Pirelli a investit în România din 2005 cumpărând un teren mlăștinos din Slatina și dezvoltând un proiect de tip greenfield. În toți acești ani au fost create peste 3.500 de locuri de muncă, iar fabrica de la Slatina este astăzi una dintre cele mai moderne fabrici de anvelope pentru autoturisme. Fabrica Pirelli este echipată cu tehnologie de producţie de ultimă generaţie, destinată realizării anvelopelor performante din gama Premium, unde Pirelli este lider: Premium & Prestige Summer, WINTER și Runflat. Aici sunt folosite cele mai avansate tehnologii pentru producția anvelopelor din gama Premium, inclusiv a celor ecologice, precum și pentru cele mai sofisticate produse pentru sectorul motorsport. Fabrica de la Slatina acordă o importanță deosebită și problemelor legate de mediu și de durabilitate. Rezultatele înregistrate de Pirelli în Slatina, în ceea ce privește calitatea și eficiența produselor, precum și locația strategică a fabricii, care este capabilă să aprovizioneze piețele Europei de Vest și de Est, au făcut ca centrul din Slatina să fie unul dintre pilonii esențiali ai grupului multinațional.
Wolfgang Meier, CEO Pirelli România, spune că grupul are o abordare strategică atunci când vine vorba despre dezvoltare, iar fabrica de la Slatina este una dintre cele mai importante din perspectiva investițiilor. „Avem unele dintre cele mai consistente creșteri din ultimii ani, la nivel de grup. Avem noi tehnologii, iar asta ne pune pe o poziție importantă și strategică la nivelul grupului”, a spus Wolfgang Meier.
În cei 13 de ani de prezență în România, Pirelli a construit la Slatina nu numai un centru important de producție, ci și o importantă legătură cu comunitatea locală. În prezent, peste 3.500 de oameni din Slatina și din localitățile limitrofe lucrează la fabrică, aspect ce generează un puternic impact economic pentru regiune. Abilitățile lor, know-how-ul, participarea lor la viața fabricii și profesionalismul acestora au fost fundamentale pentru creșterea înregistrată în această perioadă, explică reprezentanții companiei.
„Am fost aici pentru prima oară în anul 2007. Fabrica a crescut și s-a dezvoltat o nouă generație de oameni. Am realizat o schimbare culturală, ne-am implementat metodele. Este o parte a culturii Pirelli de a avea o mentalitate internațională”, afirmă Wolfgang Meier, CEO Pirelli România.
Dezvoltarea proiectului Greenfield pe un teren mlăștinos se numără printre cele mai importante momente ale prezenței Pirelli în România. În momentul de față, fabrica de la Slatina se află în cea de-a patra fază de extindere, care va dura până în 2021, moment în care producția din România va ajunge la 15 milioane de anvelope anual. Suprafaţa fabricii va fi extinsă și va beneficia de cele mai avansate tehnologii pentru fabricarea de anvelope auto pentru segmentul premium.
În anul 2006, fabrica Pirelli din Slatina a produs prima anvelopă, fiind un moment simbolic cu o puternică încărcătură emoțională pentru echipa care a dezvoltat fabrica.
„Prima anvelopă a fost importantă, însă și cea cu numărul 100.000 a fost importantă, pentru că e o altă perspectivă. Ulterior, au fost alți pași, ținând cont de specificul anvelopelor. A fost importantă producerea primei anvelope «runflat». Pentru noi, fiecare tip de anvelopă pe care l-am construit a fost un mare succes. Acum producem mii de astfel de anvelope, însă primele, pentru un industriaș ca mine, au fost cele mai importante”, a subliniat Viorel Munteanu, directorul industrial al Fabricii Pirelli din Slatina.
„Îmi amintesc poza făcută în momentul în care a fost produsă prima anvelopă și mândria de pe fețele oamenilor. Oamenii din Slatina sunt parte din această dezvoltare. Nu am fi putut să ajungem aici fără ei. Comunitatea este foarte importantă. Oameni ca Viorel Munteanu au fost aici încă din prima zi”, a adăugat CEO-ul Pirelli România. „Puterea nu înseamnă nimic fără oamenii noștri” este unul dintre motto-urile Pirelli. Fabrica producătorului de anvelope de la Slatina este împânzită de astfel de mesaje menite să crească productivitatea și siguranța la locul de muncă. Fabrica Pirelli din Slatina este atractivă pentru locuitorii din regiune, mai ales datorită respectării normelor de siguranță la locul de muncă, a curățeniei și a mediului din fabrică.
„Oamenii în continuare vorbesc prin oraș că vor să vină să muncească la Pirelli”, a afirmat Munteanu.
România a devenit cu adevărat un jucător important global în această industrie și datorită resursei umane din țară. Angajații români nu sunt numai calificați în domeniile lor profesionale, ci sunt capabili să se adapteze fără probleme într-un mediu multinațional. Una dintre cele mai puternice dovezi ale profesionalismului angajaților de la fabrica Pirelli din Slatina este că din ce în ce mai mulți specialiști români sunt trimiși în alte țări pentru a oferi traininguri și pentru a instrui angajații din alte fabrici. O parte rămân câteva luni, alții lucrează ca expați în alte țări, având posibilitatea să experimenteze noi culturi și să învețe la rândul lor lucruri noi. Aceste competențe ale angajaților locali au fost factorii cheie ai dezvoltării continue a Pirelli și a țării, în general.
Cu toate acestea, Wolfgang Meier susține că fabrica ar putea întâmpina pe viitor noi provocări în ceea ce privește atragerea de forță de muncă. „Fabrica, în prezent, găsește oameni, însă acest lucru a devenit din ce în ce mai dificil”, a spus Meier. În contextul în care industria și producția se schimbă, ajungând la un grad mai ridicat de automatizare, fabrica Pirelli din Slatina are nevoie de oameni cu un nivel ridicat de expertiză. În pofida problemelor întâmpinate în procesul de recrutare de personal, Pirelli Tyres România reușește să atragă suficienți oameni pentru a-și implementa cea de-a patra fază de dezvoltare mai ales datorită brandului, însă și datorită mediului modern, bazat pe respectarea normelor de siguranță la locul de muncă, punând accent și pe respectarea mediului înconjurător.
Una dintre cele mai mari provocări cu care s-a confruntat la început fabrica de la Slatina a fost aceea de a schimba mentalitatea oamenilor, mai ales în privința siguranței la locul de muncă. În pofida acestui fapt, Viorel Munteanu a subliniat că reacțiile adecvate față de provocările acelei perioade au determinat dezvoltarea fabricii.
„Aveam foarte mulți oameni care veneau aici să ne ofere traininguri. Eu am fost trimis de multe ori în afara țării ca să învăț, însă acum este o poveste puțin diferită. Acum avem cunoștințele și know-how-ul, însă avem nevoie de mai mulți oameni, contextul este total diferit și știm asta”, a subliniat Munteanu.
Pentru ca businessul Pirelli din România să se extindă în continuare, ar fi nevoie de dezvoltarea sistemelor de educație duale, lansate deja la noi în țară, dar și de dezvoltarea mediului universitar. “De aceea, începând cu acest an școlar, ne-am implicat în sistemul școlar dual, pregătind alături de Liceul Metalurgic din Slatina o clasă de 28 de viitori specialiști (14 electroniști și 14 mecanici). În ansamblu, regiunea ar trebui să se dezvolte și ea pentru a deveni mai atractivă pentru forța de muncă și pentru a-i determina pe oameni să își dorească să trăiască aici, mai ales în contextul în care marile centre economice precum București, Cluj, Timișoara sau Brașov sunt mult mai atractive pentru tineri. Dacă regiunea ar avea dezvoltate rețele de infrastructură, sisteme de educație eficiente, spitale și servicii medicale de calitate, atunci atât forța de muncă din România, cât și alți angajați ai Pirelli din afara țării noastre ar putea opta pentru o relocare la Slatina.”
Wolfgang Meier a subliniat că, pe lângă mediul de lucru modern, tehnologiile avansate sau set-up-ul industrial al fabricii din Slatina, oamenii care vin să muncească aici au și beneficiul de a face parte dintr-o familie internațională și șansa de a urca pe scara ierarhică, dând multe exemple de oameni care au avansat de la o funcție de operator la un rol de manager. Una dintre poveștile de succes ale fabricii Pirelli din Slatina este chiar cea a lui Viorel Munteanu, care până în 2005 a lucrat în afara României. Pirelli i-a oferit oportunitatea de a se întoarce acasă și de a lucra într-un mediu profesionist și de a avansa până la funcția de director industrial.
Pe lângă fabrica din Slatina, Grupul Pirelli desfășoară în România o serie de activități sociale și culturale. Printre acestea, se numără parteneriatul cu Universitățile din Craiova și București ce vizează punerea în practică a unor inovaţii tehnologice, proiectul de difuzare a culturii italiene în Slatina, acordul de colaborare dintre Spitalul Niguarda Milano cu Spitalul din Slatina, și proiectul Intercampus realizat împreună cu echipa de fotbal Inter Milano, dedicat copiilor ce provin din diferite medii sociale.
Pirelli este recunoscută ca o societate conştientă din punct de vedere social, în care se aplică practici durabile în toate domeniile, de la produse performante „verzi“ până la a oferi un mediu sănătos pentru lucrătorii săi şi familiile acestora. Societatea a obţinut şi a menţinut o poziţie de lider mondial în domeniul sustenabilităţii în indicii Dow Jones Sustainability la nivel global şi european timp de 7 ani la rând. De asemenea, compania este dedicată cercetării și dezvoltării, un domeniu în care investește aproximativ 4% din veniturile sale totale și 6,5% din veniturile sale din produse vârf de gamă, unul dintre cele mai ridicate niveluri din industrie, ceea ce permite Pirelli să dezvolte în mod constant sisteme inovatoare și de înaltă tehnologie pentru producția anvelopelor sale. Pirelli se laudă cu un portofoliu de aproximativ 6.100 de brevete și deține în prezent un centru de cercetare și dezvoltare în Italia și 12 locații pentru tehnologie în lume, cu aproximativ 1.800 de cercetători angajați, un număr care se dublează dacă luăm în considerare persoanele implicate în proiecte de inovare deschise, dezvoltate cu centre de cercetare din afară, universități și producători auto.
Reprezentanții Pirelli au scos în evidență și importanța digitalizării, care are rolul de a crește eficiența și acuratețea acțiunilor. Datorită tehnologiei, fabrica Pirelli din Slatina este mult mai productivă, iar noile tehnologii permit angajaților să și prevadă eventuale probleme.
„Trebuie să devenim digitali. Nu există altă cale. Digitalizarea elimină acțiunile fără valoare adăugată. Asta este reala țintă a digitalizării: să mă ajute să fiu mai rapid și mai precis în acțiuni. Aceasta este direcția”, a atras atenția Viorel Munteanu.
Wolfgang Meier consideră că tehnologia le oferă posibilitatea de a lucra într-o manieră foarte diferită față de trecut, din moment ce digitalizarea va permite unor companii precum Pirelli să devină mai eficiente, mai rapide, să aibă toate datele la dispoziție, iar mașinăriile să fie mai rapide în reacții.
„Acum suntem în situația în care toate mașinăriile noastre comunică printr-un server, pe o rețea. Adunăm toate datele împreună, iar o mașinărie inteligentă ne dă indicații despre cum să reacționăm. Pentru mine este o evoluție. Eu nu cred că digitalizarea va elimina joburile operative. Poate mulți văd acest lucru diferit, dar eu cred că este o cale de îmbunătățire pentru a deveni mai rapid, mai productiv. Deci, tehnologia nu este un dușman pentru forța de muncă. Este exact opusul”, a precizat Meier.
În ceea ce privește viitorul industriei de anvelope, Pirelli este o companie care acordă atenție inovațiilor și care se află într-un continuu proces de adaptare. Anual, Pirelli investește circa 6,5% din profitul Produselor High Value în cercetare și dezvoltare, fiind una dintre puținele companii de la nivel global care alocă un procent semnificativ din profit pentru acest segment. Reprezentanții companiei sunt de părere că au la dispoziție tehnologia necesară pentru a se adapta revoluțiilor din industria autovehiculelor, fie ca vorbim de mașinile autonome sau de digitalizarea mașinilor. Toate mașinile din următorii ani vor avea nevoie de anvelope și, cu toate că vor avea alte nevoi, Pirelli are tehnologia necesară pentru a se adapta.
„Nu pot prezice viitorul, iar viitorul nostru nu va fi foarte mult schimbat, decât dacă mașinile vor începe să zboare. Realizăm multe proiecte de dezvoltare, iar arma noastră este anvelopa inteligentă. Anvelopele cu senzori, care vor fi conectate cu mașina și vor transmite informațiile șoferului în privința drumului și a performanțelor. În cele din urmă, anvelopa este cea care face legătura dintre mașină și drum. Toate tehnologiile noastre, care privesc și reducerea emisiilor de CO2, se pliază pe acest trend”, a adăugat CEO-ul Pirelli România. Pirelli deține în România nu doar unitatea de producție de la Slatina, ci și o importantă rețea de comercializare a tuturor produselor Pirelli, cu sediul central în București.
Începând cu anul 2011, compania Pirelli a fost aleasă ca furnizor unic de pneuri pentru Formula 1. Pirelli a mai fost prezentă în Formula 1 de mai multe ori, ultima oară între 1989 şi 1991, dar niciodată ca furnizor unic. Decizia de a relua colaborarea cu Formula 1 nu a fost numai pentru show, ci și pentru a colecta informații despre cum se comportă anvelopele la viteze foarte mari și pentru a transfera o parte din tehnologiile de la Formula 1 pe anvelopele destinate consumului în deplină siguranță. De asemenea, Pirelli a aratat capabilitățile sale tehnologice într-un mediu sportiv, participând în peste 460 de competiții motorsport în jurul lumii.
Cu peste 145 de ani de istorie și cu o vastă tradiție în producerea de anvelope, Pirelli este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața globală și unul dintre cei mai renumiți producători de anvelope premium, desfășurând operațiuni în 13 țări. Anvelopele Pirelli sunt concepute pentru a atinge cele mai înalte standarde în ceea ce privește performanța, siguranța și aderența. Cu aproximativ 30.000 de angajați, 19 fabrici situate în 13 țări, cu peste 12.500 de puncte de vânzare în peste 100 de state, Pirelli a înregistrat în anul 2017 o cifră de afaceri de peste 5,3 miliarde de euro. Grupul Pirelli are ca principal acționar societatea Marco Polo International Italy, în care ChemChina deține 45,52% din acțiuni.
Începând cu 4 cctombrie 2017, Pirelli a revenit la Bursa de la Milano, unde sunt tranzacționate 36,89% din acțiunile sale.