România@100: Cifrele Dobrogei - Forbes.ro
Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Industrie |
|

România@100: Cifrele Dobrogei

Cum arată, dintr-o privire, economia județelor de la malul mării, în care oamenii de afaceri români se luptă de la egal la egal cu companiile internaționale.
dosar regiuni 0 open.indd

Cele mai mari 25 de companii din judeţele Constanţa și Tulcea au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de aproape 25 de miliarde de lei, adică aproape jumătate din cifra de afaceri a tuturor firmelor din cele două județe, arată calculele Forbes România realizate pe baza datelor de pe site-ul Ministerului de Finanțe și de pe portalul listafirme.ro.

Interesant este că între firmele de top nu se mai află Grup Servicii Petroliere, o companie care la nivelul anului 2010 avea afaceri de peste 2,3 miliarde de lei și care s-a menținut până în 2015 la afaceri de circa un miliard de lei. În ultimii ani, afacerile grupului controlat de către Gabriel Comănescu s-au prăbușit dramatic pe fondul interesului tot mai mic pentru platformele sale de foraj, în contextul prețului mic al petrolului. Însă anii care vor veni ar putea marca o revenire a Grup Servicii Petroliere între liderii Dobrogei, în condițiile explorărilor din zona Mării Negre. Revenind la topul celor mai mari 50 de companii din Dobrogea din punctul de vedere al cifrei de afaceri înregistrate anul trecut, merită menționat că raportul între companiile deținute de acționari străini și români este aproape perfect echilibrat (21 de companii controlate de români și 22 de străini, restul fiind deținute de statul român sau de unele dintre SIF-uri). Situația este fundamental diferită față de cea înregistrată la nivel național, unde ponderea antreprenorilor români este mai degrabă simbolică. Practic, între cele mai mari 50 de companii după cifra de afaceri înregistrată anul trecut se află doar Dedeman (deținut de frații Dragoș și Adrian Pavăl), RCS & RDS (Zoltán Teszári), Altex (Dan Ostahie) și Fildas Trading (Anca Vlad).

Dobrogea este, în aceste condiții, una dintre puținele zone în care oamenii de afaceri locali au reușit să țină piept multinaționalelor. Cu toate acestea, ultimii ani au marcat vânzarea pe sume de ordinul zecilor de milioane de euro a unora dintre cele mai mari afaceri din zonă, așa cum a fost cazul operatorilor portuari United Shipping Agency (vândută de către oamenii de afaceri Cătălin Trandafir şi Mihai Felescu), North Star Shipping şi Minmetal (achiziționate integral de către gigantul american ADM de la oamenii de afaceri români Liviu Ghebaur şi Ion Vasile). La nivelul anului trecut, cea mai mare afacere din Dobrogea a fost, la fel ca în fiecare dintre ultimii ani, Rompetrol Rafinare, care include rafinăria Petromidia, cea mai mare din România, cu o cifră de afaceri de peste 11 miliarde de lei. Este cel mai bun rezultat înregistrat până acum în istoria companiei controlată de grupul kazah KazMunayGas, care a reușit în același timp și un profit remarcabil – 418 milioane de lei, adică la fel de mult cât au înregistrat la un loc celelalte companii aflate în top 50.

Locul doi în afacerile din Dobrogea a fost ocupat, la mare distanță, de traderul de cereale Ameropa Grains, cu aproape 3 miliarde de lei și un profit de 28 de milioane de lei. Podiumul este completat tot de un jucător străin, șantorul naval Daewoo Mangalia Heavy Industries, cel mai mare constructor de nave din țară, cu afaceri puțin sub un miliard de lei și un profit de aproape 160 de milioane de lei anul trecut.  De altfel, cei trei jucători străini domină, potrivit informațiilor disponibile, și topurile în ceea ce privește importurile și exporturile realizate în și din Dobrogea.

Companiile din Constanța și Tulcea realizaseră cumulat, la nivelul anului trecut, exporturi de circa 2,2 miliarde de euro (adică 3,6% din totalul exporturilor României) și importuri de aproximativ 3 miliarde de euro (4% din total), defictul comercial al zonei fiind cel mai mare înregistrat în ultimii ani. Județul Constanța este responsabil pentru aproximativ o treime din produsele minerale importate și exportate, peste 16% din exporturile de animale și produse animale și mai mult de 11% din cele de produse vegetale, portul Constanța fiind principalul port european pentru exportul de cereale.

Cu cele aproape 40 de miliarde de lei cât a reprezentat PIB, Constanţa a fost la nivelul anului trecut cel mai puternic judeţ din regiunea Sud-Est, care mai include Brăila, Buzău, Galaţi, Tulcea şi Vrancea. Întreaga regiune a consemnat, potrivit datelor Comisiei Naționale de Prognoză, un PIB total de 90 de miliarde de lei, iar pentru comparație al doilea cel mai puternic județ din regiune, Galați, a avut anul trecut un PIB de mai puțin de 15 miliarde de lei. Este încă o dovadă a importanței pe care o are infrastructura în economia unui județ. Constanța este conectată în mod direct de Capitală prin autostrada A2, iar anii de după deschiderea oficială a A2 au consemnat pentru județul Constanța o creștere medie a PIB cu mult peste cea înregistrată la nivel național. Ca urmare, economia din județul Constanța recuperează acum din decalajul înregistrat față de București sau zonele din vestul țării. Mai exact, cu aproximativ 43 de miliarde de lei, cifra de afaceri cumulată a firmelor care au depus bilanțul anul trecut, potrivit datelor portalului listafirme.ro, plasează Constanța pe locul 8 între județele din țară. Mai mult, Constanța se află, conform aceleiași surse, în top și atunci când vine vorba de profitul net cumulat (locul 6 la nivel național) sau numărul total de angajați (locul 8). Nu în ultimul rând, cele aproape 7.300 de firme cu investitori străini plasează Constanța pe locul 6 la nivel național, sau locul 8 dacă luăm ca reper capitalul social subscris de aceștia, de aproape un miliard de euro până la finalul anului trecut, conform datelor Registrului Comerțului.

 

Citește și: România @100- Dobrogea

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii