Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

ROMÂNIA 101: Rețeta inovației

Cristian Covaciu are o rețetă pe cât de simplă, pe atât de eficientă pentru a ține pasul cu tehnologia.  
094 Ro101 Cristian Covaciu - IPEC

Prima ușă pe stânga, cum intri pe holul îngust, este cea pe care scrie cu litere mari Președintele Consiliului de Administrație. Aproape la orice oră ai trece pe acolo sunt șanse mari să o auzi sau să o vezi, cufundată printre tabele pline de cifre, pe Elena Covaciu, cea care fonda, la începutul anilor ’90, alături de cei doi fii ai săi, Cristian și Cosmin, o mică afacere de familie într-un domeniu pe care îl cunoștea foarte bine din perioada în care fusese directoare a fabricii de materiale ceramice Apulum, din Alba Iulia. De altfel, una dintre ușile din interiorul biroului Elenei Covaciu se deschide direct în biroul lui Cristian Covaciu, directorul general al companiei, fără a mai fi nevoie să ieși pe hol sau să treci prin sala de ședințe.

În anul 2025, firma familiei Covaciu ar trebui să fie, conform viziunii de pe afișul publicat la loc de cinste în sala de ședințe, „o companie atractivă, cu personal loial, cu un sistem de producție inovativ, automat și maxim eficient, condusă cu competență managerială ridicată, având o marcă proprie recunoscută și vândută pe plan mondial.” Practic, misiunea afacerii pornită în garajul familiei în anii ’90 este aceea de a fi „lider mondial peste timp prin inovație, calitate, eficiență și oameni”.

Te-ai aștepta ca astfel de mesaje să apară mai degrabă în sălile de ședințe ale unor multinaționale, însă după ce îl întâlnești pe Cristian Covaciu înțelegi că preocuparea pentru inovație și îmbunătățirea permanentă a perfomanțelor este în ADN-ul său.

De altfel, pasiunea fără limite a lui Cristian Covaciu pentru tehnologie a fost cea care a permis companiei să inoveze și să găsească soluții eficiente astfel încât să crească permanent, dar să rămână, în același timp, înaintea competitorilor.

Inițial, compania producea articole ornamentale și decorative, în cantități mici, care apoi ajungeau pe piața internă. Câțiva ani mai târziu, în 1996, compania începe un parteneriat cu gigantul suedez IKEA, iar în 2000 primește din partea acestuia o finanțare de 23 de milioane de coroane suedeze. A fost momentul în care în fabrica din Alba-Iulia și-au făcut apariția primii roboți industriali.

„Mulți ne-au zis că suntem nebuni, dar acum uite că toată lumea vrea să aibă roboți în fabrică”, rememorează Cristian Covaciu. Programul de investiții în automatizare a continuat după anul 2000, fabrica ajungând acum la mai bine de 250 de roboți, fiind din acest punct de vedere, în topul fabricilor de pe piața locală.

Unele dintre liniile de producție sunt automatizate complet. Poți vedea cum produsele sunt tăiate, finisate, luate de pe linia de producție și puse în rafturi de către roboți. La o primă vedere, singura activitate care implică prezența umană, pe aceste linii, este transportul paleților cu produse către depozit, însă într-o discuție anterioară Cristian Covaciu estima că într-un orizont nu foarte îndepărtat vor intra în folosință utilaje robotizate care ar putea prelua și transporta automat produsele pe anumite culoare și trasee.

„De ce să vindem? Mie îmi place la nebunie ce facem aici și am satisfacția că pot să aduc permanent câte o maşinărie specială”, răspunde amuzat Covaciu când îl întreb dacă nu vrea să urmeze calea pe care au ales-o în ultimii ani tot mai mulți antreprneori români.

Anul trecut, compania a avut, potrivit datelor disponibile pe termene.ro, o cifră de afaceri de peste 110 milioane de lei, cea mai mare din istoria sa, și un profit de peste 6,3 milioane de lei. Dacă acum un deceniu aproape toată producția mergea către IKEA, acum compania a reușit să își diversifice și portofoliul de clienți.

Cristian Covaciu a fost desemnat, în urmă cu mai mulți ani, câștigătorul competiției locale a „Entrepreneur of the Year”, organizată la nivel mondial de către compania de consultanță EY. Are încă în spatele biroului său afișul cu imaginea sa, alături de crezul său: „Lumea se schimbă foarte repede, cea mai bună modalitate de a fi în pas cu tehnologia este să fii cel care o dezvoltă.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii