Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Leadership |
|

Școala de reinventare a lui Dragoș Anastasiu

Inițialele lui Dragoș Anastasiu spun DA. Este unul dintre semnele pe care le observi când te gândești la afacerea sa de transporturi, care a crescut și s-a reinventat de fiecare dată când a fost nevoie.
dragos anastasiu IMG_3979

Dacă asculți cu atenție povestea de afaceri a lui Dragoș Anastasiu, vei remarca faptul că semnele apar la fiecare moment important. Sediul său este pe strada Reînvierii la intersecția cu Maica Domnului, iar unul dintre momentele esențiale în evoluția afacerii sale de transport cu autocare a fost momentul erupției vulcanului islandez Eyjafjallajökull, în prima parte a anului 2010, când a fost blocat traficul aerian în tot continentul. „Nu mai făceam față cererii. Am fost și eu la îmbarcare, nu îmi venea să cred câți oameni cu laptopuri și costum erau în autocare”.

CITEȘTE ȘI MĂSURI PRO-BUSINESS PENTRU VIITORII PRIMARI 

2010 a venit însă după 2008 și după 2009, anii când Eurolines, alături de businessurile din întreaga lume, au făcut cunoștință cu criza economică și cu efectele sale, printre ale căror prime victime au fost afacerile din turism.

Dragos Anastasiu (1)

„Noi am avut inspirație și noroc. Cu puțin timp înaintea crizei, cam cu un an și jumătate, am început să-mi pun niște întrebări și să nu pot să-mi dau răspunsuri, iar asta m-a făcut să descopăr niște chestii foarte haotice în interiorul organizației”, povestește Dragoș Anastasiu cum a început drumul care l-a pregătit pentru criza economică, ale cărei semnale nici nu se întrevedeau la momentul respectiv. „Eram pe val și mergeam cu valul, nu avusesem până atunci nici măcar departament HR sau departament juridic. Noi nu depindeam de alte firme, iar până în 2009 n-am avut nici măcar un credit sau vreun audit ori vreo oportunitate să vină cineva să ceară ceva. Mergeam pentru că mergea valul. Nu aveam în firmă oameni competenți, specializați pe zona economico-financiară, iar eu nu mă descurcam, pentru că eu sunt medic de profesie și până la momentul acela nu știam să citesc nici măcar un bilanț”, povestește Dragoș Anastasiu, care a decis atunci că este momentul ca organizația să treacă la nivelul următor. „Atunci am adus în companie câțiva specialiști, care au stat cu noi cam 7-8 luni și au făcut niște chestii nemaiîntâlnite până atunci: primul lucru a fost să dau 100.000 de euro pe un ERP. Au urmat lucruri care au transformat semnificativ oamenii, deoarece am investit în pregătirea lor profesională, de la traininguri de specialitate până la cultură organizațională”.

CITEȘTE MAI MULTE DESPRE DRAGOȘ ANASTASIU AICI

Aceștia au fost primii pași din procesul care a transformat criza în cea mai mare oportunitate de business pentru Eurolines. „Ne puteam prăbuși în 2007-2008, am fost pe muchie, însă am înțeles că business-ul este despre satisfacția clientului și nu despre procesele și procedurile noastre. Din momentul când am înțeles asta și am început să ne dezvoltăm pe zonele critice, am început să creștem și în celelalte zone: din 2010, suntem în creștere și cu transportul, câștigăm continuu cotă de piață. Am rezistat atacurilor transporturilor low-cost, microbuzelor ilegale sau altor tipuri de competiție și am crescut în fiecare an”.

Pregătit pentru orice

Când a debutat criza economică, Eurolines avea afaceri de 32 de milioane de euro. Dat fiind că întreaga piață a paralizat în 2009, noile investiții, achiziții și strategii fiind blocate de teama a ce ar putea urma, decizia Eurolines de a achiziționa  Danubius Travel a surprins pe toată lumea. Danubius Travel era deţinută majoritar de TUI Travel PLC (70%), fiind una dintre primele agenţii de turism înfiinţate în România, care avea sediul central în Mamaia și care se ocupa în special de segmentul incoming (turiști străini veniți în România). Potențialul sesizat de Dragoș Anastasiu a fost legat de brandul și rețeaua TUI la care Danubius avea acces, în exclusivitate, în România. „Cei mai mulți români cunosc brandul Eurolines, dar îl asociază cu autocarele. Acesta era motivul pentru care vânzările de turism ale Eurolines nu reușeau să depășească un prag psihologic”, precizează Dragoș Anastasiu a realizat că, dacă vrea turism, trebuie să se asocieze cu cel mai puternic brand de turism. În cei cinci ani de când brandul TUI face parte din reţeaua Eurolines, agenţiile lui Dragoş Anastasiu nu numai că au acaparat piața, dar s-au dezvoltat inovator, cu punctele de vânzare plasate în toate centrele comerciale din România. Numărul de agenții din reţeaua TUI TravelCenter va ajunge în acest an la 80, fiind cea mai extinsă rețea de agenții de turism, iar vânzările vor atinge 75 milioane de euro, conform celor mai recente informații disponibile. În 2015, TUI TravelCenter a rulat 70 de milioane de euro care înseamnă, aproximativ, 300.000 de turişti deserviţi.

CE CARTE ȘE RECOMANDĂ TINERILOR DRAGOȘ ANASTASIU

Avântul rețelei TUI TravelCenter nu l-a surprins pe omul de afaceri. Ba, mai mult, l-a convins să intre și pe alte direcții din piața de turism, adică acolo unde a sesizat cel mai important potențial. Din cei 300.000 de turiști deserviți în România de rețeaua TUI, doar 10.000 sunt turiști de incoming. „Eu sunt convins că se poate face incoming serios în România. Pentru a face incoming în România, avem nevoie de infrastructură – pe care o avem, pentru nevoi legate de turism – şi de existenţa unor locaţii cu servicii superioare”, explică omul de afaceri, care a fondat Romanian Best Location, www.robelo.ro, unde sunt deja membri Conacul lui Maldăr, Poem Boem din Sinaia, hotelul Rembrandt din Bucureşti sau hotelul Teleferic din Poiana Braşov și alte câteva locații care nu au apărut încă pe site. Cum a găsit greu hoteluri care să poată și să vrea să se adapteze unui set de cerințe cu care să atragă turiștii germani și nu numai, Dragoș Anastasiu a fondat și The Makers, o companie de management hotelier, alături de alți parteneri, specialiști din industrie.

Alături de ceilalți fondatori ai The Makers, Dragoș Anastasiu a început să viziteze hoteluri care, după o serie de îmbunătățiri, ar putea intra în Robelo și ar putea deveni ținte pe drumul dezvoltării României într-un punct turistic tot mai interesant pe harta lumii. Așa a ajuns în Delta Dunării și tot așa a ajuns la Cund. A găsit două hoteluri în care a vrut să se implice cu servicii de management hotelier, dar a sfârșit prin a le cumpăra. „Facem parteneriate în diverse proiecte cu participații de maxim 25-30%. Facem „turism altfel”. Am descoperit un potențial absolut la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, pe diverse nișe, indiferent de anotimp. Green Village este atât de special, la fel cum este toată Delta Dunării, încât nu am rezistat și am decis să îl cumpăr“. Investiția în achiziția de la omul de afaceri Sorin Marin a fost de ordinul „milioanelor de euro”, un alt milion de euro fiind investit în 2015 pentru îmbunătățiri ale serviciilor. După ce a terminat renovarea, a trecut la atac: „Din toamna lui 2015 Green Village este prezent în cataloage mari germane şi rezultatele au început să se vadă. Vindem Green Village ca pe un loc exotic, unde turistul vede ceva complet inedit (Delta Dunării), unde are acces la plajă și la Marea Neagră și are ocazia să se bucure de liniște, de natură și de gustul autentic al bucătăriei dobrogene. În acest moment, vara care a început este în mare parte booked out.“ Estimarea cifrei de afaceri a Green Village pentru 2016 se îndreaptă către două milioane de euro, în creștere cu aproape o treime față de businessul generat de hotel anul trecut.

La Valea Verde, în Cund, Eurolines a cumpărat 23%, iar UNITH2B a preluat 7%, spune Dragoș Anastasiu: „Am investit la Valea Verde pentru a putea să extindem serviciile și să le ducem către zona de lux”. La Valea Verde sunt funcţionale 25 de entităţi (case şi vile), în care se pot caza cam 60 de persoane. Anul trecut, cifra de afaceri de la Valea Verde a fost de 400.000 de euro.

„2015 a fost un an record din toate punctele de vedere, depășind la nivel de grup cifra de afaceri de 100 de milioane de euro previzionată. Și zona de profit/investiții a arătat destul de bine, am crescut, am cumpărat și vom crește în 2016, ținta noastră fiind afaceri de 125 milioane de euro”, spune Dragoș Anastasiu, ale cărui planuri pentru anul în curs au crescut și s-au diversificat, pe fondul creșterii tuturor segmentelor de business în anul care a trecut. A pus la punct un fond de investiții pentru tinerii pasionați de turism, Travel Arena, ca rezultat al experienței sale de la emisiunea de televiziune Arena Leilor, a lansat o dezvoltare tehnologică: traviola.ro (un serviciu pentru agenţii, care facilitează vânzarea de produse turistice) și spune că ia în calcul inclusiv un charter din Germania către Delta Dunării din 2017. Noua sa strategie, conturată și impulsionată de criza economică, se bazează pe înseși atuurile pieței în care a decis să rămână, după 15 ani trăiți în Germania: „Turismul alături de agricultură și diaspora sunt cele trei mari comori ale României. Plus creativitatea oamenilor, bineînțeles”.

Noroc cu criza, concluzionează zâmbind Dragoș Anastasiu. „Pentru Eurolines, cea mai bună perioadă a dezvoltării a fost criza, cifra de afaceri fiind de aproximativ patru ori mai mare din 2009 până în prezent, iar pentru mine a fost o mare oportunitate”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii