Cautare




, Forbes Staff

Industrie |
|

România@100, Valer Blidar (Astra Vagoane): „Ar fi de ajutor pentru business un sistem bancar aproape de investitori. Băncile românești sunt cele mai anti-române bănci”

În inima Aradului se fabrică vagoane care anual transportă milioane de călători din toate colțurile lumii.
094 dosar Astra Arad V_Blidar

Singura companie cu capital românesc ce produce vagoane de călători, troleibuze, tramvaie și metrouri a fost fondată în 1891 de către industriaşul austriac Johann Weitzer, Astra Arad a avut o istorie zbuciumată. În momentul înființării, producea vagoane de marfă, vagoane de călători, locomotive, tramvaie electrice dar şi echipament militar, maşini agricole, pentru Căile Ferate din Austria, Ungaria, Societatea de Transport Urban din Viena, Budapesta sau Arad. Odată cu instaurarea regimului comunist, societatea a fost naţionalizată şi reorganizată sub diferite denumiri: „Fabrica de Vagoane Arad”, „Uzinele de Vagoane Arad”, „Întreprinderea de Vagoane Arad –IVA”, dar și-a păstrat principalul obiect de activitate.

Prăbușirea regimului comunist și trecerea la economia de piață au adus unele dintre cele mai grele provocări pentru Astra. În 1990, a fost constituită societatea comercială pe acțiuni S.C. ASTRA Vagoane Arad S.A., care a preluat integral patrimoniul IVA, iar anii de după revoluție au fost unii dintre cei mai dificili pentru producătorul de vagoane. În acea perioadă, contractele încheiate înainte de 1989 au ajuns la final, iar ulterior nu au apărut comenzi noi și nici noi contracte. Problemele financiare pentru Astra deveniseră tot mai apăsătoare, iar datoriile tot mai mari. În anul 2000, moment în care omul de afaceri Valer Blidar a preluat fabrica, Astra Vagoane era în pericolul de a intra în faliment. Odată cu un nou management a apărut și o nouă strategie, iar Astra a început să își extindă relațiile de afaceri și să exporte în țări din Europa, Orientul Mijlociu sau chiar America de Sud. Între 2001 și 2003 Astra Vagoane a câștigat primele bătălii cu provocările din noul secol. S-au implementat noi structuri şi s-a demarat un program care a constat în investiţii masive pentru modernizarea tuturor facilităţilor interne, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale angajaţilor şi respectarea dezideratelor de protecţie a mediului, şi în paralel, un program de promovare –prin prezenţa la manifestări externe, misiuni economice, târguri, reclame în paginile unor publicaţii şi reviste prestigioase de specialitate, cotidiene de largă audienţă sau de interes general.

„Astra este un brand cunoscut în lume, am avut în trecut exporturi pe toate cele 5 continente. Pe plan local, Astra asigură locuri de muncă și este un important contributor la bugetul local”, a afirmat Valer Blidar.

Anul 2005 se remarcă prin primul salt în venituri ca o confirmare a unui proces ascendent minuţios pregătit. În 2006, Astra Vagoane Călători continuă linia ascendentă din anii anteriori, cifra de afaceri realizată fiind cu 100% mai mare faţă de anul 2005. Marile investiţii începute în 2006 au fost finalizate în 2008.

Din 2000 și până în prezent Astra a livrat sute de vagoane în întreaga lume, iar o parte importantă a acestora a ajuns și la CFR. În prezent, în flota CFR există aproape 400 de vagoane produse de Astra Arad. Cu toate acestea, singurul proiect derulat de Astra pentru CFR este cel de revizie a vagoanelor.

Astra produce vagoane care au capacitatea să circule cu viteza de 200 km/h. Problema este infrastructura, în condițiile în care viteza de deplasare medie a vagoanelor în România este de circa 50 km/h. România este una dintre puținele țări din lume care nu a alocat nicio sumă pentru mijloacele de transport pe cale ferată. De asemenea, una dintre mândriile fabricii Astra este producerea primului tramvai românesc, numit Imperio, produs în parteneriat cu Siemens. Acesta costă circa 1,7 milioane de euro și este mai ieftin cu 30% în comparație cu produsele aflate pe piață.

Valer Blidar susține că cea mai mare provocare cu care se confruntă Astra Vagoane este lipsa surselor de finanțare, a unor fonduri de investiții, adăugând că ar prefera ca băncile să susțină mai mult businessurile locale.

„Ar fi de ajutor pentru business un sistem bancar aproape de investitori. Băncile românești sunt cele mai anti-române bănci”, este de părere omul de afaceri Valer Blidar.

Acesta este și unul dintre motivele pentru care Valer Blidar a înființat Banca Feroviară, fiind motivat de comportamentul pe care îl consideră neprietenos al băncilor străine care activează în România.

În plus, nici contextul politic din România nu favorizează dezvoltarea unor companii precum Astra. „Sigur, tensiunile politice din România ne afectează și pe noi, ne creează o stare de nesiguranță”, subliniază Valer Blidar.

Pentru a crește eficiența produselor, Astra a înființat și un centru de cercetare menit să dezvolte noi ramuri și să îmbunătățească produsele existente. De asemenea, Astra a înființat și o școală profesională cu scopul de a forma meseriași pentru fabrică.

„În urmă cu 4 ani am înființat în Arad la Astra Vagoane Călători S. A. o școală profesională, cu durata studiilor de 3 ani. Anul acesta a absolvit prima generație de elevi, pe care i-am angajat deja la noi, iar următorii 4 ani ne vor permite să întinerim întreaga forță de muncă din societate. La ora actuală, învățământul din România nu asigură personal calificat, de multe ori cei care ies de pe băncile școlii sunt foarte slab pregătiți, se pierde timp cu completarea educației lor”, precizează Valer Blidar.

Principala companie a omului de afaceri arădean este Astra Vagoane Călători, cel mai mare producător local de material rulant de cale ferată. Valer Blidar mai controlează și Banca Comercială Feroviară, ale cărei produse vizează întreprinderile mici şi mijlocii, dar şi persoanele fizice. Acesta a pus pe picioare și compania feroviară Transcarpatic.

Totodată, Valer Blidar a anunțat recent că Astra Arad a ajuns să funcționeze chiar și la sub 40% din capacitate, din cauza lipsei de comenzi. În anul 2016, Astra Vagoane a înregistrat o cifră de afaceri de 60 milioane de lei, de cinci ori mai mică față de cea din 2014 (290 milioane de lei), profitul companiei diminuându-se și el semnificativ. Această scădere a fost cauzată de lipsa de comenzi atât interne, cât și externe, argumentează Valer Blidar.

În pofida rezultatelor curente, Valer Blidar se uită cu optimism la viitor și este de părere că și cifra de afaceri a companiei și profitul vor crește, în mod special datorită licitațiilor câștigate.

„Cel mai important element al strategiei Astra Vagoane Călători S.A. este dezvoltarea de produse noi. Avem planificate pentru perioada imediat următoare noi investiți și, de asemenea, dorim să creștem numărul de angajați. Viitorul pentru Astra va arăta diferit. Sperăm ca prin contribuția noastră să asigurăm un transport cu trenuri rapide și confortabile”, a concluzionat omul de afaceri arădean.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii