Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

ROMÂNIA 101: Lecția parteneriatului

După ce a construit prima sa mare afacere, Levente Hugo Bara a descoperit o lecție pe cât de simplă, pe atât de importantă, cea a parteneriatului.  
096 Ro101 Vinoteca Hugo Alexandru Chiric

Undeva în șanțurile Cetății Alba Carolina, o fortăreață cu bastioane de tip Vauban construită la începutul secolului al XVIII-lea în orașul medieval Alba Iulia, se află un loc despre care știu doar puțini dintre zecile de mii de turiști care ajung lunar în cetate. Sunt doar câteva indicatoare discrete care te ghidează spre acest loc aflat undeva în Bastionul Trinitarienilor, colțul de sud-est al vechii cetăți, care are în interior elemente de zid din cetatea Bălgradului din secolul XV-XVI. „Avem chiar și câteva blocuri de piatră folosite în construcția castrului roman Apulum”, spune Gavril Adrian Butuc, în timp mă ghidează prin catacombele cetății spre câteva încăperi care arată surprinzător de bine întreținute.

Prima este un spațiu de servit masa pentru pentru maximum 18 persoane, urmată de o altă încăpere care are forma unui bar cu o capacitate similară pe scaune. Cea de-a treia încăpere este piesa de rezistență: o vinotecă discretă, cu un spațiu de stocare de aproximativ 58.000 sticle de vin, din care aproximativ 5.000 de sticle au aparținut fostei rezerve de stat înființată în urmă cu aproximativ 70 de ani pentru vinurile din această regiune a Transilvaniei.

„Sunt vinuri care încep de pe la 1950 și ajung până după 1970”, explică el, în timp ce îmi arată diverse sticle și soiuri de viță de vie din care unele au dispărut între timp, nefiind replantate. Gavril Adrian Butuc, un orădean pasionat de vin (deținător al unei certificări de nivel trei din partea Wine and Spirit Education Trust, pentru cunoscători) care este de mai multe decenii în Portugalia (unde se află împreună cu familia sa), este pivnicerul Vinotecii Hugo potrivit cărții sale de vizită, dar și fondatorul companiei Premium Drinks, importator de vinuri portugheze, dar și al unui magazin online: vin portughez și distilat din vin, ulei de măsline extra virgin, sardine în conservă și produse tradiționale portugheze.

„Temperatura medie anuală în Vinoteca Hugo este de aproximativ 12 grade Celsius, cu o umiditate de 75-85%, ventilație naturală și condiții excelente pentru păstrarea vinului”, adaugă Butuc, singurul care deține cheile de acces în vinotecă, alături de omul de afaceri Levente Hugo Bara, proprietarul actual al vinotecii, cunoscut mai ales pentru dezvoltarea de la zero a afacerii Supremia, transformată în liderul pieței locale de condimente și vândută către grupul francez Solina.

„Când am preluat vinoteca, pereții erau afumați, din cauza faptului că iluminatul s-a făcut multă vreme cu făclii și era un loc plin de mizerie și neîntreținut. Multe dintre sticle erau sparte. A fost un efort uriaș să restaurăm totul”, îmi spune într-o discuție pe WhatsApp Levente Hugo Bara, aflat în Chicago, de unde își coordonează afacerile întinse pe mai multe continente.

De altfel, chiar dacă semnalul telefonului nu ajunge în subsolurile cetății, internetul furnizat prin rețeaua wireless funcționează fără probleme. Omul de afaceri desemnat în anul 2015 câștigătorul fazei locale a competiției „Entrepreneur of the Year”, organizată de compania de consultanță EY, estimează la 1,8 milioane de euro investiția făcută în preluarea, igienizarea și refacerea completă a spațiului vinotecii care îi poartă numele.

„Avem deja mai multe zeci de membri ai clubului vinotecii noastre, destinat celor pasionați de vin, iar numărul este în creștere. Sunt 26.000 de sticle în total în vinotecă, în boxele noastre și în boxele membrilor”, spune Adrian Butuc, în timp ce își face apariția Alexandru Chiric, partenerul lui Levente Hugo Bara în cea mai importantă afacere pe care omul de afaceri o are acum în România. Membru al clubului Vinotecii Hugo, Alexandru Chiric a fost la rândul lui atras către vin de „poveștile” lui Adrian Butuc. Născut în Republica Moldova și venit în România pentru studii, tânărul Alexandru Chiric deține,  la fel ca Levente Hugo Bara, jumătate din afacerea Transilvania Nuts, dar coordonează operațiunile companiei specializate în produse realizate pe baza miezului de nucă.

Compania care a încheiat anul trecut cu afaceri de aproximativ 7 milioane de euro, potrivit datelor de pe site-ul termene.ro, urmează să aibă o dezvoltare accelerată în următorii ani, în condițiile în care studiile de piață arată o fragmentare foarte mare a pieței de profil. În plus, a doua parte a acestui an aduce finalizarea unei investiții de peste patru milioane de euro într-o nouă fabrică, la Ciugud, cu o capacitate dublă de producție, care va permite diversificarea portofoliului de la miez de nucă vrac, bio, măcinată până la batoane de fructe și nuci sau fructe uscate ambalate.

„Vom intra în forță în retailul modern și vom dezvolta multe produse pe bază de miez de nucă, deoarece credem foarte mult în acest produs, care reprezintă o alternativă mai sănătoasă la produsele existente acum pe piață”, adaugă Chiric. De altfel, compania a achiziționat în prima parte a acestui an brandurile Nutribon și Yoli – de batoane din fructe uscate și nuci, respectiv de fructe uscate ambalate, care erau prezente în câteva rețele de magazine și benzinării. În urmă cu mai mulți ani, Transilvania Nuts preluase și Ava 3 Company SRL din Curtici, județul Arad, unul dintre cei mai mari procesatori de miez de nucă de pe piața locală, ceea ce i-a permis creșterea de câteva ori a capacității de producţie, precum şi a portofoliului de clienți locali şi internaționali.

„În cinci ani, vom avea o cotă de piață de 20% în retail, iar la orizontul anului 2025 vom ajunge la afaceri de 40-50 de milioane de euro anual”, anunță Levente Hugo Bara, care susține că reorientarea publicului către alternative mult mai sănătoase este tot mai evidentă, menționând cazul companiei americane Beyond Meat, înființată în urmă cu zece ani de antreprenorul american Ethan Brown, care s-a listat anul acesta pe bursa americană și a înregistrat cea mai bună performanță din istoria ofertelor publice inițiale făcute în ultimele două decenii, după ce acțiunile s-au triplat în prima zi, ceea ce i-a permis să ajungă la o capitalizare bursieră de circa 4 miliarde de dolari. Din America, Levente Hugo Bara afirmă că este responsabil de „strategie și finanțe”, el fiind recunoscut ca un antreprenor cu un fler deosebit pentru afaceri, dublat de un sistem de control foarte riguros, care îi permite să știe în orice moment orice detaliu privind afacerile sale.

În afara Transilvania Nuts și a Vinotecii Hugo, omul de afaceri mai deține în România și un portofoliu imobiliar estimat de el la circa 15 milioane de euro în București și Cluj, în principal în spații comerciale, iar la începutul acestui an a vândut restaurantul său din Alba Iulia, Preciosa, pe care intenționa anterior să îl transforme într-un minihotel. Cumpărătorul a fost un alt om de afaceri din zona Transilvaniei, cetățeanul german Hans Schuller, care deține firma de transporturi rutiere Atlas.

În afara României, Levente Bara controlează de mai mulți ani o afacere pornită alături de un partener local, în Indonezia, un centru de colectare și o fabrică de prelucrare primară de scorțișoară, nucșoară și cuișoare. Investițiile făcute până acum în Indonezia au ajuns la 10 milioane de dolari și produsele obținute acolo sunt exportate pe aproape toate continentele. „Afacerile vor ajunge la 20 de milioane de dolari pe an în următorii 4-5 ani”, prognozează de la Chicago Levente Hugo Bara, care își conduce de acolo și o altă afacere, în domeniul comerțului online. Și în e-commerce, la fel ca în cazul afacerilor din actualul său portofoliu, omul de afaceri are un partener, însă cu experiență în domeniul tehnologiei de această dată. „Am dezvoltat două branduri exclusiv pentru Amazon. Outsmart este un brand de produse de outdoor, destinate timpului liber și Homesnest este un brand cu produse de uz casnic”, afirmă Levente Hugo Bara. Și în aceste cazuri rețeta este aceeași: creșterea susținută a mărcilor și vânzarea lor, pentru sume de ordinul milioanelor de dolari undeva în următorii cinci ani. Numai că spre deosebire de cazul Supremia, în toate noile sale afaceri Levente Hugo Bara a atras parteneri și asociați, care vor avea la rândul lor beneficii importante în cazul unor eventuale exituri.

Între timp, degustarea pe care am început-o spre seară s-a întins deja până târziu în noapte, după multe ore de discuții împreună cu Adrian Butuc și Alexandru Chiric despre vinuri și business deopotrivă. De la 8.000 de kilometri distanță, însă, Levente Hugo Bara știe toate detaliile, deoarece stocul este actualizat în timp real, în cloud.

 

„În cinci ani, vom avea o cotă de piață de 20% în retail, iar la orizontul anului 2025 vom ajunge la afaceri de 40-50 de milioane de euro anual.” -Levente Hugo Bara, Antreprenor în serie

 

„Vom intra în forță în retailul modern și vom dezvolta multe produse pe bază de miez de nucă, deoarece credem foarte mult în acest produs, care reprezintă o alternativă mai sănătoasă la produsele existente pe piață.” -Alexandru Chiric, director general și acționar Transilvania Nuts

 

„Sunt vinuri care încep de pe la 1950 și ajung până după 1970.” – Gavril Adrian Butuc, pivnicerul Vinotecii Hugo, fondatorul companiei Premium Drinks

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii