Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Industrie |
|

România@100, Ioan Deac (președinte și CEO Compa): „Avem în vedere realizarea de investiții noi, în fiecare an, de aproximativ 10-15 milioane de euro. Am stabilit pentru perioada următoare o creștere a principalilor indicatori, comparativ cu ce am realizat în 2017”

084 dosar Compa I_Deac 2
Compa Sibiu este una dintre mărcile tradiționale ale industriei din România, câștigându-și renumele de-a lungul timpului datorită diversității produselor sale (subansamble auto si feroviare, utilaje tehnologice, arcuri si remorci auto).

Succesul companiei se datorează faptului că aceasta a fost transformată într-o firmă competitivă care să poată exista într-o piață concurențială, a explicat Ioan Deac, președinte și CEO Compa. Constituită prin fuzionarea a două întreprinderi: Uzina Automecanică Sibiu și Uzina Elastic Sibiu, Compa a devenit una din cele mai puternice unități economice constructoare de mașini din țară.

„Firma Compa, fosta IPAS SIBIU înainte de revoluție, a fost și înainte de 1990 o firmă fanion a industriei auto românești, un producător de componente auto foarte valoros, doar că în mare parte producția era destinată pieței românești, cu foarte puțin export. După 1990, căderea industriei de camioane, mașini de teren, autobuze si troleibuze pentru care Compa era furnizor important, numărul mare de salariați (peste 9000), lipsa de piață de desfacere pentru produsele firmei precum și lipsa de competitivitate au pus Compa în prima situație foarte dificilă, când a trebuit să luăm decizii drastice și să începem procesul de transformare radicală a firmei într-o companie competitivă. Toate momentele importante care au existat după această perioadă au fost subordonate aceluiași obiectiv: transformarea Compa într-o firmă competitivă care să poată exista într-o piață concurențială. Punctul forte al firmei este competitivitatea. Bineînțeles că mai sunt și altele, dar pentru a exista pe piață trebuie să fii competitiv”, a subliniat Ioan Deac.

În 1999, Compa a fost privatizată integral. Apoi, în perioada 2001-2004 Compa a trecut printr-o restructurare organizatorică pentru a se adapta mai bine noului context și noilor obiective strategice. Pe cale de consecință, unele activități auxiliare au fost desprinse din obiectul de activitate Compa, constituindu-se astfel Grupul Compa, care înseamnă firma mamă din care s-au desprins Compa IT SRL (furnizor de soluții informatice și administrare rețele), Trans C.A.S. SRL (specializată în transport rutier intern și internațional de mărfuri și persoane, operațiuni vamale) și Recaserv SRL (firmă specializată în alimentație publică, catering, organizare de evenimente).

Compa și-a definit strategia de dezvoltare, având drept axă principală parteneriatele de lungă durată. Proiectele demarate de companie, împreună cu clienții, s-au concretizat, marcând schimbări esențiale în structura organizațională, sistemul de competențe profesionale sau în procesul alocării de resurse.

„Compa are o mare varietate de produse și procese precum și un număr mare de clienți. Din acest mare număr de clienți, cei mai importanți sunt Delphi, Bosch, Honeywell, JTEKT și Haulotte, care au o pondere de aproximativ 80% din cifra de afaceri. Desigur ca sunt și multi alți clienți, nume mari din industria auto europeană și mondială cu o pondere mică în cifra de afaceri dar care sunt în preocuparea noastră de a crește cifra de afaceri cu ei. Dintre aceștia amintesc Schaeffler Group, Continental, BOS, Thyssen Krupp Bilstein, Bosch-Mahle, Dacia Renault, Daikin, Joyson Safety Systems, Hendricson”, precizează CEO-ul Compa.

Strategia Compa pe termen scurt, mediu și lung are ca obiective asimilarea de produse cu valoare adăugată mare, dezvoltarea firmei ca furnizor integrat pornind de la materia primă și până la produsul finit, creșterea cifrei de afaceri cu producătorii de prim montaj, dezvoltarea de proiecte în domenii neafectate de reducerea drastică a vehiculelor echipate cu motoare diesel, creșterea afacerilor în zonele non-auto, dar și creșterea investițiilor pentru cercetare și dezvoltare.

„În acest sens, avem în vedere realizarea de investiții noi, în fiecare an, de aproximativ 10-15 milioane de euro. Am stabilit pentru perioada următoare o creștere a principalilor indicatori, comparativ cu ce am realizat în 2017, bazându-ne pe proiectele de dezvoltare pe care le avem în derulare. Astfel, cifra de afaceri, profitul, productivitatea și investițiile vor crește an de an conform planului de afaceri”, afirmă Ioan Deac.

Producătorul de componente auto Compa Sibiu a înregistrat în primul semestru din acest an o cifră de afaceri de 394,3 milioane de lei (84,8 mil. euro), în creştere cu 8,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Compania a realizat în prima jumătate a acestui an un profit net de 26,2 milioane lei (5,6 mil. euro), mai mult cu 19% faţă de perioada similară a anului precedent, când câştigul net al Compa a fost de peste 22 mil. lei (4,8 mil. euro).

„Creșterea cifrei de afaceri a Compa s-a bazat pe dezvoltarea afacerilor cu clienții actuali, precum și pe atragerea de noi clienți”, explică Ioan Deac.

Asemenea multor companii care activează în România, Compa întâmpină dificultăți când vine vorba de menținerea forței de muncă actuale sau de atragerea de oameni bine pregătiți. Ioan Deac consideră că această problemă este cea mai mare provocare a ultimilor ani. Pentru a compensa, Compa a dezvoltat alături de Ministerul Educației o școală profesională menită să pregătească operatori pentru industrie, iar pentru a păstra forța de muncă existentă Compa aplică metode de motivare bazate pe performanță.

„Am căutat în permanență să fim prezenți prin tot ceea ce facem în mijlocul comunității sibiene. Am susținut și susținem, prin mijloacele care ne stau la dispoziție, domenii importante cum ar fi sănătatea sau sportul. Dar, în primul rând, prin numarul mare de salariati, în creștere permanentă. Cu peste 2.200 salariați, suntem unul dintre cei mai mari angajatori ai județului Sibiu, fapt ce nu poate decât să aducă beneficii atât pentru salariați și familiile lor, cât și pentru bugetele locale, care și ele beneficiază de rezultatele unei firme de excepție”, susține CEO-ul Compa.

Pe parcursul carierei sale, Ioan Deac susține că a învățat foarte multe lecții. Prima dintre ele, învățată la începutul anilor 1990, este că fără a fi competitiv nicio firmă nu are șansa de a supraviețui. „Apoi am fost obligat să învăț că această competitivitate nu poate fi obținută fără performanță în toate domeniile. Ambele pot fi obținute cu personal foarte bine pregătit în a face față provocărilor cu care se confruntă o firmă precum Compa”, a conchis Ioan Deac.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii