Criza ne-a învățat că trebuie să fim creativi, inovativi, să ne adaptăm rapid la condițiile vitrege ale pieței, să gândim global, să descoperim mereu piețe noi, să anticipăm cerințele consumatorului și să adaptăm oferta la cerințele lui”, spune Cristian Patachia, development & innovation manager, Orange România.
Compania telecom, lider pe piața locală de profil, a înregistrat anul trecut venituri totale de 913 milioane de euro, cu 2,6% mai puțin decât în 2011, o scădere cauzată în special de reducerea cu 40% a tarifelor de interconectare.
Evoluția Orange nu este nici pe departe o excepție la nivelul pieței telecom. Vodafone România a anunțat scăderi pe parcursul primelor trei trimestre din anul fiscal 2012-2013, iar Cosmote, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, a raportat pentru anul trecut venituri de 462,8 milioane de euro, în scădere cu 1,2% față de 2011.
Dincolo de rezultatele financiare, pentru operatorii telecom anul trecut a marcat investiții masive în obținerea licențelor LTE (Long Term Evolution) sau 4G. Bugetele alocate lansării noilor servicii presupun de fapt o investiție în inovație, în nevoia de a se adapta cerințelor pieței, după cum arată reprezentanții companiilor telecom.
„Clienții au așteptări mari în ceea ce privește competitivitatea și valoarea serviciilor, iar inovația este esențială pentru a îndeplini și depăși așteptările acestora”, spune Cristian Patachia. El menționează servicii precum 4G, WiMAX, EDGE, voce HD, personal cloud și servicii de convergență voce-date pentru mediul de business.
Inovația trebuie văzută și ca o măsură de reducere a costurilor. ,,Indiferent dacă vorbim despre o perioadă prosperă sau una în care deciziile sunt cântărite și analizate în amanunt, inovația înseamnă să răspunzi cât mai exact nevoilor clientului, cheltuind cât mai puțin și generând cât mai multe beneficii”, completează Gabriel Ioniță, products & services development senior manager, Cosmote România.
,,În telecomunicații, companiile au bugete destinate inovației, însă, în opinia mea, inovațiile care nu necesită bugete și resurse semnificative îți oferă cea mai mare satisfacție. Atunci când faci un lucru diferit, fară să cheltuiești mult, dar care îți aduce beneficii majore, poți spune cu adevărat că ai reușit să inovezi eficient”, adaugă Ioniță.
Astfel, cele mai bune soluții de redresare economică pot veni de la departamentul de inovație. „Criza a reprezentat și reprezintă o școală de inovație în modele de business, dacă ne gândim că în ultima perioadă mulți dintre noi am învățat ce înseamnă să gestionezi eficient un business și ce înseamnă să tragi concluzii pripite”, spune Cristian Patachia.
Oricât ar fi de reduse sumele investite în lansarea pe piață a unor produse și servicii inovatoare, ele nu trebuie să fie simțite de consumatori, prin creșterea tarifelor. Cu ce propuneri vin în acest caz operatorii, aflați sub presiunea scăderii generale a veniturilor și, în particular, a veniturilor per client?
Aflați mai multe despre inovație din ediția specială ”The Innovation Issue”
În opinia reprezentantului Orange, invesțiile în proiecte de cercetare și inovare în România au nevoie de „un mediu politic și economic stabil și predictibil”. Tot el mai spune că potrivit unui sondaj Eurostat, România ocupă locul 24 între statele membre ale Uniunii Europene din punctul de vedere al activităților inovatoare ale firmelor din industrie și servicii.
„În această situație, instituțiile de cercetare, universitățile și companiile private interesate de activități de cercetare-dezvoltare se pot baza pe două surse de finanțare: atragerea de fonduri europene destinate cercetării și bugetele de cercetare-dezvoltare aparținând companiilor multinaționale care operează deja sau explorează oportunitatea de a-și deschide operațiuni în România”, spune Patachia.
„În mod ideal, companiile din sectorul privat, incluzând aici operatorii de telecomunicații și producătorii de tehnologie, ar trebui să promoveze cooperarea cu departamentele de cercetare-dezvoltare din cadrul universităților tehnice, dar și cu utilizatorii de cunoștințe științifice și tehnologice din industrie în scopul inovării, dar și al dezvoltării și comercializării de produse IT&C”, a mai adăugat el.
Expertiza acumulată prin educație și experiență este extrem de utilă, însă aceasta reprezintă numai o unealtă a inovației.
„Adevăratul catalizator al inovației este generat de imaginație”, afirmă Gabriel Ioniță.
Cât de mult îi va ajuta imaginația pe cei din industria telecom în lupta cu criza o vor demonstra, cu certitudine, rezultatele financiare din următoarea perioadă.