Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

România@100: Alro- de la supraviețuire la dezvoltare

072 dosar Muntenia ALRO 1
Este unul dintre cei mai importanți producători de aluminiu din Europa, însă uzina din Slatina a traversat și perioade dramatice. Povestea merge, însă, mai departe.

La peste jumătate de secol distanță de la inaugurarea fabricii, Alro Slatina este unul dintre cei mai importanți producători de aluminiu din Europa și singurul producător de aliaje și aluminiu din România. Alro Slatina a încheiat primul semestru din 2018 cu un profit net de 154 milioane de lei, comparativ cu un profit net de 187 de milioane de lei înregistrat în aceeași perioadă a anului anterior. Cifra de afaceri a Alro Slatina a fost de 1,56 miliarde de lei în primul semestru al anului 2018, față de 1,38 miliarde de lei cât era la sfârșitul primului semestru al anului precedent. Profitul operațional al companiei a fost de 275 de milioane de lei în primul semestru al anului curent, comparativ cu 292 de milioane de lei înregistrat la finele primului semestru din 2017.

Cu toate acestea, Alro Slatina a traversat și momente dificile, explică Gheorghe Dobra, CEO Alro. Acesta a precizat că anul 1993 a fost foarte greu pentru companie, ținând cont că prețul aluminiului la cotația internațională a fost cel mai mic de după revoluție, producția era destul de scăzută, iar numărul de personal era foarte mare. A urmat anul 2009, când Alro a fost lovită și ea de criza financiară globală, iar managementul companiei a trebuit să facă restructurări masive.

„Am trecut peste toate. Colectivul nostru din tot grupul, managementul, Consiliul de Administrație și acționarii se pot concentra în situații de criză, dovadă că de fiecare dată am reușit să ieșim din criză destul de bine. Am continuat programul nostru și mersul nostru ascendent. În funcție de piață am și scăzut, dar, pe ansamblu, compania a mers înainte”, a spus Gheorghe Dobra.

Directorul general al Alro mărturistește că cea mai grea decizie luată a fost restructurarea personalului, însă este de părere că această decizie a fost necesară deoarece era obligatorie creșterea productivității.

„Cea mai grea decizie a fost cea cu privire la restructurarea personalului pentru că îi cunoșteam pe oameni. A fost o decizie grea, dar, în același timp, m-am bucurat că am putut să păstrez 2600 de oameni și am restructurat 3000. Restructurarea a fost necesară pentru că era obligatoriu să creștem productivitatea”, a adăugat directorul general al Alro.

În istoria fabricii Alro au existat mai multe momente esențiale, din punctul de vedere al lui Gheorghe Dobra. Primul dintre ele a fost faza de început, în care s-a pornit de la zero construcția fabricii, moment în care a fost nevoie de calificarea oamenilor din zonă, neexistând o tradiție industrială în Slatina anilor 1960. Progresul înregistrat a fost semnificativ deoarece după 20 de ani uzina a început să fie operată la performanțe ridicate, să producă metal de calitate, iar personalul devenise destul de specializat.

Ulterior, revoluția din 1989, care a adus cu ea schimbări profunde pe plan economic, politic și social în România, a avut efecte dramatice asupra Alro. În acea perioadă au fost închise șase hale, din cauza lipsei de energie.

„A fost o decizie politică, o decizie dureroasă. Nu credeam că vom mai rezista. În 1989-1990, de la o producție de 260.000 de tone am ajuns la 104.000 de tone. Dar a trebuit, în același timp, să păstrăm personalul. Nu erau legi cu privire la șomaj sau la restructurare”, a explicat Gheroghe Dobra.

A urmat apoi perioada redresării, în care au fost implementate programe de modernizare axate pe rezolvarea problemelor de mediu, îmbunătățirea eficienței energetice și creșterea produselor cu valoare adăugată mare și foarte mare. Până la privatizarea din 2002-2003 au fost dezvoltate proiecte de modernizare, în special pentru electrolize și turnătorie, însă fără să existe foarte multe posibilități de creștere.

După privatizare au apărut noi oportunități de dezvoltare. Alro devenise parte componentă a grupului internațional industrial și de investiții Vimetco N.V., companie globală de aluminiu primar și procesat, care are operațiuni în România, China și Sierra Leone. De la privatizare și până în prezent au fost investiți circa 600 de milioane de dolari în fabrica din Slatina.

„După ce compania a devenit privată 100%, au apărut alte posibilități. Am început să creștem compania și prin achiziția altor firme. Am achiziționat Alprom, care a devenit mai târziu, în 2006, parte integrantă a Alro, care era uzina de laminoare și extruziune. În 2006 am achiziționat Alum Tulcea și în 2009 am integrat mina de bauxită din Sierra Leone”, a adăugat CEO-ul Vimetco N.V.

Gheorghe Dobra este directorul general al Alro din 1993 și lucrează pentru companie încă din 1984. Acesta susține că unul dintre secretele pentru succesul companiei este stabilitatea, adăugând că a fost mereu concentrat pe satisfacția angajaților și a acționarilor. Datorită faptului că sunt oameni în Alro care ocupă poziții de management de peste 10 ani, au putut fi implementate programe de dezolvare pe termen mediu și lung, iar acest mediu stabil a generat rezultate substanțiale. Potrivit lui Gheorghe Dobra, Alro nu a realizat lucruri mici sau conservatoare, ci revoluționare, argumentând că Alro este o companie cu o cifră de afaceri mare, cu o rată a profitabilității peste medie și cu personal plătit cu mult peste media din România.

Cel mai mare pericol care pândește piața de aluminiu din Europa, în mod special pe cea din România, este lipsa predictibilității privind piața energiei, privind cantitatea și prețul. Industria aluminiului nu poate funcționa în condițiile în care poți cumpăra energie numai pe un singur an. De asemenea, piața internațională a fost afectată și de decizii politice precum decizia Statelor Unite de a institui o taxă vamală de 10% pe produsele din aluminiu din alte țări, începând cu data de 1 iunie 2018 sau de sancțiunile impuse de Washington împotriva Rusal, unul din cei mai mari producători de aluminiu din lume.

De cealaltă parte, cea mai mare oportunitate pentru Alro este piața din Uniunea Europenă. UE are un consum de aluminiu de 12 milioane de tone de aluminiu anual, o producție de aluminiu primar de 3 milioane de tone, din care Alro produce circa 200.000 de tone, existând astfel spațiu suficient pentru Alro pentru a-și crește cota pe piața comunitară. UE este un net consumator de aluminiu, iar fabrica Alro de la Slatina este pregătită pentru a servi cele mai sofisticate industrii din UE (aeronautică, militară, auto). Această oportunitate se transformă deja în realitate pentru Alro, care crește an de an producția livrată pentru această piață.

Compania a investit, de asemenea, în diversificarea portofoliului de clienți. Prioritare au fost proiectele de cercetare pentru aplicații industriale de înaltă calitate și de îmbunătățire a tehnologiei de hidroxid de aluminiu, ambele proiecte fiind co-finanțate de Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional pentru Competitivitate 2014-2020, precum și înlocuirea unor echipamente existente în vederea susținerii nivelului producției bugetate.

Din punctul de vedere al investițiilor, un moment important a fost investirea în electroliză, fapt ce a generat îmbunătățirea eficienței energetice, reducerea emisiilor și creșterea producției. Un alt moment important l-a reprezentat achiziționarea Alprom și începerea producției pentru industria aeronautică. Certificarea ca furnizor pentru industria aeronautică a plasat Alro într-un club select al companiilor cu o înaltă calitate a produselor și a serviciilor. Rezultatele investițiilor și-au făcut simțită prezența destul de rapid, Alro devenind o companie cu înaltă eficiență energetică. Potrivit organismelor internaționale, Alro se poziționează printre primele trei companii din UE cu privire la eficiența energetică și emisii de CO2.

Alro are obiective pentru viitor clar definite, propunându-și să își sporească eficiența energetică, se reducă emisiile, să aibă un grad mai ridicat de digitalizare, să realizeze produse cu valoare adăugată mare și foarte mare și să fie un important furnizor pentru industriile aeronautică, auto și a vaselor sub presiune.

„Avem un program de investiții care se întinde pe următorii 3-4 ani. În acest an realizăm un maxim al investițiilor față de ultima perioadă de circa 10 ani. În anii următori ne vom preocupa ca aceste investiții să producă la maximul capabilităților tehnice. Investim în viitor. În trecut, preocupările erau de supraviețuire, acum sunt de dezvoltare”, a subliniat Gheorghe Dobra.

În prezent, Alro este unul dintre cei mai mari producători integrați pe verticală din Europa, după capacitate și are în structura sa organizatorică două divizii. În primul rând, divizia de Aluminiu Primar, cu secția Anozi, Uzina de Aluminiu, secția Turnătorie, Eco-Topitoria de deșeuri de aluminiu, sectoare de reparații și piese de schimb, transporturi rutiere și feroviare și alte secții auxiliare. Ca urmare a investițiilor în modernizarea echipamentelor și în tehnologie nouă, Alro a ajuns la o capacitate de producție de 265.000 de tone de aluminiu primar și 340.000 de tone de aluminiu turnat. Totodată toți anozii necesari electrolizei aluminei sunt produși intern. A doua mare divizie este cea de Aluminiu Procesat, cu o capacitate de procesare de 90.000 de tone de aluminiu procesat, aceasta putând varia în funcție de mixul de producție. În prezent este în desfășurare un program de creștere a capacității până la 120.000 de tone, până în anul 2022.

Clienţii Alro SA sunt utilizatori finali şi comercianţi de metale atât din România, cât şi din întreaga lume. Peste 80% din producţia realizată de Alro este comercializată pe piaţa internaţională prin intermediul Bursei de Metale de la Londra şi în baza contractelor directe pe termen lung cu clienţi din 25 de ţări ale lumii. State din Uniunea Europeană (Italia, Grecia, Austria, Ungaria etc.), precum şi Turcia, ţările balcanice şi Statele Unite ale Americii reprezintă principalele pieţe de desfacere pentru produsele Alro. Compania mai deţine şi combinatul de alumină Alum S.A. din Tulcea și o companie de extracție a bauxitei, Sierra Mineral Holdings I (SMHL), din Sierra Leone.

În ultimii cinci ani, compania și-a redus consumul de energie și a economisit aproape 1.000TJ, ceea ce reprezintă echivalentul consumului anual de energie al unui oraș cu două milioane de locuitori. Începând cu 2012, Grupul Alro a investit aproximativ 10 milioane de dolari în proiecte care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. În 2017, Alro a creat prima clasă de învățământ profesional dual, proiectul fiind continuat și în prezent.

La finele semestrului I din 2018, acționarii majoritari ai Alro au anunțat lansarea unei oferte publice secundare al cărui principal scop a fost creșterea numărului de acțiuni tranzacționate liber la Bursa de Valori București, pentru o mai bună reflectare a valorii reale a companiei, în prețul acțiunilor Alro. Cu toate acestea, din cauza unui climat nefavorabil al pieței, compania a anunțat că nu au fost îndeplinite condițiile pentru încheierea cu succes a acestei oferte publice de acțiuni.

Pe de altă parte, PIB-ul județului Olt are o mare pondere care provine din industrie, iar Alro se află la loc de cinste între activele industriale ale județului. Pe lângă Alro, în Slatina își mai desfășoară activitatea Pirelli, unul dintre cei mai importanți producători de anvelope la nivel global, dar și producătorul de cabluri și fibră optică Prysmian. Cu o industrie puternic dezvoltată, în Slatina și în zonele adiacente s-a dezvoltat și zona de servicii și servicii suport pentru industriile locale. Slatina are un PIB pe cap de locuitor peste media națională, iar ponderea industriei în PIB-ul județului este de aproximativ 50%, față de 27% cât este nivelul pe țară.

 

Povestea Alro în ani:

1965

Prima şarjă de aluminiu românesc a fost produsă în 1965, la patru ani după ce Guvernul României a decis să construiască prima şi unica uzină de aluminiu, Alro, în Slatina.

 

1966-1989

Din 1966 până în 1989, capacitatea de producţie a uzinei a ajuns treptat la 263.500 de tone anual.

 

1990-1991

În contextul condițiilor economice dificile în România, producția a scăzut la 110.000 de tone pe an, ulterior crescând treptat până la 170.000 de tone.

1993

Gheorghe Dobra devine director general.

 

1997

Alro a fost transformată în societate pe acţiuni tranzacţionate la Bursa de Valori Bucureşti. După prima etapă de privatizare guvernul încă deţinea pachetul majoritar de acţiuni în companie.

 

2001-2002

Privatizarea Alro SA a fost propusă în 2001-2002 conform programului PSAL 2 convenit cu Banca Mondială. Procesul de privatizare s-a încheiat prin selectarea consorţiului de companii Marco Group (astăzi Vimetco) ca investitor strategic la Alro. În octombrie 2002, Guvernul României a încheiat acordul de privatizare cu Marco Consortium.

 

2005

Achiziția a 67,9% din acțiunile Alum Tulcea (care a crescut la 99,4% în 2007), ca parte a strategiei de asigurare a necesarului de alumină.

 

2006

Alro fuzionează cu societatea Alprom Slatina, care a devenit ulterior divizia de aluminiu procesat de la Alro.

 

2007

Marco Group își schimbă numele în Vimetco. În prezent, Vimetco N.V. este acționarul majoritar al Alro, deținând peste 80% din acțiunile societății.

 

2008

Sunt făcute investiții de peste 60 de milioane de dolari pentru modernizarea instalaţiilor de procesare, înlocuirea redresorilor, construirea unui nou siloz de alumină aderând în acelaşi timp la tehnologii prietenoase cu mediul.

 

2011

Urmărind integrarea verticală completă, Grupul a achiziţionat Sierra Mineral Holdings, unicul său furnizor de bauxită din 2009 cu o bază de resurse de 31 de milioane de tone.

 

2018

Acționarii majoritari ai Alro au anunțat lansarea unei oferte publice secundare al cărui principal scop a fost creșterea numărului de acțiuni tranzacționate liber la Bursa de Valori București. Cu toate acestea, din cauza unui climat nefavorabil al pieței, compania a anunțat că nu au fost îndeplinite condițiile pentru încheierea cu succes a acestei oferte publice de acțiuni.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii