Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

Reţete în afaceri

Tot mai multe femei se îndepărtează de imaginea convențională și își croiesc drum în lumea afacerilor. Medicii nu fac excepție.
 aboneaza-te
Mihaela_Leventer_2196.jpg

Mihaela Leventer este medic de profesie, iar de 13ani a ales să devină antreprenor. Dar nu faptul că pornește la luptă într-o lume destinată bărbaților a fost dificil. „Femeia care vrea să realizeze ceva în Romania, poate. Ține de temperament, de determinare, de  scopul pe care și-l propune, provenind dintr-o societate așa-zis egalitaristă. Dacă vrei, poți!”, spune ea. În toată această perioadă,  fondatoarea centrului de dermatologie Dermastyle – cu afaceri de circa 700.000 euro în 2011 – pe măsură ce a învățat cum să jongleze între profesie și îndatoririle de manager și antreprenor.

„Vreau și acum lucrul pe care îl doream atunci, și o să îl vreau toată viața: să fiu cel mai important centru de sănătate al pielii sau medicul la care să se facă întotdeauna referință sau care să fie considerat un etalon în îngrijirea pielii”, spune Mihaela Leventer despre „obsesia” care i-a stat în spatele tuturor deciziilor de business.

Astfel, a reușit să treacă peste toate preconcepțiile din perioada ’93-’96 când, cel puțin în domeniul medical, doctorii dispuși să iasă din sistemul de stat erau priviți cu neîncredere de restul colegilor de breaslă. „Era o rupere de sistemul tradițional”, spune Leventer. În traducere, sistemul de stat oferea un loc de muncă sigur și cu vad –  pacienții erau prezenți în orice moment al zilei. „Medicul era undeva sus în vârful admirației generale și decidea în deplină autoritate ce face, cum face, bineînțeles, cu mijloacele pe care statul i le punea atunci la îndemână”, adaugă ea. În plus, specializarea aleasă nu era considerată ca fiind una care aparține elitei medicale. „Specialitățile medicale sunt împărțite în cele care aparțin aristocrației medicale (chirurgie, de exemplu) și cele care sunt considerate specialități pentru femei care nu vor să lucreze prea mult. Dermatologia făcea parte din această ramură marginală a marilor specialități”, povestește Mihaela Leventer.

Astfel, Leventer s-a ambiționat și a definit pentru prima dată în România conceptul de medicină estetică (aceasta nu există ca specialitate în sine, în ea intrând medici de diverse specializări care prestează acte medicale în scopul obținerii unor îmbunătățiri estetice). Nu a mai fost decât un pas până în momentul în care Dermastyle a devenit primul centru de dermatochirurgie dotat cu săli de operaţie, cu laborator de histopatologie, a efectuat operaţii de chirurgie oncologică cu diagnostic la gheaţă tip Mohs, operaţii de dermatologie estetică.

Tranziția de la sistemul medical de stat la un business propriu s-a făcut prin asocierea într-o policlinică cu medici de specializări diferite (cea mai simplă afacere din punct de vedere medical în acea perioadă). A pornit ca medic generalist, în decurs de câteva luni trecând la specializarea de bază, dermatologie și creându-și o bază de pacienți pentru aceasta.

Acela a fost declicul, momentul când și-a dat seama că poate porni o afacere pe cont propriu (era prin ‘96). Avea, însă, nevoie de parteneri financiari pentru a susține un cabinet individual, asocieri care s-au dovedit dezastruoase. „Cei care nu sunt din domeniul medical și care vor doar să investească nu vor înțelege niciodată rigorile actului medical. Dacă partenerul este economist, se va uita  întotdeauna mai întâi la bani și abia apoi la toate procedurile care țin de buna funcționare a unui cabinet medical și tot timpul își va tempera nevoia de calitate prin rațiuni financiare”, adaugă femeia de afaceri.

După o investiție pierdută, în valoare de 10.000 de dolari, și o serie de asocieri păguboase, anul 2000 a fost momentul unui nou început pentru businessul Dermastyle. Cu 3.000 de dolari investiți în chirie și echipamente, afacerea a renăscut într-o garsonieră din zona Dorobanți. De la un client pe zi, în jumătate de an, garsoniera a devenit neîncăpătoare pentru toți pacienții care cereau servicii de dermatologie sau medicină estetică. A urmat un sediu, în Cotroceni, care a devenit prea mic pentru businessul Dermastyle după încă un an și jumătate. Acum, activitatea cabinetului se desfășoară într-un sediu care îi permite doctoriței Leventer să se extindă imediat ce simte nevoia de mai mult spațiu (a triplat suprafața față de sediul inițial). A renunțat la ideea achiziționării unui imobil în care să-și desfășoare activitatea, deși în 2008, perioadă de plin boom imobiliar, a fost la un pas de contractarea unui credit imobiliar în valoare de trei milioane de euro. Chiar și proiectul clinicii pe care o pregătește acum se bazează pe o dezvoltare similară: spații închiriate și investiții din surse proprii (reinvestirea profitului).

„Nu a fost o cale ușoară și bătătorită, dar am reușit pas cu pas”, precizează proprietara Dermastyle. Fără a avea cursuri de specialitate în momentul în care s-a aruncat în vâltoarea afacerilor, a fost nevoită să se bazeze pe intuiție și să învețe din mers  ce trebuie să faci pentru a avea o afacere de succes. „Am descoperit reguli pe care mi le-am reconfirmat urmând cursuri de profil. Am făcut cursuri de management și marketing în SUA și am avut bucuria să văd că lucrurile pe care le simțeam intuitiv erau bine așezate pe hârtie și o luasem pe un drum bun”.

Nu credem că există vreo urmă de îndoială asupra faptului că medicina este un domeniu în care trebuie să fii mereu la curent cu ultimele noutăți. Acesta este motivul pentru care Mihaela Leventer petrece cel puțin o săptămână pe lună în cabinetele colegilor din străinătate observând noi proceduri, echipamente și intervenții. Chiar și după o carieră de aproape 30 de ani, caută constant să se specializeze. „Cred că societatea românească are nevoie de profesioniști. Când ai nevoie de cel mai bun doctor pentru inimă, te duci și îl cauți pe acela. Sper că atunci când e nevoie de un doctor bun de piele, pacienții să mă caute pe mine”, concluzionează doctorul, managerul și proprietarul Dermastyle.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii