Cautare




, Staff

Industrie |
|

România@100: Cursa către consolidare

Ce planuri are cel mai mare producător de bere din România și care sunt trendurile industriei de bere la nivel european?
shutterstock_711542566

Anul trecut a fost un an foarte important din punct de vedere strategic pentru pentru cel mai mare producător de bere din România, Ursus Breweries, cu fabrici în Timișoara, Buzău și Brașov. În primăvară, era anunțată tranzacția prin care grupul japonez Asahi Group Holdings a preluat operațiunile SABMiller din Europa Centrală și de Est, grupul care deținea Ursus Breweries. Printre activele vândute s-au aflat cele din Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria, România, dar și alte active conexe, inclusiv operaţiunile de export din Europa şi Coreea de Sud. Asahi deține 11 berării în Europa, dintre care trei în România. De altfel, grupul japonez este cel mai mare jucător pe toate piețele de bere din Europa Centrală, după cota de piață, cu excepția Slovaciei.

În România, Ursus Breweries a ajuns la o cotă de piață de 37%. Producătorul de bere are în portofoliu mărci precum Ursus, Timișoreana, Ciucaș, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Redd’s, Stejar, Azuga, Pilsner Urquell, St Stefanus și marca de cidru Kingswood.

Strategia companiei în ceea ce privește piața locală vizează menținerea poziției de lider și optimizarea operațiunilor, printr-o investiție de 22 de milioane de euro în fabricile din Timișoara și Brașov, pentru creșterea capacității de producție, spunea în primăvara acestui an Paolo Lanzarotti. „În România, singurul segment pe care nu suntem lideri este cel super-premium, o categorie mică, dar foarte importantă. Pe toate celelalte segmente suntem lideri de piață, și ca volum și ca valoare. Brandurile Ursus, Timișoreana și Ciucaș sunt semnificativ mai iubite de români decât orice alte branduri. Acest lucru ne permite să facem noi lucruri, să deschidem noi sub-segmente. În ultimul an am făcut-o prin versiunile nepasteurizate ale brandurilor. Am început cu Timișoreana, am readus Azuga și acum câteva luni am lansat Ursus Retro”, a spus Lanzarotti. De asemenea, o direcție foarte importantă de business pentru japonezi în ceea ce privește piața locală este creșterea interesului pentru segmentele premium de bere ale pieței. „Piața din România este în creștere, ne vom «premiumiza» într-o perioadă scurtă de timp. Abilitatea de a profita de puterea brandurilor și, în același timp de a aduce noi sortimente, vor fi critice pentru noi. Suntem un jucător de talie mare în România și trebuie să folosim acest lucru pentru a încuraja noile ocazii de consum. Vedem un viitor foarte bun pentru afacerile noastre din România”, a adăugat Lanzarotti.

Japonezii au introdus, pe piața locală, segmentul de bere nepasteurizată, prin brandurile Timișoreana, Azuga și Ursus Retro.

De asemenea, din luna mai, Ursus Breweries a lansat în România berea japoneză Asahi Super Dry, primul produs din portofoliul Asahi Breweries Europe lansat pe piața românească sub licența care completează portofoliul Ursus Breweries de mărci super premium.

Totuși, brandurile locale de bere reprezintă motorul pieței naționale de bere, trend valabil pe toate cele cinci țări din Europa Centrală unde Asahi este prezent. În România, Timișoreana este cel mai vândut brand de bere, conform datelor Euromonitor. În primăvara acestui an, brandul a aniversat 300 de ani. Povestea sa a început în anul 1718, odată cu înființarea fabricii cu același nume, la ordinul Principelui de Savoya.

Principalii competitori ai grupului japonez pe piața din România sunt Heineken (cu branduri precum Heineken, Bucegi, Ciuc, Golden Brau sau Neumarkt), Molson Coors (Bergenbier) sau United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg, Carlsberg, Skol). În 2017, Ursus Breweries a înregistrat afaceri de 1,7 miliarde de lei și un profit de 158 de milioane de lei, conform datelor raportate la Ministerul de Finanțe, în creștere ușoară față de anul precedent. Recent, producătorul de bere a anunțat că noul președinte al companiei va fi, începând cu 2019, Dragoș Constantinescu, cel care a condus operațiunile British American Tobacco de pe mai multe piețe internaționale.

O nouă dimensiune a consumului de bere

Contextul economic pozitiv din țările din Europa Centrală și de Est se reflectă și în consumul de bere, care se află pe un trend crescător, din ce în ce mai mulți europeni explorând gusturi din diferite colțuri ale lumii, pe măsură ce călătoresc tot mai mult, remarcă Grant McKenzie, directorul de marketing al Asahi Breweries Europe Group. În plus, europenii sunt dispuși să cheltuie mai mult, pe produse de o calitate superioară. Conform lui McKenzie, principalele trenduri ale industriei de bere la nivel european sunt: expansiunea berii artizanale (craft beer – n. red.) pe harta europeană – până în 2025, 10% din valoarea pieței de bere din Europa Centrală și de Est va fi reprezentată de berea artizanală, față de 1-2%, cât este în prezent. Acest tip de bere este făcut din ingrediente de o calitate superioară, iar ocazia de consum diferă: craft-ul se savurează, iar ocaziile în care se bea sunt planificate, spune directorul de marketing. Un alt trend important este preocuparea din ce în ce mai mare a europenilor pentru starea lor de sănătate, care fac sport și sunt mai atenți la ceea ce mănâncă și la ce beau. În opinia lui McKenzie, segmentul de bere fără alcool se va dubla în următorii trei-patru ani. Acum, în România, 2,6% din valoarea pieței de bere este reprezentată de segmentul non-alcoolic, conform datelor companiei. La nivel central-european, această valoare reprezintă acum 2,9%, iar până în 2020 va ajunge la 4,5%.  stfel, Asahi își propune să transforme berea fără alcool într-o opțiune pentru consumatori, care să aleagă această bere pentru că vor să o bea, nu pentru că sunt nevoiți să o facă.

Piața berii din România a înregistrat o creștere moderată în 2017, de 2%, ajungând la 16,1 milioane de hectolitri, conform datelor Asociației Berarii României.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii