Cautare




, Contributor

Lideri |
|

România@100: Primii din lume sunt din Iași

Am fost prima dată la Antibiotice Iaşi cu câţiva ani în urmă, când compania avea câteva oferte de privatizare, iar reprezentanţii acţionarului majoritar, la vremea aceea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, voiau să o pregătească pentru vânzare.  Compania este acum una dintre cele mai prospere, dintre cele deţinute de stat.
100 dosar Antibiotice Iasi Ioan Nani

L-am cunoscut atunci pe directorul general, Ioan Nani, care se lupta cu toate argumentele sale pentru a-i convinge pe reprezentanţii acţionarului majoritar că ofertele primite nu sunt destul de bune pentru Antibiotice. Că fabrica pe care el o conduce de 20 de ani funcţionează ca un ceas elveţian, iar statul are de câştigat dacă o păstrează, mai mult decât dacă o vinde. Nani spunea atunci că, deocamdată, sunt destul de bine orientaţi, aşa încât să poată face şi singuri dezvoltarea de care au nevoie, și era de acord că în perspectivă firma va trebui să aibă ca partener o companie farmaceutică importantă. Am cunoscut la Antibiotice o echipă de oameni extrem de ataşaţi de compania pentru care lucrează, care povesteau cu entuziasm despre munca lor. La fel de ataşaţi erau şi de directorul lor general, care dovedea că deţine toate calităţile unui lider.

„În 20 de ani de când sunt director, am trecut prin 4-5 procese de privatizare şi întotdeauna mulţi au considerat că partenerul care se întrezărea nu era cel mai potrivit. Întotdeauna m-am ridicat şi am spus: «Nu. Dacă tot răspund şi mă puneţi să semnez acolo că e ok, eu spun nu». Poate că am fost perceput ca «Gică Contra», care nu vrea să privatizeze, sau că «are el interesele lui». Pur şi simplu mi-am dorit ca această fabrică să rămână în peisajul economic românesc şi am avut dreptate. Pentru că ea a rămas şi se dezvoltă. Sigur că la un moment dat trebuie să o trecem în proprietate privată, dar nici aşa prin licitaţie cu strigare că nu este un tablou de Grigorescu.”

 

Primul produs fabricat la Iaşi a fost penicilina

Iniţierea primelor discuţii în legătură cu înfiinţarea companiei au avut loc în 1950-1951, când se punea problema dezvoltării industriei farmaceutice-chimice. Compania a început să funcţioneze în decembrie 1955, primul produs pe care l-a făcut a fost penicilina, urmată de alte produse cu rezonanţă în acest domeniu: tetraciclina, oxitetraciclina, eritromicina. Din perioada anilor ‘70 au urmat derivaţii de penicilină, ulterior ampicilina sterilă, oxacilina şi din 1965-1970 producţia de divizare a pulberilor sterile în ambalaje de sticlă, în flacoane. În 1977, Antibitiotice Iaşi era prima companie din România care primise o vizită din partea FDA. A trecut cu succes acel test pentru streptomicină. La fiecare doi ani, organismul american Food&Drug Administration vine şi recertifică faptul că Antibiotice produce în condiţiile şi reglementările stabilite de practicile SUA.

Citește și: România@100: Cifrele Moldovei

 

„Prima inspecţie a fost în 2001 şi de atunci din doi în doi ani organismul american revine şi inspectează timp de 10 zile siturile noastre. Începând din 2000 s-a investit mult în retehnologizarea producţiei de Nistatină ca substanţă activă, iar astăzi Antibiotice este primul producător mondial. Noi credem că am avut o intuiţie extraordinară, reproiectând structura de producţie şi orientând-o spre această substanţă activă şi retrăgând-o din piaţa penicilinelor, piaţă dominată şi atunci, şi acum de China şi India. Ne-am dus pe acest produs de nişă care este nistatina şi care ne menţine pe primul loc în lume”, povestește Ioan Nani.

 

Standard de referință la nivel internațional

Astăzi, Antibiotice este cel mai important producător român de medicamente generice şi lider cantitativ pe formele farmaceutice unguente, supozitoare și pulberi sterile injectabile din România.

Compania este lider mondial și standard de referință la nivel internațional pentru substanța activă Nistatină. O treime din cifra de afaceri este realizată pe piețele externe. Aş spune că o mare parte dintre aceste realizări se datorează directorului general, Ioan Nani, iar el ar spune că este meritul echipei sale, de care este foarte mândru.

 

Omul care sfinţeşte locul

Ioan Nani lucrează la Antibiotice Iași din martie 1980, când a fost angajat ca tehnician, după ce absolvise Liceul Industrial Tehnoton, cu meseria electronist în automatizări. În 1986 a absolvit Facultatea de Știinţe Economice de la Iaşi și a primit un post de economist, iar în 1994 a fost ales director economic, poziție pe care a ocupat-o până pe 10 iulie 1998, când AGA l-a ales director general al companiei.

În momentul numirii sale, compania avea probleme cauzate de pierderea pieței externe, care se prăbușea pentru compania ieşeană, deoarece capacitățile ei de producție erau puternic depreciate.

„Din 2007 am devenit al doilea producător din lume, mai sunt încă patru mari producători, iar din 2012 am devenit producătorul nr. 1 din lume pentru substanța activă Nistatină. Am plecat de la o producție de 30.000 de BOU și astăzi vindem 450.000 de BOU. Consumul la nivel mondial este de 900.000 de BOU (este o unitate specifică de măsură), undeva la 100 de tone de substanță activă. Olanda deține supremația producției, China este pe locul doi, urmate de Cehia şi Italia. În ultimii zece ani, Antibiotice a investit masiv în retehnologizarea producției de Nistatină, și a reușit să devină producătorul numărul nr. 1 în lume. Avem o calitate pe care farmacopeea din SUA a luat-o ca referință și a introdus-o în standardul de calitate după care este analizat produsul peste tot în lume. Americanii ne-au transmis o scrisoare de felicitare și de recunoaștere. Nu este simplu, ca într-o lume atât de modernă și evolutivă să îţi menţii poziţia de lider” spune Ioan Nani.

Principalele piețe de desfacere pentru Nistatină sunt: China, India, Vietnam, SUA, Irak, Iran, Emiratele Arabe Unite, Germania, Olanda. Compania este prezentă cu medicamente şi substanţa activă Nistatină în România şi în alte 75 de ţări ale lumii. În România, Antibiotice rămâne principalul producător de medicamente generice antiinfecţioase şi un producător cu medicamente competitive şi accesibile în farmacii.

 

Visul american 

Ajuns pe Wall Street, în New York, Ioan Nani a fost întrebat dacă ar putea vreodată Antibiotice Iaşi să vândă produse pe piaţa din SUA. „Fiind în mijlocul Americii, era greu să spun nu şi am spus că da, voi vinde nistatina. Cu acest produs încercam atunci să ne individualizăm şi aveam în plan investiţii mari. Şi am reuşit, acum peste 80% din piaţa de nistatină din SUA este acoperită de compania noastră”, a spus Ioan Nani.

 

Momentele de cumpănă

Antibiotice a trecut prin câteva situaţii dificile. „Prima a fost în perioada 1996-1997 când producătorii din China au invadat Europa cu produse la preţuri de trei-patru ori mai mici decât produsele din România. Multe secţii au fost atunci închise. Un alt moment greu a fost în 1998-1999, când s-au privatizat toate oficiile farmaceutice. Critic a fost şi momentul aderării la Uniunea Europeană, când se punea problema închiderii fluxurilor de fabricaţie care nu îndeplineau standardele de bună practică de fabricaţie. Și atunci a trebuit să muncim enorm şi să investim. Am trăit cu emoţie momentul 1 ianuarie 2007,” afirmă Nani.

 

Povara taxelor

Compania estimează că statul încasează în jur 500-600 milioane euro de la producătorii de medicamente din România prin taxa clawback. „Această taxă se poate transforma la un moment dat într-o frână sau ameninţare şi atunci poţi renunţa la vânzarea unor produse şi ne îngrijorează mărirea acestei taxe. Taxa o plăteşti imediat, iar încasările vin mult mai tarziu, pentru că piaţa din România plăteşte greu şi este recunoscută pentru acest lucru, pe când pe o piaţă internaţională de export încasările vin foarte repede”, a adăugat Nani.

 

Particularităţile pieţei locale

Directorul general al Antibiotice susține că piaţa din România a devenit extrem de aglomerată, fiind foarte greu să mai creşti si devine mult mai uşor să creşti în zone în care pătrunzi pentru prima oară. „Cu toate acestea, toate produsele din portofoliul nostru se găsesc şi în România. Cred că cea mai mare provocare este faptul că, pe orice produs, orice moleculă sunt alte zeci de companii care şi-au înregistrat deja produsul şi este o luptă teribilă care se duce deja prin metode de promovare, de avantaje comerciale şi devine o luptă care se duce dincolo de preţ, dincolo de tradiţii”, a menționat Ioan Nani.

 

Extinderea pe piaţa mondială

Producătorul are în plan ca în următorii cinci ani să investească între 3,5 milioane euro şi 5 milioane de euro pentru a dezvolta procesul de producţie şi a creşte capacitatea de producţie, dar şi pentru a păstra statutul de primul loc în industria farmaceutică cu substanţa activă Nistatină.

„Nistatina este un subiect care ne preocupă de mult timp (din anul 2000), am plecat pe acest drum cu responsabilitate pentru că am vrut să ne individualizăm cu ceva în industria farmaceutică mondială. În această industrie puternică există riscul la un moment dat să te pierzi dacă nu ai ceva prin care să te particularizezi şi atunci am gândit că acesta ar putea fi produsul prin care noi să ne evidenţiem în timp. Nu este uşor nici măcar să-ţi propui acest lucru, pentru că producţie prin biosinteză şi prelucrare fizico-chimică a substanţelor farmaceutice există în cel puţin 100.000 de companii în lume. Sunt foarte multe companii cu accente puternice în activităţile de biotehnologii şi biosinteză şi atunci ar trebui să cântărim bine şi să ne gândim oare câte alte companii din lume au dezvoltat acest produs şi la ce nivel. Între timp am dezvoltat produsul creând anumite calităţi şi avantaje competitive. Ne-am dat seama că am putut să ajungem cumva pe primul loc nu pentru că celelalte firme nu au investit, ci pentru că undeva s-a ţinut cont de tradiţia noastră ca şi companie din industria substanţelor farmaceutice”, a spus Ioan Nani.

 

Ajunşi la pragul de sus

Compania a investit pentru acest produs 4,5 milioane euro în ultimii 10 ani. „Noi am ajuns acum deja la pragul de sus, trebuie să reinvestim şi să creştem capacităţile de producţie. Pe măsură ce te îndrepţi spre piaţă cu cantităţi suplimentare poţi să duci la scăderea preţurilor, pentru că ceilalţi nu se retrag dintr-odată, rămân pe baricade şi scad preţurile. Astfel, începe o luptă şi trebuie să ştii până unde mergi în piaţă şi până unde creşti pentru a nu strica aceste echilibre”, a mai spus Ioan Nani.

 

Accent asupra exportului

Antibiotice Iaşi vrea să deschidă reprezentanţe în principalele zone emergente din lume.

Producătorul de medicamente are în portofoliu în jur de 150 de produse finite (terapii antiinfecţioase, cardiovasculare, pentru sistemul nervos central, tratamente dermatologice şi cosmetice şi suplimente alimentare) pe care, în mare parte, le exportă, prin reprezentanţele sale din lume. Antibiotice a deschis prima reprezentanţă în Republica Moldova, pentru că are particularităţi asemănătoare cu piaţa noastră. Apoi a deschis la Novi Sad în Serbia şi în Vietnam. Compania vrea să fie prezentă în Asia de Sud-Est şi a început cu vânzări în Vietnam şi ţările limitrofe. Piaţa din Ucraina reprezintă, de asemenea, un interes pentru companie. Anul trecut, 32% din cifra de afaceri a venit de la export. Pentru anul acesta, reprezentanţii companiei şi-au propus să asigure 40% din afaceri din export.

Listată la Bursă, compania a înregistrat anul trecut vânzări de 336 de milioane de lei şi un profit de 33 de milioane de lei. Pentru anul 2018, compania şi-a bugetat un profit net de 29,5 milioane de lei şi venituri totale de 350 de milioane lei, cu 3% în plus.

Veniturile din vânzări ale companiei au fost mai mari cu 7%, în semestrul I 2018 comparativ cu semestrul I 2017, iar profitul net a fost superior cu 5%. Profitul înainte de impozitare pentru această perioadă este de 20,8 milioane lei, în creștere cu 4% în raport cu cel înregistrat în anul 2017 și cu 23% mai mare comparativ cu profitul estimat. Profitul după impozitare este de 20,1 milioane lei, superior anului 2017 cu 5% și celui bugetat cu 41%.

Veniturile din vânzări în primul semestru al acestui an au atins suma de 157,7 milioane lei, în creștere cu 7% comparativ cu anul 2017, când au totalizat 147,2 milioane de lei, rezultat al efortului susținut al întregii societăți pentru consolidarea afacerii. Din venitul realizat, compania a returnat sistemului public de sănătate prin taxa clawback 18 milioane lei, nivel superior celui planificat (12 milioane de lei), cât și valorii înregistrate în semestrul I 2017 (14 milioane de lei).

Piața farmaceutică din România a înregistrat o creștere de 16,8% în primul semestru al anului 2018 comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, ajungând la valoarea de 7,6 miliarde lei comparativ cu valoarea de 6,51 miliarde lei atinsă în primul semestru al anului 2017. Consumul de medicamente a crescut cu 6%, ajungând la 6,54 milioane unități, comparativ cu 6,16 milioane unități înregistrate în aceeași perioadă a anului anterior.

În acest context, compania Antibiotice înregistrează o creștere valorică a vânzărilor din farmacii și spitale de 7,5% comparativ cu semestrul I 2017, în timp ce vânzările în unități terapeutice au înregistrat o creștere de 4,8%.

Cu o valoare a vânzărilor de 165,8 milioane lei, Antibiotice SA se menține pe locul 4 în rândul producătorilor de medicamente generice cu prescripție medicală și medicamente fără prescripție medicală (OTC) din România.

Veniturile din vânzările pe piețele externe în primul semestru al anului 2018 au fost cu 9,8% mai mari comparativ cu anul 2017, exportul în perioada de referință aducând companiei 17,65 milioane de dolari, față de 16,08 milioane  de dolari în anul 2017.

 

Creșteri pe piețe strategice

Exporturile de Nistatină s-au dublat din punct de vedere valoric, atât în Statele Unite ale Americii, cât și pe piața Americii de Sud, comparativ cu primul semestru al anului 2017.

500 de milioane de lei este ţinta cifrei de afaceri anuale după 2020, din care exportul va reprezenta cel puţin o treime. 53% din capitalul social al companiei este controlat de Ministerul Sănătăţii, iar 13% din acţiuni sunt deţinute de SIF Oltenia.

 

Vezi și: România@100: Dosar Moldova

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii