Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Revenire în forță

Afacerile marilor agenții de media din România au crescut în 2015 ca „Făt- Frumos din lacrimă”: cu procente de două cifre într-un an... cât alții în zece ani.
maini

Anul trecut, agențiile de media au zburdat, scăpate de restricțiile impuse de așa-numita „Ordonanța Voiculescu” și după ce o parte dintre companii și-au plătit amenzile aplicate de Consiliul Concurenței în celebra afacerea de concurență neloială.

Cele 17 agenții de media monitorizate de „Forbes România” au înregistrat în 2015 o cifră cumulată de afaceri de 164,17 milioane de euro, conform datelor de la Ministerul Finanțelor Publice (calculate la cursul mediu BNR de 4,44 lei/euro). Cifra de afaceri este mai mare cu 25,5% față de cea din anul precedent.

În monitorizarea „Forbes România” nu au fost incluse agențiile Starcom Mediavest Group și Opti Media care fac parte din Publicis Groupe România, grup care operează prin două entități juridice: Lion Communication Services SA și Publicis Groupe Media Bucharest SA. Cele două agenții de media raportează cumulat pentru Publicis Groupe Media Bucharest SA, împreună cu alte firme ale grupului Publicis România, și bilanțurile lor financiare nu figurează la Ministerul Finanțelor.

În această situație, „Forbes România” estimează că cifra de afaceri ale agențiilor de media din România depășește cu siguranță pragul de 190 de milioane de euro și creșterea procentuală față de 2014 este de peste 28%.

Profitul net raportat de piața agențiilor de media a fost de 17,61 milioane de euro în 2015. Dacă mai adăugăm și profiturile celor două agenții din Publicis România (cu siguranță au făcut profit!), atunci cifra depășește 18 milioane de euro.

Această creștere spectaculoasă se explică prin faptul că „Ordonanța Voiculescu”, decizie politică adoptată în aprilie 2013 și care interzicea agențiilor de media să participe la tranzacționarea timpilor de publicitate la televiziuni, a fost amendată (corectată) la început anului 2015, așa încât lucrurile au revenit la normal. Agențiile și-au reluat afacerile în numele clienților pe care îi reprezintă în fața televiziunilor, obținând comisioanele din partea clienților și rebate-urile de la televiziuni (pe factură!). Revenirea la legislația de dinaintea impunerii Ordonanței Voiculescu a fost o mare victorie a industrie de publicitate și a marcat nu numai ieșirea din criză (dezghețarea bugetelor de publicitate), dar și o ieșire dintr-o stare de… depresie colectivă.

De asemenea, în 2014, 11 agenții de media și-au plătit amenzile aplicate de Consiliul Concurenței în urma unei investigații privind practici neloiale.

În fapt, piața agențiilor de media a revenit în 2015 la situația de dinaintea anului 2013. Cu un alt tonus, pusă pe fapte mari…

Bilanțurile financiare din 2015 arată că principalele agenții de media au avut creșteri procentuale ale afacerilor de două cifre procentuale. Creșterea poate părea anormală (două cifre procentuale!), știind faptul că întreaga piață de publicitate din România abia a crescut în 2015 cu o cifră procentuală. Nu creșterea de bugete a influențat afacerile agențiilor, ci revenirea, cum aminteam mai sus, la normalitate.

Spre deosebire de anul 2014, când agenția BV McCann București a figurat pe primul loc în clasament, în 2015, poziția de lider a fost preluată de Media Investment, parte a holdingului The Group, cu o cifră de afaceri de 29,17 milioane de euro, în creștere cu 44% față de anul precedent.

Pe locul secund se plasează B.V. McCann București, cu afaceri de 28,1 milioane de euro și o creștere de 8,6%. Trebuie precizat faptul că în cadrul agenției funcționează divizia de media Universal McCann și divizia de creație McCann Erickson, entități care nu au personalitate juridică și raportează sub umbrela BV McCann București. Dar afacerile diviziei Universal McCann au o pondere de peste 65% din businessul agenției, motiv pentru care „Forbes România” a decis s-o introducă în topul agențiilor de media. Agenția Zenith Media Communications a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri de 54,7% și a raportat la finele anului 2015 cel mai mare profit de pe piață: 892.360 euro.

Alte agenții de media care au înregistrat creșteri importante: Initiative (25%), MediaCom România (98% – cea mai mare creștere de pe piață!), Mindshare Media (62,8%), Carat România (86,3%), MediaEdge: cia (35,7%), United Media Services (23,1%), Havas Media (42,6%) și House of Media (85,8%).

Sunt creșteri procentuale care ar îmbăta de fericire orice antreprenor de pe pământ, dar, cum aminteam, aceste majorări trebuie judecate prin prisma „eliberării” de sub „jugul” Ordonanței Voiculescu. Asta se petrecere într-un an în care multe companii de media (televiziuni, radio și presă) au raportat pierderi, aflându-se în insolvență…

Doar cinci agenții de media au raportat pierderi la sfârșitul anului 2015: Carat România, BPN România, Dentsu Aegis Network România, Media Today și Media Direction.

Dacă anul 2016 se va derula fără „accidente politice”, care să perturbe piața, atunci se va vedea cu adevărat dacă afacerile acestor agenții vor crește natural, pe baza bugetelor alocate de clienți.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii