din experiența personală a învățat ce înseamnă și disciplina. La 11 ani, a fost trimis la internat, acolo unde programul era ca la armată.
„Ne trezeam la șase dimineața, până la ora 8, ne spălam și mâncam micul dejun, apoi mergeam la clădirea vecină care era școala. Seara, între orele 5 și 7 era cina, apoi până la ora 9 făceam lecții, iar la ora 10 se stingeau luminile”, iar programul acela spartan i-a rămas cumva în reflex, căci și astăzi se trezește tot la ora șase dimineața, inclusiv sâmbăta și duminica. De la mama sa spune că a deprins plăcerea de a munci, iar de la tatăl său, corectitudinea. Aceste două coordonate îl definesc, iar tinerilor antreprenori le-ar recomanda să le respecte ca pe o literă de lege. „Ce am observat la oamenii tineri din jurul meu este faptul că după ce termină facultatea, își fac o firmă, a doua zi imediat devin patroni, își fac o carte de vizită pe care scriu «director general». Și cred că dacă sunt patroni, munca lor s-a oprit acolo, ori nu este așa. Asta este cea mai mare greșeala pentru că patronul trebuie să muncească cel mai mult”, explică antreprenorul argumentându-și logica după cum urmează: dacă șeful muncește foarte mult, atunci și oamenii din jurul său se vor simți obligați să facă la fel.