Cautare




, Staff

Auto |
|

ROMÂNIA 101: Investiții mari pentru orașe mici

Era toamna anului 1995, După ce societatea românească se trezise deja de ceva vreme din amorțeala comunistă care o acaparase, iar afacerile începeau să prindă contur într-o Românie care intrase, nu de mult timp, într-un sistem capitalist.
088 Ro101 Daimler Klaus Eichhorn

În București, 73 de firme românești participau la o expoziție națională. În cadrul evenimentului avea loc și o preselecție. Primele trei întreprinderi alese aveau șansa să participe la un concurs, în care bătălia se dădea cu firme din alte state precum Ungaria, Slovacia, Polonia.

Una din societățile românești alese a fost SC Uzina Mecanică Cugir SA (UMC), producătoare de armament, care, un an mai târziu a stârnit interesul concernului german Daimler AG, cu care a și semnat un contract de colaborare. Compania din Cugir se angaja să livreze pentru nemți roți dințate și axe pentru cutii de viteze punte față (FAG) care urmau să fie furnizate grupului auto Mercedes-Benz. Pe măsură ce contractele de livrare creșteau, începutul de mileniu avea să fie de bun augur pentru ambele părți implicate, fapt concretizat odată cu înființarea diviziei Star Transmission, ca întreprindere mixtă între Daimler AG și Uzina Mecanică Cugir.

Potrivit datelor existente pe site-ul companiei, în 2001 se înființa un Joint Venture sub numele de Star Transmission Cugir (STC), în care Daimler deținea 58% din acțiuni, iar Uzina Mecanică Cugir (UMC) restul de 42%. Nemții au contribuit în cadrul Star Transmission cu un capital de aproape 5 milioane de euro, (utilaje în valoare de 2,2 milioane euro și 2,2 milioane de euro în numerar). Capitalul Uzinei Mecanice Cugir în firma proaspăt înființată a fost de aproximativ 4 milioane euro (utilaje în valoare de 2,1 milioane euro, respectiv clădire/teren evaluate la 1,9 milioane euro), potrivit reprezentanților companiei.

Acoperit aproape în totalitate de dealuri, Orașul Cugir are propria istorie la nivel de industrie, remarcându-se prin armele și muniția create la Uzina Mecanică Cugir, în prezent filială a Companiei Naţionale ROMARM care este principalul producător şi exportator direct de produse militare din România. Să nu uităm nici de faptul că, până în 2008, în Cugir încă se fabricau clasicele mașini de spălat Albalux.

În 2009, în plină criză economică era inaugurată, la Sebeș, tot în județul Alba, o nouă fabrică cu o suprafață de 7.200 de metri pătrați, unde se fabricau componente pentru cutii de viteze pentru automobilele din gama Mercedes‑Benz.

Anul reușitelor

La începutul lunii aprilie a anului 2013, grupul german anunța investiții de peste 300 de milioane de euro, din care o sumă însemnată avea să meargă către producţia celei mai performante cutii de viteze de până atunci, cu 9 trepte, 9G-Tronic.

Fără ca măcar să se termine luna, Daimler devine acționar unic al Star Transimission Cugir, după ce cumpărase întregul pachet de acțiuni de la Uzina Mecanică Cugir, în valoare de aproape 4 milioane de euro. Planurile nemților pentru țara noastră păreau să fie tot mai serioase, prin urmare, două luni mai târziu a luat naștere Star Assembly, companie care a beneficiat ulterior de un ajutor de stat de 37,4 milioane euro pentru construcţia unei unităţi de producţie de transmisii automate la Sebeş, aceasta fiind una din cele mai mari investiții din istoria județului Alba.

Dacă analizăm retrospectiv, este interesant de urmărit faptul că în 2016, România nu a fost în topul preferințelor Daimler în privința deschiderii unei noi unități. Producătorul german hotăra atunci să investească 500 de milioane de euro într-o nouă unitate, dar de această data în Polonia, în orașul Jawor, la 70 de kilometri de Varșovia. Chiar și în ciuda faptului că Ministrul Finanțelor de la acea vreme, Anca Paliu Dragu, susținea puternic că grupul auto Daimler plănuiește să-și extindă investițiile în România, negocierile pe care guvernul român le purtase pe această temă cu reprezentanții companiei nu au avut un rezultat favorabil.

Nu a fost însă singurul producător auto care a decis să ocolească țara noastră. Să nu uităm nici de momentul în care România pierdea, în favoarea vecinilor unguri, cursa pentru o investiție BMW de 1 miliard de euro, într-o uzină de la Debrecen, oraș situat la 75 de km de Oradea.

Chiar și în contextul nefavorabil al inexistenței unui sistem solid de infrastructură la nivel local, nemții de la Daimler și-au extins anul acesta facilitățile de producție la fabrica din Sebeș, prin introducerea în portofoliul de produse a unei noi cutii de viteze automate cu opt trepte- 8GDCT, după o investiție de 250 de milioane de euro, conform informațiilor vehiculate în presa locală.

Renașterea străină

Dezvoltarea accelerată a orașelor din Transilvania s-a realizat în mare parte datorită poziționării geografice, dar și a apropierii față de autostrăzile din Ungaria care facilitează calea exporturilor către Europa Occidentală. De acest avantaj major se bucură și Sebeș. Orașul este considerat de unii drept locație de tranzit, care, până să apară autostrada Deva-Sibiu era unul din municipiile cele mai aglomerate din zonă, ca trafic. Însă prin prisma prezenței puternice a grupului german la nivel local din ultimii ani, locația a devenit un punct cheie în sfera de business.

Până să dau de petecul de pâmânt unde au fost inaugurate cu fast cele două noi hale de producție marca Daimler, de la Sebeș, am străbătut de la București până în județul Alba cei peste 330 de km, printr-un aparent sfârșit de iarnă ploios și plin de lapoviță. Deși mă așteptam să intrăm pe o poartă a fabricii, am dat în schimb de un gazon atât de înverzit încât îți lua ochii. Am intrat rapid într-una din cele două hale nou construite în care erau deja prezente oficialități de stat, lideri ai companiei, angajați ai fabricii, dar și reprezentanți ai mass-media locale. Pentru integrarea acestui nou produs în portofoliul de transmisii, Daimler a construit la Sebeș două noi hale de producție, cu o suprafață de aproximativ 54.000 de metri pătrați.

„Extinderea producției de cutii de viteze la Sebeș subliniază importanța, flexibilitatea și performanța ridicată a centrelor de producție din România în cadrul rețelei globale powertrain Mercedes-Benz Cars. Unitatea din Sebeș joacă un rol cheie în strategia de furnizare a transmisiilor de ultimă generație către fabricile de autoturisme Mercedes-Benz din toată lumea, într-un mod flexibil și eficient”, spune Frank Deiss, Director Producție Powertrain Mercedes-Benz Cars.

După ce Daimler a pus ochii pe România în urmă cu aproape două decenii, cele două unități de producție înființate în județul Alba au devenit unele din cele mai valoroase în regiune și nu numai, cu atât mai mult cu cât fabrica din Sebeș a devenit, începând cu acest an, singurul loc în care se realizează acel model de cutie de viteze pentru mașinile Mercedes-Benz. „Suntem prima și singura locație din rețea care produce noua transmisie în opt trepte cu dublu ambreiaj. Pentru această responsabilitate, ne-am pregătit intens și am făcut toate demersurile necesare pentru a livra cutii de viteze Mercedes-Benz de cea mai înaltă calitate”, spunea Klaus Eichhorn, Director General Star Transmission și Star Assembly la ceremonia de inaugurare a produsului.

Klaus Eichhorn a preluat, începând cu 1 septembrie 2018, conducerea filialelor româneşti Daimler Star Transmission şi Star Assembly, după ce anterior a ocupat poziția de Director de Management al Calității SUV, în unitatea de producţie Mercedes-Benz Tuscaloosa, din Statele Unite ale Americii. Oficialul gestionează în prezent cele două unități de producție, cea de la Sebeș și cea de la Cugir. Klaus Eichhorn îi succede lui Falk Pruscha, care din anul 2015 a condus cele două locații de la Sebeș și Cugir.

Noua transmisie automată cu dublu ambreiaj 8G-DCT a fost prezentată pentru prima dată în conexiune cu motoarele diesel care echipează noul model al clasei B, care este livrat clienților începând cu februarie 2019. Și alte modele din noua familie de autoturisme compacte vor fi echipate cu 8G-DCT. Cutia de viteze a fost creată pentru un cuplu de până la 520 Nm.

În comparație cu transmisia 7G-DCT, greutatea cutiei scade cu circa 3,6 kilograme. Rapoartele de transmisie sunt mai scăzute datorită treptei de viteză suplimentare, care crește ușurința în schimbarea vitezelor și oferă astfel posibilitatea de a folosi motorul în cei mai buni parametri de funcționare posibili. În același timp, treapta a opta are un raport de transmisie mai mare și, la viteze constante pe șosea, de exemplu, rotațiile pe minut scad, crescând eficiența și atenuând zgomotul.

De la lansarea pe piață în 2005 și până în prezent, Mercedes-Benz a produs peste 1,5 milioane de vehicule din clasa B.

Potrivit datelor furnizate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), România a avut în 2018 cea mai mare creștere din Uniunea Europeană la producția de mașini, ocupând poziția cu numărul opt în topul marilor țări producătoare de automobile.

Daimler este una din companiile multinaționale importante care activează în România, și raporta, în 2017, o cifră de afaceri de 7,3 miliarde de lei. Prezența puternică a grupului german la nivel local este redată prin intermediul aceleiași divizii care, în 2017 devenea al doilea cel mai mare exportator, după producătorul românesc Dacia.

Potrivit calculelor realizate de Forbes România pe baza datelor de la Registrul Comerțului, în Transilvania, numărul de firme cu participare străină reprezenta, în 2017, peste 70% din totalul firmelor, majoritatea fiind deținute, fără surpriză, de investitori de origine germană. Este și exemplul Continental Automotive Products, urmat de Hella România, producător de componente auto, dar și de Delphi Packard Romania, producător de echipamente electrice și electronice pentru industria automotive și TRW Automotive Safety Systems.

De concernul Daimler se leagă și numele lui Ion Țiriac, cel mai bogat om de afaceri din România care, în 2009 și-a vândut participația la Mercedes-Benz România (49%) grupului german. Exitul miliardarului român avea să reprezinte prima tranzacție importantă de pe piața auto din România, de la începutul crizei financiare.

Star Assembly și Star Transmission, subsidiarele Daimler de la Sebeș și Cugir, sunt, în prezent, piloni cheie în rețeaua globală de producție powertrain Mercedes-Benz Cars și numără în prezent peste 3.000 de angajați.

Scurtă istorie a concernului Daimler în România

– 2001

După o colaborare de 6 ani, în 2001 se înființează un Joint Venture sub numele de Star Transmission Cugir (STC), în care Daimler AG deține 58% din acțiuni, iar Uzina Mecanică Cugir (UMC) restul de 42%

-2006

Star Transmission Cugir (STC) achiziționează un teren cu o suprafață de 50.000 de mp, în Cugir

-2007

STC devine furnizor de serie pentru repere ale cutiei de viteze automată frontală, montată pe autoturismele A-Klasse și B-Klasse, prin proiectul CVT

-2009

Se inaugurează La Sebeș o nouă fabrică cu o suprafață de 7.200 de metri pătrați

-2010

Compania de la Cugir achiziționează încă un amplasament, în municipiul Sebeș, județul Alba

Deschiderea oficială a Halei are loc în noiembrie 2010

Se începe montarea unor cutii de viteze FAG complete pentru Mercedes-Benz A-Klasse

-2012

Producția de le Sebeș este transferată la Cugir

-2013

Daimler devine acționar unic al Star Transimission Cugir

Se deschide divizia Star Assembly situate la Sebeș

Star Assembly primește un ajutor de stat în valoare de 37,4 milioane de euro, pentru construcția unei unități de producție de transmisii automate la Sebeș

-2016

Pe 4 aprilie 2016 Daimler lansează în locația Star Assembly, Sebeş, producţia cutiei de viteze automate cu nouă trepte 9G-TRONIC

-2017

Se deschide o nouă unitate de producție la Cugir

-2018

Klaus Eichorn preia, începând cu 1 septembrie 2018 conducerea filialelor româneşti Daimler, Star Transmission şi Star Assembly

-2019

Daimler inaugurează în luna februarie, la Sebeș o nouă cutie de viteze

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii