Gigantul american Google, devenit faimos încă din anii ’90 în special datorită motorului său de căutare, deține, în prezent, o gamă vastă de produse. Pentru acestea lucrează peste 50.000 de angajați din întreaga lume, o importantă parte dintre ei din România. Echipa Google de pe plan local numără 15 angajați. Subsidiara din România a fost înființată în 2010.
„Biroul din România este unul de consultanță, în așa fel încât să putem oferi sfaturi clienților interesați, sfaturi legate de cum se pot promova în online, în a înțelege contextul pieței românești, în a înțelege care dintre produsele pe care le avem sunt utile în România”, explică Dan Bulucea, Country Manager al Google Romania. Întrebat dacă vede posibilă deschiderea locală a unui centru de cercetare și dezvoltare Google, el nu exclude această posibilitate, încurajat în special de pregătirea pe care o au inginerii români, atât de apreciați în cadrul Google, indiferent de țara în care lucrează.
Dar subliniază că, momentan, atât în Google, cât și în întreaga industrie există mai degrabă un curent de centralizare, iar compania americană preferă să își țină inginerii în Mountain View, California.
„Dincolo de ce înseamnă să reprezentăm Google în România, lucru pe care îl facem firesc prin faptul că suntem angajați ai acestei companii și reprezentăm corporația, încercăm să reprezentăm și România în Google. Toți românii pe care i-am cunoscut în Google, fără excepție, nu numai că sunt o entitate valoroasă pentru țară, dar își doresc să facă ceva pentru această țară. Multe dintre inițiativele și produsele pe care le-am lansat în România au fost aduse aici pentru că a existat un român în echipa aceea de produs care a ridicat țara noastră în lista de priorități, care a contribuit cu ceva”, susține Dan Bulucea.
Iar unul dintre marile proiecte de viitor ale Google, în care sunt implicați și români, este Google Self-Driving Car, sau mașina fără șofer. „Cred în proiectul mașinii autonome. Nu știu cât de evident este pentru restul lumii, dar acest proiect pornește de la un deziderat nobil – siguranța, pentru că statistic vorbind peste 90% dintre accidente au loc din eroare umană”, subliniază șeful Google. Acesta este un proiect pe care spune că îl vede implementat chiar mai curând decât estimează lumea azi. Mașina autonomă are o viteză de reacție mult mai rapidă, laserele văd mult mai bine decât văd ochii umani, mașinile pot fi programate să respecte regulile de circulație, nu obosesc, toată experiența câștigată de o mașină este transmisă automat la oricare altă mașină – sunt doar câteva argumente certe în favoarea acestui proiect, mai adaugă el.
Bineînțeles, că încă există și o latură destul de controversată. Rămâne, de exemplu, întrebarea cui îi revine responsabilitatea unui accident făcut de o mașină autonomă?
„Pot să enumăr câteva probleme care ar putea apărea în adopția acestei tehnologii. De-a lungul timpului orice nouă tehnologie a creat astfel de întrebări. Dar dacă acceptăm că poate să fie o idee bună, cu un impact pozitiv pentru siguranța și timpul nostru, toate celelalte devin probleme ușor de rezolvat, demne de a fi rezolvate și atunci vor fi rezolvate”, argumentează Dan Bulucea.
Costul unui echipament necesar mașinilor pentru a fi transformate în autovehicule autonome se ridică la 150.000 de dolari. Primele teste ale acestor mașini au început să fie făcute pe șosele publice, în această vară, în Mountain View, dar şi în afara Californiei. Viteza autovehiculului este limitată la 40 de kilometri pe oră, potrivit anunțurilor făcute de companie în presa internațională.
Un alt argument împotriva tranformărilor pe care le-ar putea aduce această mașină vin din partea celor pasionați de condus. „O bucurie pe care nu le-o va lua nimeni”, spune reprezentantul Google. „Eu cred că ar trebui să facem distincție între cele două tipologii: una este să conduc pentru că am această pasiune și alta este să vreau să ajung într-un trafic aglomerat din punctul A în punctul B, iar timpul pe care îl petrec în trafic să nu fie unul pierdut, să pot să stau de vorbă cu cineva sau să lucrez pe calculator sau orice altceva.”
Dan Bulucea are o experiență de peste 20 ani în domeniul tehnologiei. El se află la conducerea Google România încă din noiembrie 2010, după ce timp de 12 ani a făcut parte din echipa Microsoft România, unde a ocupat de-a lungul timpului mai multe funcții printre care și cea de director de marketing şi business. Este pasionat de wearables (dispozitive inteligente purtabile), domeniu în care, de altfel, Google are un cuvânt greu de spus, având în vedere că o pondere foarte mare dintre aceste dispozitive sunt compatibile cu Android, iar anul trecut compania a lansat Android Wear – varianta sistemului de operare Android destinat smartwatchurilor.