Cautare




, Staff

Leadership |
|

România@100, Salad Box- din Cluj-Napoca în toată lumea

Trei continente, 12 țări, 70 de restaurante. Este performanța la care a ajuns Salad Box, business-ul fondat la Cluj-Napoca, în 2012, de către patru tineri antreprenori.
100 dosar Salad Box D_Isai

Ideea business-ului a apărut ca urmare a unei nevoi existente pe piața locală la momentul respectiv: nevoia de mâncare sănătoasă, proaspătă, servită rapid și la prețuri accesibile. Conceptul a fost bine primit pe piața locală, astfel că antreprenorii au hotărât să dezvolte un sistem de franciză, în 2013, care s-a dovedit a fi un pariu câștigător. Salad Box s-a extins rapid și puternic în anii care au urmat, atât în țară, cât și la nivel internațional.

În condițiile în care piața locală de fast-food este dominată de jucători străini precum McDonald’s, KFC și Subway, Salad Box este în topul celor mai mari jucători din domeniu, conform datelor furnizate de Euromonitor. Valoarea pieței de fast-food în 2018 este estimată să ajungă la aproape 2,4 miliarde de lei. Cel mai recent brand care a intrat pe piața de fast-food din România este lanțul cu specific mexican Taco Bell, începând cu toamna anului trecut, ajungând deja la trei locații, în București. Taco Bell se află în portofoliul Sphera Franchise Group S.A., cel mai mare grup din domeniul food service din România, care deţine companiile ce operează în sistem de masterfranciză brandurile KFC, Pizza Hut și Pizza Hut Delivery.

 

Provocarea de a fi lider

În cadrul ediției de anul trecut a Forbes CEE Forum, Dan Isai spunea că succesul lanțului de restaurante l-a forțat să descopere leadershipul mult mai devreme decât s-ar fi așteptat. „A trebuit să devin lider foarte repede, n-am avut ce face. A fost o presiune pentru mine, dar și o provocare de a fi înaintea timpului meu. A trebuit să mă dezvolt mult mai repede decât era mersul normal, automat să investesc mult mai repede în oamenii de lângă mine, altfel nu aveam cum să fac dezvoltare și scalare. N-am încercat să pun o replică de a mea în toate locațiile, am încercat să creez contexte pentru ca ceilalți să aducă ce au mai bun, fie aici, fie în străinătate.”

El consideră că mai presus de competențe, un lider ar trebui să se bazeze pe principii de viață sănătoase, pentru ca oamenii să îl urmeze pe termen lung. Pentru antreprenor, cea mai mare presiune este de a-și îmbunătăți permanent performanțele și de a lăsa ceva în urmă.

„Presiunea este să fiu în fiecare zi o mai bună variantă a mea, mă duc pe teritorii pe care nu le cunosc, am strategii diferite, rolul meu este să creez un context, pentru ca ceilalți, când vin acolo, să aibă o direcție. Am ajuns să deschidem o unitate în Algeria, am vrut să vedem cum reacționează poporul musulman la mâncarea noastră. Satisfacția o ai când mergi în Londra, New York, Paris. Presiunea mi-am pus-o singur, scopul a fost să las ceva în urmă. Nu știu care este deadline-ul, în fiecare an mă surprind în ceea ce privește evoluția, conceptele. Munca grea a fost să creăm, nu am primit un manual prin care ni s-a spus cum să facem”, a spus Dan Isai, care, de asemenea, face parte din generația Forbes 30 sub 30 2016.

 

2017 versus 2018

Ce a însemnat anul 2017 din punct de vedere al business-ului pentru Salad Box și ce aduce 2018? 

Isai susține că anul 2017 a fost un an al consolidării. „Am consolidat foarte mult piața externă, ceea ce ne-am și dorit întrucât în România suntem foarte aproape de limita maximă de locații pe care piața o permite. Partea foarte bună este că începem să ajungem la a doua sau a treia locație în anumite țări și acest lucru confirmă succesul pe piață al brandului.”

De altfel, conform datelor prezentate pe site-ul companiei, la începutul acestui an Salad Box a intrat pe segmentul de livrare la domiciliu, în orașe precum București, Brașov, Constanța, Cluj-Napoca, Satu Mare, Craiova și Oradea. Ca strategie de business pentru anul viitor, Dan Isai și-a propus să își consolideze business-ul local și să deschidă primul restaurant Salad Box din Asia.

„În România, mergem tot pe consolidare și, în plus, vom dezvolta celelalte concepte din portofoliu, sperăm să avem 20 de noi locații pe acestea. Dezvoltăm și noi tipologii de locații, suntem foarte avansați cu primul concept de drive hub din țară, sperăm să îl avem funcțional cât de curând. Anul viitor vom intra cu siguranță cu Salad Box pe al patrulea continent, suntem la un pas de primele deschideri din Asia. Business-ul se va extinde și prin noi achiziții sau parteneriate cu companii care au produse complementare, tot din zona de food”, afirmă Dan Isai. Fondatorul Salad Box mai este implicat și în alte afaceri: deține rețelele de restaurante Pep&Pepper și Aperto, iar alături de Marceluș Suciu, proprietarul Marty Restaurants din Cluj Napoca, a lansat lanțul de cafenele Narcoffee Roasters, care a înregistrat, în primul an de funcționare, o cifră de afaceri de peste 3 milioane de lei. De altfel, începând cu luna iunie 2018, Narcoffee Roasters a lansat un sistem de franciză, care implică o investiție de 60.000-80.000 de euro din partea celor interesați. Lanțul de cafenele numără patru locații, două în Cluj-Napoca, una în București și o franciză în Praga. Dan Isai spunea că obiectivul este deschiderea a 10 noi francize în următorii doi ani în țări precum Cehia, Franța, Marea Britanie și SUA.

Chiar dacă pare că fondatorul Salad Box a găsit strategia câștigătoare pentru a-și extinde afacerea, și anume sistemul de franciză, acesta consideră că businessurile românești ar trebui ajutate de stat să treacă granițele țării.

„Diferența majoră apare în pasul făcut de businessurile românești dincolo de graniță. Prea puține companii reușesc să devină jucători regionali, o mare parte dintre companiile românești nici măcar nu încearcă acest lucru, deși există toate premisele unui succes. Impactul obținut prin stimularea acestor companii cred că ar fi semnificativ mai mare decât în cazul companiilor aflate la început de drum și aici statul ar trebui să aloce suport.”

De altfel, el spunea anul trecut că nu vede un exit la orizont din business-ul Salad Box, pe care îl numește „proiect de suflet” și care reunește mai mulți prieteni sau membri ai familiei sale. El își dorește să dezvolte compania până la nivelul în care să fie listată pe Bursă.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii