Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Industrie |
|

România@100, Levente Hugo Bara : „Cred că cel mai bine este să las moștenire un trust, un portofoliu imobiliar, adică ceva care să nu însemne prea mult de administrat”

Levente Hugo Bara are o rețetă pe cât de simplă, pe atât de eficientă în afaceri. Și o folosește de fiecare dată, indiferent de domeniu.
www.claudiaveja.com Images

De fiecare dată când l-am căutat, cu ocazia programării întâlnirilor pe care le-am făcut anul acesta pentru realizarea proiectului editorial România@100, Levente Hugo Bara (Levi, cum îi spun ceilalți reprezentanți ai „școlii” de antreprenoriat din județul Alba, recunoscut pentru numărul mare de afaceri create de antreprenorii locali) era plecat din țară. Când am ajuns la Alba Iulia, luna trecută, omul de afaceri era la Chicago, unde s-a mutat cu familia și de unde coordonează acum portofoliul său diversificat de activități care se întind pe mai multe continente.

Practic, antreprenorul cunoscut pentru dezvoltarea Supremia, cea mai mare companie de condimente și ingrediente alimentare din România și extinderea acesteia prin achiziții în străinătate, urmată de vânzarea ei către grupul francez Solina, este acum prezent cu activități în domeniul producției și distribuției de materii prime și produse alimentare, dar are și un portofoliu imobiliar important și nici comerțul online nu-i este străin. Dar să le luăm pe rând.

Cea mai vizibilă afacere a celui care în 2015 devenea câștigătorul fazei locale a competiției „Entrepreneur of the Year”, organizată de compania de consultanță EY, este acum Transilvania Nuts, o companie de procesare a miezului de nucă pe care o deține alături de partenerul său Alexandru Chiric. Ideea unei astfel de afaceri îi venise, după cum spunea omul de afaceri, încă din „perioada Supremia”, când făcea umpluturi de nucă pentru prăjituri folosind miez de nucă.

Anul acesta, compania urma să ajungă la afaceri de peste 8 milioane de euro, potrivit propriilor estimări. Creșterile vor continua și în anii care vor veni, pe fondul finalizării unei investiții de peste 4 milioane de euro în dublarea capacității de producție și extinderea portofoliului cu alte produse precum batoane cu miez de nucă sau ulei de nucă. Anterior, compania a preluat Ava 3 Company SRL din Curtici, județul Arad, unul dintre cei mai mari procesatori de miez de nucă de pe piața locală, ceea ce i-a permis creșterea de câteva ori a capacității de producţie, precum şi a portofoliului de clienți locali şi internaționali. În prezent, cea mai mare parte din producție este destinată exportului în Europa, creșterea capacității de producție urmând să permită și intrarea sa pe piața din Orientul Mijlociu sau Statele Unite.

Găsirea unei nișe și exploatarea sa agresivă, urmată, în cele din urmă, de vânzare reprezintă, practic, rețeta de afaceri a lui Levente Hugo Bara, un antreprenor cu fler deosebit pentru afaceri, dublat de un sistem de control foarte riguros, care îi permite să știe în orice moment orice detaliu privind afacerile sale.

„În cazul Transilvania Nuts, partenerul meu se ocupă de partea operațională, eu sunt responsabil pentru strategie și pentru finanțele afacerii”, detaliază Levente Hugo Bara. Dincolo de planurile de dezvoltare pentru fabrica de procesarea a miezului de nucă, el anunță și investiții importante în vinoteca aflată în șanțurile Fortificației de tip Vauban, Cetatea Alba Carolina, precum și în restaurantul său din Alba Iulia. Vinoteca are un spațiu de stocare de aproximativ 58.000 sticle de vin din care aproximativ 5.000 de sticle au aparținut vinotecii vechi (fosta rezervă de stat) din anii 1950-1960, iar vinurile au stat nemișcate, timp de aproximativ 70 de ani.

Unul dintre cei mai direcți și deschiși antreprenori locali, Levente Hugo Bara, consideră că a lăsa moștenire o afacere urmașilor le poate crea acestora probleme, deoarece, statistic vorbind, cele mai multe dintre afaceri nu reușesc să treacă de a doua generație deoarece tinerii nu se regăsesc, de cele mai multe ori, în afacerile construite de părinții sau bunicii lor. „Cred că cel mai bine este să las moștenire un trust, un portofoliu imobiliar, adică ceva care să nu însemne prea mult de administrat”, spune Levente Bara, care deține, în prezent, un portofoliu imobiliar estimat de el la circa 15 milioane de euro în București și Cluj, în principal în spații comerciale.

În afara României, Levente Hugo Bara controlează de mai mulți ani, alături de un partener local, în Indonezia, un centru de colectare și o fabrică de prelucrare primară de scorțișoară, nucșoară și cuișoare. Dacă în România Levente Hugo Bara era considerat „regele condimentelor”, în Indonezia partenerul său face parte din familia „regelui cuișoarelor” și a „regelui scorțișoarei”, omul de afaceri român asigurându-și, astfel, accesul garantat la surse de materii prime la un preț foarte competitiv. Însă pentru a avea succes în străinătate e nevoie și de un alt ingredient important.

„Trebuie să fii flexibil, pentru că lucrurile nu merg așa cum vrei sau cum crezi tu că merg. Sunt diferențe culturale extraordinar de mari. Dacă încerci să lucrezi după standarde europene în Indonezia, o țară cu reguli complet diferite față de cele cu care suntem obișnuiți noi, este calea cea mai sigură spre eșec”, afirmă Levente Bara, care are în permanență cel puțin un om din România prezent în Indonezia pentru a facilita controlul operațiunilor. Investițiile făcute până acum în Indonezia au ajuns la 8 milioane de dolari în prezent și produsele obținute acolo sunt exportate în principal în Japonia și Statele Unite, unde se află și cartierul general al unui alt segment important din cadrul portofoliului lui Levente Hugo Bara: comerțul online. Și în acest caz, are alături un partener, cu experiență în domeniul tehnologiei.

„Avem două branduri pe care le-am dezvoltat noi și pe care le vindem exclusiv pe Amazon. Este vorba de Outsmart, pentru produse de outdoor, destinate timpului liber și Homesnest, cu produse de uz casnic”, afirmă Levente Hugo Bara. Și în aceste cazuri rețeta pare simplă, dar eficientă: creșterea susținută a acestor două mărci și vânzarea lor, pentru sume de ordinul milioanelor de dolari undeva în următorii cinci ani. Când îl asculți pe Levente Hugo Bara, chiar și de la mii de mile distanță, antreprenoriatul pare o chestiune foarte simplă, dacă fundamentele sunt solide: o idee potrivită și un control foarte strict al execuției.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii