Cautare




, Staff

Lideri |
|

România@100: Dacia-după jumătate de secol

În cei 50 de ani de existență, cea mai mare companie din România a traversat numeroase momente critice, dar a urcat, totodată și pe culmile succesului. Care sunt momentele decăderii și măririi celui mai valoros brand românesc?
ACTIVITATE INTERNA -  DEPLASARE PITESTI

Deținerea unui autoturism propriu în Epoca de Aur reprezenta un lux, indiferent de marca acestuia și de gradul său de uzură, în contextul în care, la începutul anilor ’60, doar câteva modele modeste, produse în țările est-europene își făceau timid loc pe piața românească. Așa apare ideea fabricării de autoturisme românești.

Era anul 1966, când, în apropiere de comuna Colibași (în prezent cartier al orașului Mioveni), se stabilea amplasarea Uzinei de Autoturisme Pitești. În același timp, începeau căutările pentru a găsi un partener, un producător internațional care să intre într-o relație de afaceri cu statul român care urma să aibă ca finalitate apariția unei mărci de mașini românești. În contextul lipsei de experiență la nivel autohton în domeniu, s-a stabilit ca producția de automobile să se realizeze sub licența unui constructor deja existent pe piața occidentală. Potrivit informațiilor disponibile, pe lista companiilor interesate au fost producătorii francezi Renault și Peugeot, cel italian Fiat și cel britanic Austin, însă contractul a fost semnat cu Renault, iar modelul ales a fost Renault 12, adică viitoarea Dacia 1300. Până la intrarea în producție a acestuia, în 1969, muncitorii români și-au făcut mâna, începând cu anul 1968, cu Dacia 1100, primul model sub marca Dacia, în fapt o variantă sub licență a modelului Renault R8.

Până să ajungă la capacitatea din prezent de a produce un autovehicul la fiecare 54 de secunde, constructorul auto român a traversat numeroase perioade de transformări, de la etapa de creștere și de optimism a anilor ’70, până la supraviețuirea din timpul crizei economice a anilor ’80, reușind să depășească cu brio ultimul deceniu al secolului trecut, marcat de un climat incert.

Gama Dacia s-a tot dezvoltat pe parcursul anilor, inclusiv prin realizarea unor vehicule utilitare, iar, după încheierea contractului cu Renault, în 1978, fabrica românească a continuat să producă autoturisme derivate din gama Renault 12.

Punctul culminant a fost lansarea, în 1995, a Daciei Nova, cunoscut drept primul vehicul conceput și realizat în totalitate de către ingineri români. La 30 de ani de la deschidere, în 1998, fabrica de la Mioveni depășește pragul de două milioane de autoturisme produse în condițiile în care greutățile de ordin financiar pe care le înregistrează erau din ce în ce mai mari. În 1999, brandul românesc ajunge să fie preluat de către Renault, meritul pentru această tranzacție, îndelung negociată aparține aproape în totalitate lui Constantin Stroe, directorul de atunci al Dacia precum și cea mai puternică personalitate din industria auto românească. Contractul de privatizare prin care Groupe Renault preia 51% din acțiunile Dacia este semnat la București, în iulie 1999.

Primii ani ai mileniului al treilea surprind Dacia într-o perioadă de restructurări profunde și investiții importante în procese de retehnologizare care au pregătit apariția din 2004 a celebrei mașini de 5.000 de euro imaginate de Louis Schweitzer, președintele de atunci al grupului francez Renault. Practic, Dacia a intrat începând de atunci, de la apariția Logan, în cea mai prosperă perioadă a existenței sale, producția fabricii și gama Dacia extinzându-se, permanent, cu noi modele, inclusiv modelul SUV Duster, care bate recorduri de vânzări în toată Europa. Dacia privește cu fruntea sus către viitor, cu atât mai mult cu cât în același an, modelul Dacia 1310 este scos din producție.

Anul 2005 este marcat de expansiunea la nivel internațional a brandului redată de dezvoltarea și plasarea modelului Logan în state precum Rusia, Columbia sau Iran, susținută de inaugurarea primului centru de export CKD (Completely Knocked Down) situat la Mioveni, acesta fiind, totodată cel mai mare centru logistic al Groupe Renault de la acea vreme. Concomitent, pentru a răspunde cererii comerciale este majorată progresiv capacitatea de producție, ajungându-se la 350.000 de unități pe an, până în anul 2010.

Interesant de urmărit este atât salvarea Daciei de la faliment de către grupul Renault, cât și performanțele financiare ale francezilor care ajung să depindă în bună măsură de evoluția brandului autohton. Mai mult decât atât, începând din 2011, marca Dacia ajunge să fie produsă și asamblată în mai multe fabrici ale grupului Renault din lume.

Dacia depășește în 2016 pragul de patru milioane de vehicule produse, iar marca ajunge să fie vândută în peste 40 de țări din toată lumea. În plus, constructorul auto român începe să se bucure de obținerea unor poziții importante în topurile celor mai fiabile mărci de autovehicule din întreaga lume. Conform celor mai recente informații disponibile, Dacia a înregistrat o cifră de afaceri de 4,6 miliarde de euro în 2016, în creştere cu mai bine de 8% faţă de anul precedent și un profit net de circa 100 de milioane de euro. Dacă includem și celelalte entități ale grupului Renault în România, afacerile grupului francez au trecut în 2016, în premieră, de pragul de 5 miliarde de euro. Practic, ponderea directă a Dacia în Produsul Intern Brut era, la orizontul anului 2016, de aproximativ 3%, iar ponderea în totalul exporturilor era de circa 8%.

Automobile Dacia a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 5,1 miliarde de euro, în creştere cu 11,4% și cu un profit net de 118,2 milioane de  euro, păstrându-și astfel statutul de cea mai mare companie din România.

Importanța sa în economia României devine esențială, atât în mod direct, prin contribuția de 8% la exporturi și de 3% la Produsul Intern Brut, cât și indirect, prin intermediul zecilor de furnizori care au investit în capacități de producție importante. Conform oficialilor Dacia, vânzările de autovehicule şi de componente auto au contribuit cu mai mult de 90% la cifra de afaceri totală, în creştere faţă de anul 2016, datorită unui mix foarte bun de modele şi versiuni, dar şi vânzărilor de componente CKD şi SKD (Semi Knock Down) destinate asamblării în alte fabrici ale grupului francez din lume.

Preluarea de către Groupe Renault, în 1999, a reprezentat începutul unei noi ere pentru brandul autohton, precum și pentru Uzina de la Mioveni, în cadrul căreia s-a demarat un program amplu de dezvoltare a unor serii moderne de autovehicule, la prețuri avantajoase.

„Uzina de la Mioveni este modernă, am investit în România 2,8 miliarde de euro, până în prezent”, declara în această primăvară Antoine Doucerain, fostul director general al Automobile Dacia şi al Groupe Renault România. El a preluat această funcție începând cu luna mai a acestui an, de la Yves Caracatzanis, care a fost promovat ca Președinte-Director General al AVTOVAZ, în Rusia. În mod surprinzător, Doucerain a fost înlocuit în luna septembrie a acestui an de un alt fost director general al Dacia, Jérome Olive, care își va exercita responsabilitățiile și atribuțiile pe perioadă de interimat, până la o nouă nominalizare a Groupe Renault. Unul din cele mai ambițioase proiecte anunțate de Renault era creșterea gradului de automatizare al platformei industriale de la Mioveni până la 20%, la orizontul anului 2020. În prezent, în fabrica Dacia de la Mioveni sunt instalați un număr de 818 roboți industriali și AGV-uri (vehicule autoghidate care transportă piese de-a lungul unui circuit fix).

Uzina Vehicule Dacia produce în medie 350.000 de autovehicule pe an, dintre care ajung pe piața locală circa o zecime. Fabrica a cunoscut un amplu și constant proces de robotizare, început în urmă cu mai bine de șapte ani, căpătând astfel rapid statutul de „Uzina Viitorului”. În fabrică a fost instalată anul trecut cea de-a treia linie de producție, robotizată în urma reviziei generale, care concentrează toate piesele de aspect pentru cel mai recent model Dacia Duster.

În Uzina de la Mioveni se produc 80 de versiuni distincte de autovehicule, în funcție de tipul de motorizare ales de client, gradul de echipare sau aparatul de bord. Automobilele Dacia sunt comercializate în 44 de țări. În România, cele mai vândute modele în segmentul lor de piață sunt Logan, Sandero și Duster.

Cu toate acestea, perspectiva roboților din uzină care se pregătesc sa ia locurile de muncă ale angajaților devine astăzi o chestiune tot mai des disputată în mass media și nu numai, în condițiile în care, în urmă cu aproape două decenii, exista un singur robot în fabrică, iar munca întreprinsă de o mână de oameni părea să fie mai eficientă decât cea a robotului. Pe de altă parte, de la începuturile anilor 2000 au fost înregistrate 3 milioane de ore de training și investiții de aproximativ 40 de milioane de euro în formarea personalului. În plus, oficialii Dacia afirmau că până la sfârșitul lui 2018 vor fi aduși 1.000 de noi angajați pentru care vor asigura programe complete de specializare și de instruire.

Roboții au devenit în prezent o imagine obișnuită pentru angajații uzinei, fie ca e vorba de departamentul de presaj, vopsitorie sau caroserie. Pe Platforma Industrială de la Mioveni se fabrică acum o mașină la fiecare 54 de secunde, iar într-o zi se produc în total 1.710 motoare.

 

Istoria Dacia în ani:

1965

Autoritățile române iau decizia de a dezvolta o industrie auto naţională. Soluţia aleasă este cea a producţiei de automobile sub licenţă, dată fiind lipsa experienţei româneşti în domeniu. Renault câștigă licitația, cu un model aflat în stadiul de proiect: Renault 12.

 

1966

Este semnat la București contractul cadru între statul român și Regia Naţională a Uzinelor Renault (RNUR). Acordul are o valabilitate de 10 ani.

 

1967

Lucrările de construcție ale Uzinei de Automobile de la Pitești au început în 1967 și s-au încheiat în 1968.

 

1968

Inaugurarea uzinei are loc în 20 august 1968. Dacia 1100 va fi produsă până în 1972 în peste 37.000 de exemplare.

 

1973

Modelul Dacia 1300 Break este lansat în 1973. Este primul dintr-o serie amplă de versiuni ale modelului de bază care vor fi dezvoltate pe parcursul a 35 de ani.

 

1975

Este lansat un prim derivat utilitar al Daciei 1300, intitulat Dacia 1302. În același an, Dacia începe producția, în serie mică, a furgonetei Estafette.

 

1980

La începutul anilor 80, uzina, al cărei nume a fost schimbat între timp în Întreprinderea de Autoturisme Piteşti (IAP), produce 300 de vehicule pe zi. Gama evoluează odată cu lansarea unei versiuni restilizate a Daciei 1300, numită Dacia 1310, cu derivate precum versiunea sport sau cea cu 5 portiere, Dacia 1320.

 

1983

Este lansat primul pick-up adevărat Dacia, care va fi declinat în mai multe versiuni, printre care una cu o cabină pentru 5 pasageri.

 

1991

Dacia 1325 Liberta este comercializată începând din 1991, dar modelul nu va avea succesul scontat.

 

1992

Dacia 1309 îşi face apariţia, derivată din 1310 Break, fiind destinată în special exportului, mai ales către piaţa chineză. Producţia sa va permite uzinei să depășească situația dificilă de la începutul anilor 90.

 

1995

Apare un model complet nou, Dacia Nova, cu caroserie în două volume și jumătate, cu hayon, proiectat integral de Dacia. Vehiculul este echipat cu acelaşi motor care figurează în gama Dacia de 25 de ani.

 

1996

Nova 524 va corecta defectele Novei, folosind un hayon cu lunetă dreaptă.

 

1999

La sfârșitul anilor 90, după negocieri îndelungate este încheiat acordul între statul român și Groupe Renault. Contractul prevede fabricarea sub marca Dacia, la orizontul anului 2004, a unui vehicul de aproximativ 6.000 de dolari, destinat piețelor emergente.

 

2000

Este restructurată profund platforma de la Mioveni. Mai multe șantiere se vor derula în paralel, pentru modernizarea instalațiilor industriale, introducerea Sistemului de Producție Renault, pentru formarea salariaților.

 

2002

Gama de vehicule utilitare Dacia dezvoltată pe baza licenţei Renault 12 este echipată cu un motor diesel, de 1,9 litri.

 

2003

Este lansată Solenza, care preia la început grupul motopropulsor al SupeRNovei.

 

2004

Modelul Logan, care va relansa marca Dacia, este prezentat presei internaţionale în data de 2 iunie 2004. Primele livrări vor avea loc în România începând din 9 Septembrie. Obiectivele de vânzări vor fi depășite încă din primul an, ca urmare a cererii puternice din partea clienţilor. Renault va lua decizia de a lansa marca Dacia şi în Europa Occidentală. Dacia 1310 iese din producție.

 

2005

Pentru a susține dezvoltarea internațională a modelului Logan în țări precum Rusia, Colombia sau Iran, la Mioveni este inaugurat CKD, cel mai mare centru logistic al Groupe Renault la acea vreme. În paralel, pentru a răspunde cererii comerciale, capacitatea de producție a uzinei este majorată progresiv, ajungând la 350.000 unități/an până în 2010.

 

2006

Primul model derivat din berlina Logan este prezentat în Martie 2006 la Salonul de la Geneva. Disponibil în două configuraţii – cu 5 şi cu 7 locuri, Logan MCV surprinde presa internațională și se impune ca un succes de vânzări în special în Europa Occidentală.

 

2007

Dacia lansează o furgonetă derivată din modelul Logan MCV. Se lansează Logan GPL și se inaugurează Centrul de inginerie Renault Technologie Roumanie.

 

2008

Pentru a înlocui gama 1304/1305, foarte apreciată în România, Dacia lansează un pick-up dezvoltat pe platforma Logan.Modelul va fi fabricat ulterior şi în Africa de Sud, sub marca Nissan. Sandero completează în 2008 gama Dacia. Este creat Renault Design Central Europe (București).

 

2010

Apare Duster, iar SUV-ul Dacia va deveni primul model al mărcii produs în peste 1 milion de unități. Se deschid centrul Tehnic Titu și Centrul de Piese Schimb de la Oarja.

 

2011

Se înființează Renault Commercial Roumanie.

 

2012

Apare noua generație de modele Logan, Sandero și Sandero Stepway, dar și noile Lodgy și Dokker. Groupe Renault inaugurează uzina de la Tanger (Maroc), unde sunt produse, în exclusivitate, modelele Dokker, Dokker Van și Lodgy.

 

2013

Este lansat noul Logan MCV , iar Dacia reînnoieşte modelul Duster.

 

2016

Toată gama Dacia beneficiază de o restilizare majoră. Faza 2 a modelelor Logan, Logan MCV și Sandero dispune în plus, în premieră, de o cutie de viteze robotizată.

 

2017

Noua generație Duster integrează numeroase echipamente în premieră pe un model Dacia și afișează un nivel de calitate percepută sensibil ameliorat.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii