FacebookTwitterLinkedIn

Spre deosebire de anii trecuți, când companiile farmaceutice își derulau campaniile de promovare în sezonul rece, în acest an reclamele de pe această piață n-au luat nicio „pauză de respirație”. Chiar și în timpul verii s-au găsit destule „alifii” pentru articulații și „hapuri” contra indigestiei care au tulburat în pauzele publicitare acțiunea unui serial sau „firul emoționant” al unei telenovele.

Bugetul net consumat de companiile pharma pe televiziune, în primele opt luni ale acestui an, se ridică la 19,2 milioane de euro, conform calculelor „Forbes România”, pe baza punctelor de audiență livrate de stațiile TV. (Au fost luate în calcul GRP’30 pe targetul comercial.)

Volumul de audiență furnizat de piața TV a fost cu 4,3% mai mare față de aceeași perioadă a anului 2012. Cel mai mare volum de audiență a fost livrat de Antena 1 (28,688 GRP’30 target comercial), care l-a depășit la acest „capitol” pe Pro TV (21.568). De altfel, audiența pentru campaniile pharma a crescut cu 44,3% la Antena 1, în timp ce la Pro TV a suferit o ușoară scădere de 2,6%. Kanal D a livrat audiență cu 9,5% mai mare, iar Prima TV a avut o creștere de 30,7%.

De remarcat că firma Health Adviser a consumat publicitate numai pe televiziunile din grupul Intact. Campaniile au strâns numai puțin de 10.934 GRP’30 target comercial. Health Adviser și-a promovat brandurile Artro efervescent, Bonexio, Neolin, Solix și Tranzactiv.

Dar cel mai mare investitor în publicitatea TV, în perioada ianuarie – august 2013, a fost compania Sandoz, cu un volum de 13.832 puncte de audiență, mai mare cu 16,1% față de anul trecut. Brandurile Sandoz au fost: Redacib, Linex, Flonidan, Diclac, Dermazin, Calciu Sandoz, Baneocin și ACC. Stațiile pe care Sandoz a consumat cel mai mult au fost Antena 1 (3.456 GRP’30) și Pro TV (2.464).

Compania Reckitt Benckiser a acumulat 13.463 GRP’30 target comercial numai pentru trei branduri: Nurofen, Strepsils și Gaviscon (mentol). Audiența s-a menținut la nivelul anului trecut (scădere de 1%). Producătorul britanic a obținut 1.830 GRP’30 pe Antena 1, iar pe Pro TV, 2.282 de puncte de audiență.

Alte companii care au investit masiv în publicitatea TV: Sanofi-Aventis (creștere de 30,6%), Walmark (- 23,7%), Bayer (-18,8%) și GlaxoSmithKline (creștere de 86,4%).

Dacă nivelul investițiilor pe TV (pe baza punctelor de audiență) a cunoscut o ușoară creștere față de anul trecut, pe radio am asistat la un veritabil „bombardament” cu reclame din parte producătorilor pharma. Volumul brut consumat pe radio, în primele opt luni ale anului, a fost de 6,48 milioane de euro (rate card), potrivit monitorizărilor companiei Alfa Cont. Bugetul este mai mare cu 215,3% față de 2012. De asemenea, numărul de spoturi a fost mai mare cu 185%, ajungând la 19.236.

Dar puțini advertiseri de pe lista investitorilor pe televiziune se regăsesc printre „fruntașii” de la radio (GlaxoSmithKline, Terapia, Johnson & Johnson). Cel mai mare client publicitar a fost compania Zdrovit, cu un buget de 4,58 milioane euro (rate card) și 12.853 inserții. În fond, creșterea explozivă pe radio se datorează acestui producător de vitamine.