Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr: „Nu mai e suficient să cunoști legea, trebuie să ai o abordare holistică”

Forbes România a invitat câțiva dintre cei mai reprezentativi avocați de pe piața locală să răspundă unor întrebări despre transformarea pieței, despre echilibrul dintre viața personală și cea profesională și despre ceea ce definește în prezent un avocat de succes.
SebastianGutiu_bun

1. Care sunt principalele transformări prin care a trecut piața de avocatură în anii de după declanșarea crizei pe piața românească? Cum au evoluat diferitele arii de activitate în acest interval de timp?

Criza economică a adus un ”reality-check” pentru toată economia și, bineînțeles, pentru avocatură. O primă transformare a venit în politica de tarifare, cu presiune pe onorarii din partea unor concurenți care își permit să ”compacteze” prețurile.

De asemenea, nevoia de optimizare a companiilor din toate sectoarele economice a determinat reduceri de bugete, inclusiv cele juridice. Departamentele juridice din companii au preluat multe dintre activitățile care în mod normal mergeau spre avocați externi.

Totuși clienții, și nu doar cei internaționali, au acum abordări mult mai complexe în acoperirea riscurilor juridice și de altă natură, ceea ce face ca munca avocaților să fie mult mai sofisticată, aspect care rezultă într-un volum mai mare de muncă.

În ceea ce privește ariile de activitate, în mod evident sectorul imobiliar a avut o scădere puternică imediat după criză, dar acum pare să își revină. Tot așa, zona energiei regenerabile a avut o perioadă de creștere puternică după care a fost redusă la tăcere. Arii ”prolifice” în prezent sunt cele de fuziuni și achiziții, compliance și litigii. De asemenea, banking & finance va continua să fie un star și anul acesta.

 Găsiți aici ediția dedicată echilibrului dintre viața personală și cea profesională, Work Life Balance

2. Care considerați că sunt cele mai importante repere care definesc activitatea casei dumneavoastră de avocatură și cum au evoluat acestea în ultimii ani (număr de avocați, număr de clienți, servicii facturate, etc.)? Care sunt estimările pe termen scurt și mediu?

Un reper important este calibrul clienților care apelează la serviciile Schoenherr și tipurile de dosare în care suntem chemați să oferim asistență și consultanță. Fără a da nume, putem spune că avocații Schoenherr sunt alături de cei mai mari jucători din economia locală, în dosare complexe, cu mize importante. Vorbim aici de asistență și consultanță acordată în drept imobiliar, litigii, drept financiar-bancar, fuziuni și achiziții, compliance și altele. Trebuie să menționăm însă și asistența cotidiană, care stă la baza relației solide pe care am construit-o cu clienții noștri.

Totodată, ca număr de avocați, Schoenherr este în prezent una dintre cele mai mari firme internaționale din piața locală a avocaturii de business. Vorbim aici despre efectivele de avocați și consultanți fiscali în Schoenherr & Asociații respectiv Schoenherr Tax Bucharest SRL. Și vom mai crește.

 Găsiți aici întreaga listă a interviurilor 

3. Multe dintre companiile active în domeniul serviciilor, în consultanță în special, au menționat o creștere a numărul de ore lucrate și a intensității muncii prestate în paralel cu menținerea sau chiar reducerea onorariilor practicate. Cum s-a schimbat în perioada de la venirea crizei modul în care se desfășoară activitatea avocaților din cadrul casei Dvs de avocatură? Detaliați!

Dacă ar fi să rezumăm în șapte cuvinte consecințele pe care le-a avut criza economică asupra avocaturii de business, aceste cuvinte ar fi ”mai multă muncă pentru mai puțini bani”. Într-adevăr munca depusă de firmele de avocatură este mai sofisticată, dar bugetele juridice s-au redus.

Noul mediu de business obligă avocații să fie mai dinamici și mai atenți la aspecte dincolo de avocatură. Nu mai e suficient să cunoști legea, trebuie să ai o abordare ”holistică”. Soluțiile juridice nu pot fi date în izolare, așa că avocații trebuie să cunoască foarte bine segmentul de piață al clientului, pentru a-i înțelege nevoile și a anticipa cât mai multe riscuri.

4. Una dintre problemele ridicate tot mai des în ultimii ani vizează echilibrul între viața personală și cea profesională. Credeți că un angajator se poate implica eficient în viața echilibrată a angajatului? Dacă da, cum ar putea să o facă?

Ce poate angajatorul să facă este să le ofere angajaților un cadru care să permită construirea acelui echilibru. Avocatura este un domeniu aparte din acest punct de vedere, deoarece implică pasiune și necesită vocație. Avem în firmă și cunoaștem în piață foarte mulți avocați care reușesc să mențină echilibrul între viața personală și cea profesională prin ambiție. Cum s-ar zice în engleză,”work hard, play hard”.

La fel, pentru mulți avocați a face sport sau a urmări un hobby nu este un moft, ci o necesitate. Cei care respectă doar viața personală sau doar pe cea profesională nu rezistă foarte mult la vârf în profesie, ajungând la ”burnout” destul de repede.

Din acest punct de vedere, cultura organizațională este foarte importantă. Pe de o parte, avocații trebuie să aibă suficient timp pentru viața personală, dar pe de altă parte e necesar și un mediu care să încurajeze acest echilibru.

5. Cum reușiți să găsiți, personal și instituțional, la nivelul casei dumneavoastră de avocatură, acest echilibru?

Limitând consumul de energie la birou la aspectele importante și doar la esența acestora. Identificând prioritățile vieții în afara biroului și găsing timp pentru ele.

6. Ce înseamnă să fii avocat de succes în ziua de astăzi și cum s-a schimbat înțelesul acestei sintagme în anii de după venirea crizei?

În cea mai simplă formă, avocatul de succes este acela care menține relații solide, pe perioade lungi de timp, cu clienții tradiționali și câștigă clienți noi prin recomandările altor clienți. Ce presupune asta în ziua de azi? Presupune un simț al afacerilor și o preocupare pentru ramificațiile unei probleme. E complet insuficient să reciți legea. Avocatul de succes este vârful unei piramide de experiență, contacte și muncă de documentare, capabil să ghideze clientul printr-un labirint de riscuri juridice.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii