Cautare




, Staff

Afaceri |
|

România@100: Apetit pentru călătorii

Marius Puiu, noul CEO al Blue Air, consideră că industria aviatică se dezvoltă rapid, profilul pasagerilor devine tot mai complex, iar așteptările acestora sunt din ce în ce mai mari.
186 dosar regiuni Blue Air

Inaugurarea unor noi rute și sporirea frecvenței curselor low-cost au dus la creșterea traficului de pasageri la nivel național. Astfel, în 2017, traficul de pasageri înregistrat pe aeroporturile din România a ajuns la 20,3 milioane de pasageri, cu 3,8 milioane de pasageri mai mulţi decât în 2016. În același timp, traficul aerian pe aeroporturile din București a depășit, de asemenea, un nou record, de 12,8 milioane de pasageri, iar la nouă luni traficul de pe Aeroportul Henri Coandă din București a ajuns la 10,4 milioane și este estimat că va depăși 14 milioane până la finalul anului. De asemenea, creșterea economică a României se reflectă și în dorința românilor de a călători, spunea în cel mai recent interviu pentru Forbes Tudor Constantinescu, director comercial și unul dintre cei patru acționari ai companiei aeriene low-cost Blue Air.

„Este o legătură strânsă între numărul de călătorii și creșterea PIB-ului, se simte masiv dezvoltarea economică a ultimilor ani. Vedem inclusiv pe partea de vacanțe, unde anual crește numărul charterelor, crește portofoliul destinațiilor deservite. Deja oamenii încep să caute locuri speciale, vedem mulți pasageri care călătoresc în scop turistic în Sardinia, care până acum câțiva ani era o destinație foarte puțin frecventată, sau în Israel, Scoția sau țările nordice. Dacă înainte un călător zbura o dată sau de două ori pe an, acum vedem trei-patru-cinci călătorii pe an. Cu fiecare două-trei zile libere legate, vedem masiv o creștere a cererii”, sublinia Constantinescu. De asemenea, din ce în ce mai mulți turiști aleg avionul în detrimentul mașinii sau trenului atunci când sunt nevoiți să călătorească în țară. „Pentru noi, rutele interne sunt o investiție strategică și o obligație morală. Suntem 100% o companie românească și trebuie să oferim și serviciul de zboruri interne. Bucureștiul este legat cu orașele mari, dar în același timp am făcut și legături directe între orașele țării. Toate zborurile se bucură de un real succes”, a adăugat Constantinescu. În funcție de numărul biletelor de avion vândute în 2017, în România, primele șase locuri au fost ocupate de compania de linie Tarom, care a avut o cotă de piață de 24,6%, Wizz Air, cu 23,1%, Blue Air (15,9%), Lufthansa (10,5%), Air France-KLM Group (4%) și Ryanair (3,9%), arată cele mai recente date furnizate de Euromonitor.

Vremea schimbărilor

Bazele companiei Blue Air au fost puse în 2004, de către omul de afaceri Nelu Iordache, care în decembrie 2012, a fost pus sub acuzare pentru deturnare de fonduri europene în valoare de 6 milioane de euro, iar Romstrade, acționarul majoritar al companiei aeriene, deținut de antreprenor, a intrat în insolvență. Ulterior, Blue Air a fost scoasă la vânzare, iar în 2013 „destinul” companiei avea să se schimbe. Operatorul aerian a fost cumpărat de Blue-Air Management Solutions, companie deținută de Teodor Cristian Rada (33%), Marius Mihail Puiu (33%), Tudor-Zamfir Constantinescu (17%) și Luciana Păunescu (17%).

Noua structură a companiei avea să se concentreze pe dezvoltarea și consolidarea afacerilor transportatorului aerian, care a trecut, de altfel, în ultimii ani, printr-o serie de schimbări.

Compania s-a extins treptat, inaugurând din ce în ce mai multe rute. Blue Air operează, în prezent, peste 106 rute în Belgia, Cipru, Danemarca, Franța, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Israel, Italia, Norvegia, Marea Britanie, Portugalia, România, Suedia și Spania.

În cei peste 13 ani de activitate, Blue Air a transportat peste 21 de milioane de pasageri, iar în anul 2017 a transportat peste 5 milioane de pasageri. Compania are nouă baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool, Torino și Alghero. Blue Air este membru IATA (International Air Transport Association), asociație care reunește 260 de companii aeriene din peste 119 țări.

În august 2018, Blue Air anunța că își schimbă atât forma de organizare juridică, din Societate cu Răspundere Limitată, în Societate pe Acțiuni, cât și numele, din Blue Air Airline Management Solutions SRL, în Blue Air Aviation SA. Schimbarea anunțată de companie face parte din strategia de a-și consolida poziția și de a deveni un operator aerian paneuropean. O lună mai târziu, transportatorul anunța că își schimbă CEO-ul, Gheorghe Răcaru fiind înlocuit de Marius Puiu, unul dintre cei patru acționari ai companiei. Gheorghe Răcaru a decis, ca după 48 de ani dedicați aviației, să se retragă din funcția executivă. A fost director general al Blue Air de la început, din 2004. Marius Puiu, noul director general al Blue Air, lucrează în aviație din 1986, când a fost angajat la Tarom ca inginer de zbor. În urmă cu zece ani, Marius Puiu s-a alăturat echipei Blue Air ca pilot de Boeing 737, iar din 2013 a devenit acționar. În ultimii cinci ani, Marius Puiu a fost pilot comandant, a devenit instructor de zbor, iar din primăvara acestui an a fost numit Chief Operations Officer.

„Viziunea mea pentru Blue Air este să creștem flota la 50 de aeronave și să fim un jucător european tot mai puternic. Am avut o dezvoltare puternică în ultimii ani, în 2017 am transportat 5 milioane de pasageri, cu 2 milioane mai mult față de 2016, am extins flota și rețeaua de rute, iar din 2016 până în prezent aproape că am dublat echipa. În acest context, obiectivul meu este să consolidez compania și să ne focusăm pe această strategie atât în acest an, cât și în 2019. Pentru anul 2020 ne propunem să continuăm extinderea Blue Air, dar va fi o dezvoltare moderată comparativ cu evoluția din 2016 și 2017. Până atunci vom avea în flotă primele Boeing 737 MAX (începând cu trimestrul II din 2019), moment în care Blue Air va intra într-o nouă etapă”, a spus Marius Puiu, pentru Forbes.

Investiții pentru consolidare

Conform datelor raportate la Ministerul de Finanțe, Blue Air a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 1,9 miliarde de lei, în creștere cu 46% față de anul precedent, în timp ce pierderile au ajuns la 149,9 milioane de lei, în creștere cu aproape 30 de milioane de lei față de anul 2016. Blue Air estimează pentru 2018 peste 5,5 milioane de pasageri și o cifră de afaceri de 460 de milioane de euro, ambii indicatori în creștere cu 10% față de anul 2017.

„Creșterea Blue Air pe 2017 este în graficele estimate de noi. În ceea ce privește pierderile, trebuie subliniat faptul că, la momentul preluării Blue Air de actualul acționariat, în anul 2013, au fost preluate și datoriile companiei. În ultimii ani, am continuat să investim în Blue Air, am crescut flota, echipa, oferta de rute și numărul de baze operaționale. De altfel, valoarea investițiilor realizate în perioada 2017/2018 se ridică la aproximativ 16 milioane de euro”, a adăugat Marius Puiu.

În vara anului 2017 Blue Air a semnat un contract în valoare de 600 de milioane de euro cu Boeing pentru șase aeronave MAX 8, a lansat 33 de noi rute și a investit în trei noi baze operaționale, la Constanța, Alghero și Liverpool.

Un alt moment important pentru afacerile Blue Air îl reprezintă preluarea companiei aeriene naționale a Republicii Moldova, Air Moldova, alături de un grup de investitori din Republica Moldova, anunțată la începutul lunii octombrie 2018. Aceștia au oferit pentru privatizarea Air Moldova suma de aproape 12 milioane de lei (50 mil. lei moldovenești), preluând, totodată și datoriile companiei, de aproape 1,2 miliarde de lei moldovenești. Noul acționariat își propune să transforme Air Moldova într-o linie aeriană puternică și bine pregătită.

În plus, Marius Puiu descrie anul trecut ca fiind unul axat pe investiții și dezvoltarea companiei. „Anul 2017 a fost dedicat investițiilor și dezvoltării companiei. Pentru Blue Air, 2017 a fost unul în care ne-am întârit poziția ca operator pe piața pan-europeană și în care s-au văzut cel mai bine rezultatele strategiei noastre de business. În decembrie 2017, Blue Air a împlinit 13 de ani de activitate și, tot atunci, a trecut de pragul de 21 de milioane de pasageri transportați. Mai mult decât întreaga populație a României. Succesul companiei se datorează, în primul rând, echipei Blue Air. A fost un drum lung pentru această companie românească, dar a reușit să crească de la un avion și 35 de angajați în 2004, la 28 de avioane și 1.400 de angajați la finele anului 2017”, a spus executivul.

Din punctul de vedere al strategiei pentru anul 2018, Blue Air și-a continuat planurile de consolidare. „Industria aviatică se dezvoltă rapid și crește de la un an la altul. Avem un profil al pasagerului tot mai complex, iar așteptările sale de la noi sunt și ele ridicate. Și în acest an am căutat să răspundem nevoilor pasagerilor noștri, prin rute noi pe care le-am introdus peste vară, cum ar fi Palma de Mallorca de la București și Liverpool, sau București – Paris Charles de Gaulle. Anul 2018 a fost unul cu cele mai puține fluctuații de personal în echipa noastră, iar odată cu actualizarea structurii interne și eficientizarea operațională, am reușit să consolidăm compania și să oferim baza solidă care să permită creșterea sănătoasă pe care ne-o dorim pe termen lung”, a mai afirmat Puiu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii