Ruxandra Alexianu și Alexandru Melinte și-au dorit să aibă acces, pe piața locală, la o gamă mai largă de băuturi răcoritoare, așa cum au văzut în Occident. Prin urmare, s-au hotărât să pună bazele propriei afaceri în domeniu, Merlin’s Beverages. Primul brand lansat a fost Vitamin Aqua, o apă îmbogățită cu vitamine și minerale, disponibilă în cinci sortimente. Antreprenorii au deschis și dezvoltat, prin afacerea lor, un nou segment pe piața locală, cel de băuturi funcționale.
„Băuturile funcționale au o adresabilitate largă, sunt îmbuteliate, nu au acceleratori, cum ar fi taurina sau cofeina. Vitamin Aqua este un concept de băutură premium, cu arome naturale, îndulcite cu stevie și având un complex de vitamine și minerale, fără alți aditivi”, spunea în primăvara anului acesta, pentru Forbes, Eduard Alexianu (foto), directorul de vânzări al companiei.
Pentru a-și înființa această afacere, Ruxandra și Alexandru au obținut, în 2012, fonduri europene nerambursabile în valoare de 200.000 de euro, la care au adăugat 100.000 de euro din contribuții proprii, pentru a pune la punct linia de producție. Trei ani mai târziu au fost lansate primele produse pe piața din România. Pe lângă o selecție de vitamine, cum ar fi acidul pantotenic, tiamina, niacina sau acidul folic, pe care toate cele cinci sortimente de apă o conțin, în fiecare din acestea există o vitamină diferențiatoare: vitamina C, Calciu, Zinc, Magneziu, Vitamina B12.
Momentele cruciale în dezvoltarea afacerii au fost pătrunderea în lanțurile de retail și extinderea națională. Astăzi, produsele Vitamin Aqua se găsesc în toate orașele țării, în rețelele Mega Image, Auchan, Kaufland, Selgros, Cora, Inmedio, precum și în benzinăriile Petrom, MOL, Gazprom, Socar și OMV Petrom. Prețul pentru o sticlă de Vitamin Aqua variază între 5-10 lei, în funcție de adaosurile fiecărui retailer.
Citește și: România@100: Dosar Moldova
Cea mai mare provocare cu care s-au confruntat antreprenorii a fost pătrunderea pe piața de băuturi răcoritoare, unde există o competiție acerbă între marii producători tradiționali. Ca atare, investițiile în marketing joacă un rol important și sunt foarte mari, pentru a face produsele cunoscute în ochii consumatorilor. Conform lui Eduard Alexianu, Vitamin Aqua este cel mai vizibil brand pe nișa băuturilor funcționale, în ciuda concurenței care nu a întârziat să apară.
Dacă în 2016 cifra de afaceri a companiei fost de 500.000 de euro, anul trecut aceasta a crescut de patru ori, până la 2 milioane de euro. Pentru 2018, Ruxandra Alexianu estimează o creștere de 10-20%, aliniată cu cea a segmentului de băuturi răcoritoare premium.
Și mai multă extindere
Vara acestui an a însemnat pentru afacerea pornită în județul Neamț extinderea portofoliului prin lansarea de noi branduri de băuturi premium: două sortimente de limonadă și trei de ceaiuri.
„Gama de infuzii Chai se distinge în categoria ceaiurilor reci în primul rând prin faptul că este o infuzie, nu o aromă sau extract, ceea ce presupune un conținut ridicat de ceai și un proces de prelucrare minimal. Sortimentele adună tradiția celor mai cunoscute fuziuni de pe harta ceaiurilor din lume și transmit povestea acestor culturi prin cele trei combinații de infuzie: ceai negru și cacao, ceai alb, miere și lapte și ceai verde și mentă. Este un produs complet prin care Merlin’s revoluționează segmentul, propunând consumatorilor de ceai rece alternativa infuzată”, susține Eduard Alexianu.
Citește și: Eduard Alexianu: „Am intrat cu un produs nou, nu știam dacă piața din România este sau nu pregătită pentru un asemenea produs”
În ceea ce privește sortimentele de limonadă, acestea se găsesc în varianta simplă și în cea cu mentă, având 12% conținut de fruct. Băuturile sunt scăzute în calorii, iar volumul unei sticle este de 600 de mililitri.
Noile game lansate de Merlin’s Beverages se găsesc în lanțurile de retail în care se găsește și brandul Vitamin Aqua, prețurile fiind mai ridicate decât în cazul apei.
Toate produsele aflate în portofoliul Merlin’s Beverages sunt produse în județul Neamț, iar compania a început deja să exporte toate brandurile sale în Europa, în țări precum Italia, Finlanda, Slovacia și Bulgaria, unde acestea sunt foarte bine primite.
„2018 a fost anul în care compania s-a maturizat și anul în care am cunoscut cele mai multe provocări precum cele de ordinul resurselor umane (administrativ, în vânzări, marketing etc.) sau de ordin logistic (inclusiv logistica de eveniment mare prin participarea la Afterhills și Summerwell). Experiența acumulată în primii ani și greutățile pe care le-am întâmpinat în tot acest parcurs ne-au ajutat în dezvoltarea companiei, în dezvoltarea brandului și a produselor din portofoliu, dar și la nivel personal și de echipă”, adaugă Eduard Alexianu.
El susține că produsele Merlin’s Beverages se adresează unui public educat, atent la ceeea ce consumă și care citește etichetele produselor cumpărate.
Românii au cheltuit pe băuturi răcoritoare peste 1,5 miliarde de euro, în 2017, cu aproape 7% mai mult decât în anul 2016, arată datele furnizate de Euromonitor.
Antreprenorii și-au propus ca anul viitor să reprezinte segmentul băuturilor din categoria premium-accesibil, sesizând această oportunitate pe piața din România.