FacebookTwitterLinkedIn

Proprietar al unui grup cu activităţi în domenii variate, dar aproape toate aflate în legătură directă cu consumul, Ion Ţiriac va avea în 2014 un cuvânt important de spus nu doar pentru cei 8.000 de angajați ai săi, ci pentru întreaga economie românească. Nu degeaba afirma, recent, că, în ansamblu, economia românească va avea un an mai bun decât 2013, chiar dacă nu este cazul să ne așteptăm la creșteri economice de 6%, 7% sau 8% ca înainte de venirea crizei.

Chiar dacă nu este în totalitate optimist – Țiriac spune aproape de fiecare dată că nu a trecut încă pericolul crizei – discursul omului de afaceri variază fundamental față de cel pe care îl avea în urmă cu 3-4 ani, când afacerile sale din domeniile auto, imobiliar sau comerț păreau că se prăbușesc odată cu scăderea dramatică și imediată a cosumului.

De anul trecut a devenit vizibil că optimismul lui Țiriac nu este doar de fațadă, ci are în spate planuri importante de dezvoltare. Unul dintre cei mai mari proprietari de spații imobiliare, Ion Țiriac a inaugurat recent country clubul Stejarii, realizat după un concept inspirat de Central Park din New York, pe o suprafaţă de 22.000 de metri pătraţi, lângă Bucureşti. Practic, aceasta vine să completeze investiţia în clubul rezidențial Stejarii, începută tocmai în ajunul venirii marii crize pe tărâm românesc. Investițiile în alte dezvoltări imobiliare, mai ales în domeniul clădirilor de birouri sunt, la rândul lor, la orizontul acestui an pentru Țiriac Holdings.

Un domeniu relativ nou în portofoliul lui Ion Țiriac este reprezentat de comerţul cu produse petroliere. Divizia de energie a Ţiriac Holdings cuprinde din 2012 şi Oil Energy Trading, companie specializată în comerţul cu produse petroliere. Anul trecut aceasta a avut, cu afaceri 30 de milioane de euro, rezultate semnificativ mai bune decât în primul an de funcţionare. Compania va cuprinde un lanţ de puncte de alimentare şi o platformă de tranzacţionare online, care a fost deja lansată în luna octombrie a anului trecut. Astfel, clienţii pot comanda produse petroliere, după modelul celorlalte produse tranzacţionate pe internet. În plus, deschiderea unui lanţ de benzinării în centrele Ţiriac Auto a fost anunţată pentru anul acesta.

Ţiriac îşi exprima, la finalul anului trecut, încrederea în potenţialul energetic al României , dar şi în cel agricol afirmându-și disponibilitatea de a cumpăra suprafețe importante de terenuri, în măsura în care ar găsi (România este una dintre țările cu cel mai mare grad de fărâmițare a suprafețelor agricole din Europa). Cum anul trecut guvernul lua decizia de a reduce schema de sprijin pentru energia verde la presiunea marilor companii industriale, numeroase investiţii în domeniu sunt afectate.

Deşi, dintre toate segmentele holdingului Țiriac, divizia auto a fost, probabil, cea mai afectată de criză, ŢiriacAuto rămâne un pilon important al grupului Ţiriac şi cel mai mare dealer auto de pe piaţa locală. Anul trecut s-a încheiat bine pentru aceasta, printr-o majorare de capital social cu aproape 6,5 milioane de euro. Compania a înregistrat în 2013 o cifră de afaceri de peste 125 milioane de euro şi pierderi nete de 2 milioane de euro.

De altfel, domeniul auto a adus pe finalul anului trecut și, probabil, cea mai sentimentală decizie a omului de afaceri: deschiderea pe o parte a terenului unde s-a aflat magazinul Metro din Otopeni a unei galerii de mașini care include aproximativ o treime din cele 250 de autoturisme din colecția omului de afaceri.

Printre cele mai renumite exemplare (dacă se poate folosi o astfel de formulare având în vedere că este vorba de mașini de colecție cu o valoare deosebită) se află un model Rolls Royce Phantom care i-a aparţinut lui Elton John, o limuzină Mercedes-Benz din anii ’60, foarte dragă lui Ion Țiriac, după cum spune chiar el sau  Aston Martin DB5, model cunoscut din seria de filme cu James Bond, dar şi o motocicletă Harley Davidson din 1977. Chiar dacă Țiriac evită să ofere detalii privind valoarea colecției sale, este de ajuns să menționăm că printre exponate se află și șase limuzine Rolls Royce Phantom fabricate până în anii ‘60, iar printre acestea este şi Phantom 4, care a fost asamblat în doar 16 exemplare şi toate vândute numai Caselor Regale. Dincolo de valoarea exponatelor, deschiderea pentru public a Țiriac Collection care, similar unui muzeu, se va îmbogăți pe parcurs și cu alte modele de mașini, reprezintă și un pas important în educarea populației în privința culturii auto și a ideii de colecții, în general, în condițiile în care lipsa acesteia este una dintre tarele societății românești de după 1990.

Toate acestea reprezintă motive pentru ca Ion Țiriac să figureze pe lista Forbes România a celor 14 care trebuie urmăriți în 2014. Cu atât mai mult cu cât sunt tot mai multe semne că, de la adăpostul siguranței oferite de participațiile pe care le deține în afaceri de anvergură din domeniul financiar (UnicreditȚiriac Bank, AllianzȚiriac) sau comerț (Metro Cash&Carry România), Ion Țiriac, alături de ceilalți magnați ai României ar putea să își ia tot mai mult în serios și rolul social, așa cum au făcut-o predecesorii săi din perioada interbelică.