Cautare




, Staff

Industrie |
|

România@100: Diana-familia, ingredientul reușitei

Într-un peisaj economic în care tot mai multe industrii sunt dominate de jucători străini, afacerile grupului de companii vâlcean Diana, cu activități în retail și în fabricarea produselor de carne, prosperă de aproape trei decenii.
086 dosar Muntenia Diana

Totul a început în 1991, când antreprenorul Dumitru Crăciunescu, fost profesor de matematică, a înființat compania Diana, cu activități în comerțul cu produse alimentare și nealimentare. Șase ani mai târziu, acesta decide să investească în prima unitate proprie de producţie pentru carne şi preparate din carne, cu același nume. Diana a devenit în scurt timp unul dintre cei mai activi producători din industria cărnii din judeţul Vâlcea.

În anul 2000, Diana a achiziţionat pachetul majoritar din acţiunile scoase la vânzare de Carvil SA Râmnicu Vâlcea (fosta Întreprindere de industrializare a cărnii). Prin această asociere, compania fondată de Dumitru Crăciunescu şi-a transferat întreaga capacitate de producţie în spaţiile acestei firme, adăugându-și în portofoliu activităţi de abatorizare, de tranşare şi de procesare a produselor, de depozitare şi de transport a acestora la clienţi. Ulterior, Diana SRL a început și procesarea laptelui, obținându-se cașcaval și brânzeturi. Afacerile grupului au crescut anual, încă de la înființare. După decesul lui Dumitru Crăciunescu, în 2014, conducerea celor două companii, Diana SRL și Diana Com SRL, a fost preluată de către soţia sa, Irina Crăciunescu, şi de către cele două fiice, Diana şi Adina Crăciunescu (foto).

 

Succes autohton

Anul trecut, fabrica de produse de carne Diana SRL a avut, conform datelor raportate la Ministerul de Finanțe, o cifră de afaceri de 351,8 mil. lei, în creștere cu aproximativ 14% față de 2016 și un profit de 14,3 mil. lei, mai puțin cu 2 mil. lei față de 2016 .

„Rezultatele financiare reflectă investițiile pe care compania Diana le-a demarat încă din anul 2017 și care continuă și în 2018. Aceastea vizează optimizarea fluxului de producție, creșterea capacității de picking, extinderea parcului auto propriu, dar și achiziția celor mai performante utilaje. Miza este menținerea unui nivel tehnologic sincronizat cu cel european, umăr la umăr cu concurența națională și internațională”, spune Adina Crăciunescu, Marketing Manager al grupului Diana.

Abatorul și fabrica de mezeluri Diana au o capacitate de tranșare de 220 de tone de carne pe săptămână, fabrica de produse și preparate din carne produce 150 de tone pe săptămână, iar spațiul de depozitare este de 1.000 de tone de carne. Materia primă pentru prepararea produselor din carne provine în mare parte din România, însă și din import, atunci când este nevoie. Produsele sunt comercializate atât în magazinele Diana, cât și în cadrul altor retaileri și al comerțului tradițional.

Adina Crăciunescu afirmă, cu mândrie, că abatorul și fabrica de mezeluri Diana vor rămâne o afacere de familie.

Piața cărnii a trecut, în ultimii ani, printr-un proces de maturizare și consolidare, iar datorită investițiilor semnificative, gama de produse a crescut, iar calitatea acestora a evoluat semnificativ.

În ceea ce privește afacerile din retail, rețeaua de magazine Diana Com SRL s-a dezvoltat treptat și a ajuns la 50 de unități, situate în cinci județe: Vâlcea, Argeș, Olt, Dolj și Gorj.

Conform Adinei Crăciunescu, cifra de afaceri a magazinelor Diana a ajuns, în 2017, la 180,4 milioane de lei, în creștere față de anul precedent, pe fondul unor procese de rebranding și al extinderii.

„În 2017 am demarat procesul de rebranding al întregii rețele de magazine Diana, proces ce continuă și în anul 2018. Așa cum toți știm, piața retailului alimentar înseamnă foarte multă dinamică. Astfel, după 26 de ani, un refresh al look-ului rețelei de magazine Diana a venit natural. Consolidarea poziției pe piața Local Key Account, precum și atragerea clienților tineri adulți au fost pilonii principali al întregului proces de rebranding. Totodată, rezultatele financiare sunt influențate de extinderea rețelei de magazine”, susține Adina Crăciunescu.

Formatele magazinelor diferă, de la cele în care se comercializează exclusiv produse și preparate din carne Diana, cu o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați, magazine de proximitate, cu o suprafață de 100-200 de metri pătrați, până la supermarketuri cu o suprafață de 350-500 de metri pătrați.

Adina Crăciunescu adaugă că atât anul acesta, cât și anul viitor planurile vizează extinderea rețelei prin inaugurarea altor magazine Diana în județul Vâlcea. Anul trecut, familia Crăciunescu a lansat un magazin cu un concept premium, Diana Gourmet, care are o suprafață de aproape 200 de metri pătrați. În cadrul acestuia se găsesc produse premium și bio, de la produse și preparate din carne, alimente de bază, până la cosmetice.

 

Provocările pieței

Cum reușește grupul de companii Diana să își păstreze angajații, în contextul în care tot mai mulți antreprenori se confruntă cu o criză a personalului calificat și necalificat?

„Criza forței de muncă este un fenomen important cu care companiile din România se confruntă la ora actuală. Nu vorbim aici doar despre domeniul nostru, ci la nivel național. Crizei mai vechi de forță de muncă calificată și fenomenului migrației spre alte țări li s-a adăugat creșterea atractivității slujbelor în sectorul de stat prin mărirea semnificativă a salariilor în aceste domenii. Ne continuăm politica de păstrare a angajaților, construită în peste 27 de ani de activitate. Nivelul salarial și stimulentele pentru performanță sunt numai unele dintre componentele politicii de păstrare a angajaților noștri”, afirmă Adina Crăciunescu.

De asemenea, pentru ca mediul de business românesc să fie mai credibil, ea consideră că ar trebui promovate principii precum onestitatea, orientarea către client și profesionalismul serviciilor oferite. Nu în ultimul rând, este nevoie și de stimularea capitalului autohton și de susținerea antreprenoriatului românesc.

„Considerăm esențială stimularea capitalului autohton, astfel încât antreprenorii români să se poată baza pe un mediu de afaceri stabil, în care să fie susținuti în atingerea obiectivelor propuse. Facem referire aici atât la aport financiar susținut, dar și la măsuri în materie de legislație, care să faciliteze dezvoltarea și să încurajeze antreprenorii. O astfel de implicare din partea autorităților este vitală pentru un mediu economic stabil și ofertant”, adaugă Adina Crăciunescu.

În ceea ce privește grupul de companii din Râmnicu Vâlcea, pentru anul în curs, antreprenoarea estimează creșteri financiare similare cu cele înregistrate până acum, în mod organic.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii