Acum trăim viitorul pe care ni-l imaginam în urmă cu 20 de ani. “Invităm oamenii să pornească spre viitor, chiar să facă primul pas pentru a pregăti și configura acest drum către viitor”, afirmă Murielle Lorilloux, cea care conduce de mai bine de un an operațiunile Vodafone România. Ea consideră că nu mai este suficient ca operatorii de telefonie mobilă să creeze produse și să construiască rețele. „Trebuie să construim noi capacități suficient de avansate pentru a crea experiențe noi de care oamenii merită să se bucure și pe care tehnologia le permite. Folosim modul de lucru agil, cultura noastră evoluează, iar activitatea de marketing și tehnologia își unesc forțele pentru a contura viitorul companiei”, consideră liderul operatorului de telefonie mobilă care a început, recent, să își transforme produsele și serviciile, să le construiască în jurul aplicațiilor și al capabilităților online. „Credem că multe operațiuni ce asigură suport clienților ar trebui sa fie posibile online: de la vânzări, la modul în care oamenii configurează și utilizează produsele. Scopul nostru este să ne asigurăm că acest proces este cât mai ușor, intuitiv, simplu de folosit pentru clienții noștri.”
Tot recent, operatorul care a lansat sloganul „Viitorul sună bine” a decis să adreseze, prin cea mai recentă campanie de brand, „Trăiește frumos, înainte de toate”, una dintre dilemele zilelor noastre: găsirea echilibrului între folosirea tehnologiei și experiențele offline.
Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone România sintetizează pentru Forbes România, la mai bine de 20 de ani de la nașterea telefoniei mobile, principalele lecții ale trecutului și, mai ales schițează viitorul uneia dintre cele mai importante componente ale vieților noastre deopotrivă profesionale și personale.
Cum s-a schimbat piața telecom în toți acești ani?
Am asistat la schimbarea modelului de consum și a preferințelor clienților, de la satisfacerea nevoilor de comunicare de bază, la o lume conectată oriunde, oricând, prin servicii mobile de voce, date și prin aplicații.
În urmă cu 20 de ani în momentul apariției serviciilor de telefonie mobilă, internet însemna conexiune dial-up, iar telefonul fix era un mijloc de comunicare disponibil pentru doar 1 din 4 români. Prima noastră promisiune a fost “Viitorul sună bine”. Am lansat primul serviciu de voce mobilă și primul serviciu de telefonie mobilă 3G din România, ne-am extins rețeaua pentru a ajunge chiar și la cele mai izolate comunități din țară. De atunci, am creat continuu servicii și produse și ne-am extins capacitatea de conectare, astfel încât să le putem oferi oamenilor tot mai multă putere pentru a-și construi viitorul.
Cum au schimbat noile tehnologii modelul de business al Vodafone?
Tehnologiile s-au schimbat de-a lungul anilor, trecând de la serviciile de voce la serviciile de date disponibile oriunde. Toate schimbările au însemnat pentru noi o creștere constantă a investițiilor în dezvoltarea rețelelor și în inovație. Creșterea exponențială a traficului de date, determinată de rata tot mai mare de penetrare a smartphone-urilor și de aplicațiile cu trafic intens de date, au făcut necesară modernizarea continuă a tehnologiilor folosite. Dar ne-am păstrat atenția concentrată și pe garantarea unei rețele sigure.
Astăzi, vorbim despre un model de business axat pe susținerea procesului de orientare a clienților în interacțiunea și alegerea opțiunilor din ofertă, pe o experiență de calitate care are la bază atenția acordată componentei digitale, prin care valorificăm potențialul Big Data și al inteligenței artificiale. Tot astăzi vorbim și despre convergență. Valorificăm posibilitățile oferite de Big Data și inteligența artificială și în interiorul companiei, în prezent având și aici în derulare un proces de digitalizare. Am creat astfel o echipă dedicată, care răspunde de implementarea acestei transformări digitale atât pentru clienți, cât și în interiorul Vodafone.
Unele tehnologii vin și se duc, iar altele schimbă lumea din jurul nostru și devin parte din viața noastră de zi cu zi. Smartphone-urile sunt un exemplu. Mai multe tehnologii, cum este tehnologia „cloud”, se transformă dintr-un lucru nou, îndrăzneț, în ceva obișnuit.
În câțiva ani, vom putea spune același lucru și despre Internet of Things (IoT), care face deja parte din activitatea noastră de zi cu zi.
Acum șapte sau opt ani, vorbeam despre conectarea cât mai multor oameni la tehnologie și la serviciile mobile. Astăzi vorbim despre conectarea cât mai multor obiecte și mașini la internet. Domeniul IoT creează noi modele de afaceri. Companiile pot trece acum de la vânzarea de produse, la a oferi servicii mai bune, personalizate.
Ce schimbă achiziția UPC pentru Vodafone România?
Vodafone oferă deja servicii fixe. Din 2000, furnizăm pachete convergente complete de servicii fixe premium (internet, IP VPN, voce) pentru clienții corporativi. Tranzacția pentru preluarea UPC este supusă revizuirii și aprobării de către Comisia Europeană. După finalizare, Vodafone România va fi o companie de telecomunicații complet integrată, care va funcționa ca un catalizator în continuarea procesului de inovație, atât pe partea de rețea, cât și în furnizarea serviciilor. Compania creată în urma achiziției va opera la o scară mai mare, ceea ce va înseamna un cost mai mic al investiției pe client și un flux de numerar sporit. Atât clienții persoane fizice, cât și companiile pot beneficia de acest nivel sporit al competiției, atât din punct de vedere al inovației în domeniul serviciilor (convergență, configurarea pachetelor, acces la conținut oferit pe mai multe platforme etc.), cât și al inovației pe partea de rețea (investiții sporite în viteză, nivel ridicat de calitate).
Când va deveni operațională tehnologia 5G în România? Care sunt obstacolele în calea implementării și oportunitățile?
Trecerea la 5G va fi mai curând un proces evolutiv, decât o schimbare dramatică produsă deodată. Va fi o trecere ce va folosi ca bază infrastructura 4G, care oferă o platformă cu extrem de multe posibilități, dată fiind investiția facută în rețea. 4G a fost era smartphone-ului, 5G va fi era IoT. Va fi nevoie de mai mulți ani pentru a face posibile proiecte de mare anvergură, la nivel comercial, bazate pe conectarea unor obiecte fără control uman, cum ar fi, de exemplu, automobilele.
În viitorul mediu creat de 5G, va fi nevoie de un volum din ce în ce mai mare de spectru de frecvențe, alături de întreaga disponibilitate a ecosistemului, care să includă, de exemplu, producători de echipamente și dispozitive.
Este nevoie ca autoritățile să stimuleze investițiile majore în rețele, pentru a susține o dezvoltare pe scară largă și o implementare a rețelelor de capacitate foarte mare la nivelul întregii societăți.
La ce inovații ne putem aștepta în sfera serviciilor telecom?
Ne așteptăm la inovații în abordarea serviciilor și în consolidarea segmentului IoT. Este un segment care deschide posibilități noi în materie de inovație și în crearea de soluții inteligente pentru consumatori și pentru afaceri. Un exemplu recent, ales dintre proiectele noastre, este lansarea noului concept de supermarket inteligent realizat împreună cu Mega Image.
Soluțiile IoT oferă beneficii semnificative. Fie că este vorba despre companii de asigurări care folosesc sisteme telematice pentru a evalua comportamentul în timp real al conducătorilor auto sau despre fermieri care monitorizează efectivele de animale, tehnologia pentru conectivitate este folosită într-o gamă tot mai mare de aplicații, ceea ce duce la apariția de noi servicii disponibile. În prezent, companiile investesc în IoT înțelegând faptul că acest domeniu este cheia succesului lor în viitor.
Digitalizarea va schimba modul de gestionare a unei afaceri în aproape orice industrie.
Narrowband IoT (NB-IoT), o nouă tehnologie de comunicații wireless, care are potențialul să sporească semnificativ penetrarea dispozitivelor digitale, va genera probabil următorul val de creștere. Până în 2024, vor exista peste 4 miliarde de conexiuni IoT, dintre care 53% vor fi bazate pe tehnologia NB-IoT, așa cum arată Barometrul IoT Vodafone. În România, Vodafone a lansat prima rețea NB-IoT din Europa de Sud-Est. Un exemplu de utilizare a NB-IoT este proiectul Vodafone implementat cu OMV Petrom, prin care am testat cu succes această tehnologie în 2017, pe echipamente situate în proximitatea sondelor de petrol și gaze. NB-IoT este conceput să conecteze dispozitivele în zone greu accesibile pentru tehnologiile radio existente care necesită un consum redus de energie și a căror conectare presupunea costuri mari până acum. Viziunea noastră este să conectăm cât mai multe dispozitive la internet și să transformăm astfel viața oamenilor și afacerile.
Explorarea potențialului oferit de inteligența artificială pentru îmbunătățirea vieții oamenilor face, de asemenea, parte din viitorul pe care am început deja să îl construim. Un exemplu este proiectul susținut de Fundația Vodafone România care folosește o soluție de monitorizare bazată pe inteligență artificială, pentru copiii dependenți de insulină. Soluția monitorizează starea copiilor, calculează și ajustează corespunzător dozele de insulină pentru fiecare dintre ei. Este o premieră în tratamentul diabetului insulino-dependent în România.
Care sunt cele mai importante elemente ale strategiei de afaceri a Vodafone România pe termen mediu si lung?
Pe lângă sectorul IoT menționat anterior, care face parte din strategia noastră pe termen lung, vom continua să ne concentrăm atenția pe pilonii strategici deja anunțați. Big Data este o zonă pe care o folosim pentru a crea cea mai bună experiență pentru clienți, pentru a construi oferte relevante, adaptate nevoilor acestora. Am investit în echipele noastre pentru ca acestea să-și extindă abilitățile în domeniu. Ne trimitem oamenii la un training în Silicon Valley, la o companie specializată care a lucrat atât pentru Google, cât și pentru Facebook.
Digitalizarea este un proces pe care l-am început și care pune bazele unui viitor interesant. În prezent, derulăm un proces de transformare în departamentul de digital și ne dorim să extindem această cultură în întreaga companie. Recent, Vodafone a implementat în unele departamente modelul organizațional Spotify, iar echipa noastra din aria digitală este organizată în grupuri de tip „squad” care operează folosind modul de lucru de tip agil. Schimbarea de cultură implică, de asemenea, dezvoltarea unor echipe interne de programatori, care să ne permită mai multă agilitate în modul cum răspundem nevoilor clienților.
Convergența (extinderea către gospodării și familii) reprezintă un angajament al nostru pentru accesul integrat pe mai multe dispozitive, care să acopere nu doar nevoile individuale, ci și nucleul comunității, reprezentat de familie.
De la Connex la Vodafone
Telefonia mobilă poate părea ubicuă în prezent, dar cu un sfert de secol în urmă doar unul din patru români avea acces la telefon. Un telefon fix, mai exact.
1997 – Connex este prima rețea digitală mobilă din România și prima companie telecom care introduce Serviciul de Relații cu Clienții;
1998 – Primul operator GSM din România care a lansat serviciul de mesaje scurte – SMS;
1999 – Primul operator GSM din Romania care a oferit servicii complete de Internet, prin Xnet;
2001 – Primul operator care a lansat comercial în România tehnologia GPRS (General Packet Radio Service);
2003 – Primul operator din Romania care a inclus în portofoliu servicii integrate de comunicații pentru companii: soluții de voce și date mobile, servicii de voce fixă, servicii dedicate de date fixe;
2004 – Prima demonstrație de videotelefonie din România bazată pe tehnologia 3G;
2005 – Achiziția Connex de către Vodafone a fost apreciată la acea dată ca fiind cea mai mare tranzacție din România după Revoluție; Primul operator care a lansat serviciile 3G în România;
2011 – Certificare oferită de auditorul independent P3 communications pentru cea mai performantă rețea GSM/UMTS/CDMA din România, pentru serviciile de date mobile;
2012 – Primele servicii comerciale 4G din România, după Germania, Portugalia și Italia;
Lansarea primei biblioteci digitale din România;
Lansarea aplicației Zonga, cea mai mare colecție de muzică online din Romania;