Cautare




, Staff

Industrie |
|

România@100: Teraplast – Orientați spre dezvoltare

Istoria de peste 120 de ani a Grupului TeraPlast continuă să fie scrisă. Planurile de consolidare, extindere și reinventare nu se opresc, deocamdată.
Dorel Goia, Presedinte Consiliu de Administrate TeraPlast

Grupul TeraPlast a trecut prin numeroase momente importante, care i-au marcat parcursul, încă de la înființare, din 1896. S-a adaptat în mod continuu la piețele pe care activează, ceea ce i-a asigurat longevitatea. În prezent, este unul dintre cei mai importanți producători de materiale pentru piața construcțiilor și instalațiilor și, totodată, cel mai mare procesator de PVC din România. Portofoliul de produse al Grupului este structurat pe șapte linii de business: Instalații & Amenajări, Profile tâmplărie, Granule, Panouri termoizolante, Structuri metalice zincate, Tâmplărie termoizolantă și Țiglă Metalică, prin brandul Wetterbest. Grupul TeraPlast este activ pe piața externă din octombrie 2017, după deschiderea TeraSteel Serbia.

Facilitățile de producție ale companiilor din Grup sunt localizate în Parcul Industrial TeraPlast, dezvoltat pe o suprafață de peste 200.000 de metri pătrați, în extravilanul municipiului Bistrița.

Începând cu 2 iulie 2008, cea mai mare companie din Grup, TeraPlast, este listată la Bursa de Valori București.

Din punct de vedere al business-ului, compania TeraPlast a înregistrat, în 2017, o cifră de afaceri de 227,4 milioane de lei, în scădere cu 12% față de anul 2016, în timp ce profitul a scăzut cu mai mult de jumătate față de anul anterior, conform datelor raportate la Ministerul de Finanțe.

„Evoluția TeraPlast depinde în mare măsură de evoluția pieței de infrastructură. După ce proiectele de infrastructură mare au înregistrat un boom în 2014-2016, în următorii ani s-a înregistrat un declin în acest sector, lucru reflectat și în performanța individuală a companiei. Și în 2018 acest sector și-a continuat trendul descendent. Din fericire, am recunoscut destul de rapid acest trend negativ, astfel că ne-am adaptat politicile  și produsele noilor condiții de piață și am acordat o și mai mare atenție dinamicii construcțiilor rezidențiale și industriale”, afirmă Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație al Grupului Teraplast, care adaugă că pentru a se proteja de impredictibilitatea pieței de infrastructură au fost realizate investiții ample, iar portofoliul de produse a fost diversificat.

La nivel de Grup, conform datelor companiei, cifra de afaceri pe 2017 a fost de 426,6 milioane lei, în creștere cu 7%, în timp ce EBITDA ajustată a fost de 41 de milioane de lei, în scădere de 34%, comparativ cu anul anterior. Dorel Goia afirmă că scăderea cifrelor de afaceri și profitabilității companiilor individuale din grup fluctuează în funcție de evoluția piețelor în care activează, iar scăderea EBITDA consolidată este cauzată de lipsa de investiții în infrastructură care a impactat semnificativ linia de Instalații și Amenajări a companiei TeraPlast.

 

2017, un an strategic 

Anul 2017 a fost un an dinamic, în care Grupul TeraPlast a făcut achiziții importante: la începutul anului, a deschis o unitate de producție în Serbia, scopul acesteia fiind dezvoltarea prezenței Grupului pe această piață, extinderea capacităților de producție și totodată optimizarea costurilor logistice. În martie, TeraPlast a încheiat acordul pentru achiziționarea pachetului de 50% din Depaco, al doilea jucător pe piața de țiglă metalică din România prin brand-ul Wetterbest.

Luna iunie a însemnat achiziționarea fabricii de panouri sandwich din Serbia și semnarea acordului pentru achiziția unui pachet suplimentar de 10% din acțiunile Depaco. Două luni mai târziu, Grupul a cumpărat restul de 50% din acțiunile Politub de la New Socotub SA, din Franța, ajungând astfel să dețină integral compania Politub. Spre finalul anului, participația în Depaco a crescut la 67%, a fost inaugurată fabrica din Serbia și activitatea Politub a fost transferată în TeraPlast. Achizițiile au însemnat diversificarea portofoliului de produse, creșterea capacităților de producție și optimizarea costurilor logistice, ale căror efecte s-au văzut, de asemenea, în rezultatele financiare din primul semestru al acestui an, când cifra de afaceri a Grupului a fost de 338 de milioane de lei, dublu față de anul trecut.

„Pe de cealaltă parte, fiecare linie de business și-a continuat creșterea organică, ca rezultat al strategiei la nivel de Grup, principalele obiective fiind dezvoltarea rețelei de distribuție, creșterea prezenței pe piețele europene și creșterea capacității de inovare. Astfel, în primul semestru, avem creșteri consistente pentru panourile sandwich, de 74%, cifra de afaceri Depaco a crescut cu 25%, iar divizia de mase plastice cu 35%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut”, adaugă Goia.

În total, Grupul a realizat investiții de 24,15 milioane de euro anul trecut, atât pentru participații, cât și pentru echipamente și alte investiții, conform omului de afaceri. Astfel, Grupul TeraPlast include societățile TeraSteel România și TeraSteel Serbia (producători de panouri sandwich și structuri metalice zincate), TeraPlast (cel mai mare procesator PVC, producător de țevi, granule și profile de tâmplărie), Depaco (producătorul țiglei metalice marca Wetterbest), TeraGlass (producător de ferestre și uși din PVC), TeraPlast Logistic și TeraPlast Ungaria.

Care au fost cele mai mari provocări și realizări de la începutul acestui an în ceea ce privește afacerile Grupului TeraPlast?

Obiectivul Grupului deja atins pentru anul acesta este protejarea afacerilor de fluctuațiile pieței, prin diversificarea portofoliului de produse, extinderea pe noi piețe și optimizarea resurselor interne, obiectiv deja atins.

„Cea mai mare provocare a fost integrarea celor trei achiziții în Grupul TeraPlast și pot spune că până în acest moment acest proces se desfășoară satisfăcător. Este un proces amplu, care necesită timp și flexibilitate. O altă provocare a fost adaptarea politicilor liniei de Instalații la condițiile de piață generate de frânarea puternică din sectorul lucrărilor de infrastructură. Cu toate acestea, dinamica sectorului rezidențial și nerezidențial ne-a ajutat să nu resimțim aceste blocaje în mod semnificativ în vânzări”, a adăugat Dorel Goia.

Tototdată, începând cu luna iulie a acestui an, producătorul de materiale de construcții a anunțat numirea lui Alexandru Stânean în funcția de Director General, care a înlocuit-o pe Mirela Pop. Stânean și-a început activitatea în cadrul TeraPlast în 2007, iar în perioada 2014 – 2016 a condus echipa Grupului TeraPlast.

 

Și mai multe investiții 

Bugetul de investiții pentru 2018, la nivel de Grup, este de aproape 9 milioane de euro și este îndreptat spre echipamente de producție, echipamente de testare, revizii generale, construcții și altele. De exemplu, în Serbia au fost investite 200.000 de euro pentru a începe producția de tablă cutată autoportantă.

De altfel, strategia de afaceri a Grupului vizează extinderea capacităților de producție, prin cele trei proiecte depuse pentru a obține ajutoare de stat, în valoare de 15 milioane de euro, proiecte care ar urma să fie derulate de TeraPlast, Depaco și TeraGlass.

„TeraPlast, spre exemplu, are printre obiective achiziționarea unui compounder prin intermediul căruia, anul viitor, ar oferi un produs inovator pe piața de granule din România, destinate izolării cablurilor electrice. Depaco vizează mărirea capacității de producție printr-un proiect de tip greenfield: construirea a 38.000 de metri pătrați de facilități de producție și extinderea capacității la 10 milioane de metri pătrați de țiglă metalică pe an. Proiectul TeraGlass presupune o linie nouă, complet automatizată, pentru producția de ferestre și uși termopan. Valoarea totală cumulată a ajutorului de stat ar fi de 6,8 mil. euro, iar în situația în care vom primi un răspuns pozitiv, implementarea proiectelor va începe imediat”, spune Dorel Goia, care adaugă că, în cazul în care proiectele nu vor fi aprobate, acestea vor fi implementate etapizat de către Grup.

De asemenea, un alt element strategic este consolidarea noilor achiziții prin investiții care vor permite creșterea organică și exploatarea oportunităților oferite de piețele pe care Grupul TeraPlast activează.

Un alt moment important pentru business-ul din Bistrița a fost anunțarea investiției de 3,5 milioane de euro în transformarea unui depozit de materie primă în secție de colectare și reciclare de mase plastice, cu o capacitate de producție de 12.000 tone/an. Investiția include liniile de reciclare, hala de producție, clădiri conexe și spații de depozitare, precum și alte dotări specifice.

„Pentru a putea utiliza un material reciclat de puritate înaltă, care să ofere produselor aceleași proprietăți, este nevoie însă de tehnologii avansate de sortare și curățare a deșeului brut. Noi tocmai asta am căutat – cele mai bune tehnologii care să ne permită să realizăm acest lucru la cele mai înalte standarde. Pe lângă eficientizarea costurilor, reciclarea este un element esențial în protejarea mediului înconjurător prin utilizarea responsabilă a resurselor. Spre exemplu, pentru fiecare kilogram de PVC reciclat amprenta de carbon se reduce cu 2 kg de dioxid de carbon”, adaugă Dorel Goia. Conform acestuia, la nivel european există peste 100 de reciclatori, cu o capacitate instalată de aproximativ 700.000 de tone. „Dintre aceștia, peste 60% (deci peste 450.000 de tone în capacitate) sunt reciclatori de PVC rigid. TeraPlast se află în top 10 reciclatori de PVC rigid din Europa, după capacitatea de producție care, în acest caz este de 12.000 tone/an. În ceea ce privește materia reciclată, colectăm și reciclăm atât deșeuri post-industriale, cât și post-consum”, a mai spus Goia.

 

Adaptarea continuă

Pentru a face față crizei de personal, spre exemplu, TeraPlast a încheiat un acord cu Penitenciarul Bistrița, iar în medie, în jur de 17 deținuți muncesc în cadrul companiei în mod constant, spune Goia. De asemenea, și salariile și beneficiile oferite sunt aliniate cu piața muncii. „Aceste probleme nu există, de exemplu, la fabrica din Serbia. Acolo rata șomajului este mare și găsim mult mai ușor personalul de care avem nevoie. Relocarea de personal din Serbia în România nu este, însă, o opțiune în momentul de față. Ar fi un proces mult prea complicat în primul rând din punct de vedere legislativ, întrucât nu este încurajată angajarea de personal din afara comunității europene”, spune Dorel Goia.

Pentru ca mediul de business românesc să devină mai performant și mai credibil, Goia consideră că sunt multe aspecte care pot fi îmbunătățite, printre care gândirea în perspectivă atât la nivelul antreprenorilor, cât și la nivelul celor care ne conduc, relațiile corecte și comunicarea onestă cu investitorii, partenerii de business și angajații, și nu în ultimul rând, responsabilitatea companiilor față de societatea și mediul în care își desfășoară activitatea.

De asemenea, antreprenorul adaugă că statul ar putea face mai multe pentru a susține companiile românești.

„Dacă statul și-ar arăta susținerea și către companiile românești și ar prioritiza investițiile, lucrurile cu siguranță ar arăta mult mai bine la nivel național. Mă refer aici atât la politicile fiscale, cât și la stimulentele pe care le oferă și investițiile pe care ar trebui să le facă. (…) În condițiile în care încă avem probleme cu alinierea la standardele europene sau chiar cu urmarea unei strategii precum cea menționată mai sus și în contextul în care primăriile nu fac mai nimic de frica DNA, ce soluție avem? Noi am ales să investim în direcții care ne reduc dependența față de sectorul public, astfel încât să funcționăm indiferent de condițiile existente.”

Per total, Dorel Goia se declară mulțumit de direcția în care merg afacerile Grupului pe care îl conduce.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii