Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Servicii financiare |
|

Cele 5 lecții de leadership ale lui Horia Ciorcilă

A trecut mai bine de o lună de la finalizarea celei mai mari tranzacții din istoria recentă a pieței bancare românești. Dar lecțiile de leadership ale fondatorului Băncii Transilvania merg mult mai departe în timp.
BT

Cifrele tranzacției au făcut deja turul publicațiilor economice, dar nu numai. Peste 700 de milioane de euro reprezenta valoarea tranzacției, din care mai mult de 600 de milioane a însemnat rambursarea unor finanțări din partea băncii mamă a Volksbank, iar alte aproape 60 de milioane de euro au fost constituite într-un cont escrow pentru acoperirea unor eventuale riscuri ce ar putea apărea în termen de un an, astfel că prețul plătit efectiv pentru acțiunile Volksbank România abia dacă a trecut de 20 de milioane de euro.

Finalizarea tranzacției venea la circa patru luni după ce părțile semnaseră contractul de vânzare, deși în acest interval de timp a apărut un eveniment neprevăzut – deprecierea accelerată a francului elvețian în urma deciziei guvernatorului Băncii Naționale a Elveției de a lăsa moneda să fluctueze liber pe piața valutară. Aprecierea, de 30% într-o singură zi, a venit ca un șoc pentru clienții cu credite în franci elvețieni, care reprezentau o bună parte din portofoliul de retail al Volksbank.

Dar Banca Transilvania a avut o reacție ce pare desprinsă din manuale, care a transformat problema în oportunitate, atunci când a anunțat că oferă foștilor clienți ai Volksbank reduceri de până aproape de 30% ale soldurilor în cazul conversiilor în monedă locală.

Este cea mai recentă dovadă a lecțiilor pe care le-a învățat, pe parcursul celor peste 20 de ani de banking, Horia Ciorcilă, președintele Consiliului de Administrație al BT.

A văzut cum banca pe care o înființase cu doar câteva milioane de dolari alături de alți oameni de afaceri din zona Clujului a cunoscut atât mărirea (s-a transformat dintr-un jucător regional într-o bancă națională de top 10, cu capitalizare de peste 1,7 miliarde de euro), cât și decăderea (fiind aproape să fie îngenuncheată de contextul internațional și de criza lichidităților), pentru a renaște în plină criză.

BT se află acum, după cum afirma chiar Ciorcilă în comunicatul publicat la momentul anunțării finalizării tranzacției cu Volksbank, la „a treia reinventare (…), după cea din 2001 – când am început ofensiva de extindere la nivel național și cea din anul 2009 – odată cu adaptarea modelului nostru de business la provocările crizei economice”.

Iată câteva dintre lecțiile de leadership ale lui Horia Ciorcilă, așa cum pot fi ele extrase din cei peste 20 de ani de banking.

1 Gândește local atunci când te avantajează!

Banca Transilvania s-a poziționat, de la bun început ca o bancă destinată întreprinzătorilor. O campanie de marketing inteligentă a poziționat-o ca fiind o bancă românească, adresată antreprenorilor români, chiar și în perioada în care, în datele Băncii Naționale a României, Banca Transilvania încă avea capital majoritar străin. Astfel, BT a profitat din plin mai ales în anii de criză, atrăgând depozitele celor care fugeau de problemele de imagine pe care le aveau băncile grecești, de exemplu.

Consecvența cu care banca s-a promovat ca fiind un partener pentru întreprinzătorii mici și mjlocii și-a dovedit eficiența mai ales pe fondul dezvoltării în ultimii ani a culturii antreprenoriale, văzută ca o măsură de contrabalansare a efectelor negative ale crizei economice internaționale.

2 Învață din eșecuri!

Cu mai bine de un an înainte de declanșarea celei mai puternice crize economice din istorie, Horia Ciorcilă, alături de ceilalți fondatori ai BT, visau la momentul în care banca va ajunge să valoreze 2 miliarde de euro, mai ales după ce vânzarea BCR se făcuse la niște multipli record. Pe atunci, capitalizarea BT era de circa 1,7 miliarde de euro, iar ofertele de preluare nu lipseau, mai ales din partea grupurilor strategice care rataseră BCR.

Au fost de ajuns doar doi ani pentru ca visele lui Horia Ciorcilă să se prăbușească, o dată cu degringolada din lumea financiară internațională.

3 Găsește soluții!

Confruntat cu prăbușirea cotațiilor și cu o potențială criză de lichiditate, având în vedere că BT nu avea în spate investitori strategici care să vină cu bani de acasă, Horia Ciorcilă, alături de managementul BT inventează soluții peste soluții, de la oprirea de la tranzacționare a acțiunilor timp de mai multe luni, până la împrumuturi de urgență de la BNR sau propuneri de fuziuni cu alți jucători mai mari din piață. În cele din urmă, Horia Ciorcilă a atras ca acționar Bank of Cyprus, cu aproape 10% din acțiuni, în 2009, însă tranzacțiile, foarte neclare la acea vreme, au făcut obiectul unui proces de “insider trading”, investigat de DIICOT Cluj.

În cele din urmă, Horia Ciorcilă și ceilalți oficiali ai BT și Bank of Cyprus au fost achitați, numai că, între timp, unul dintre fondatorii BT, Claudiu Silaghi, decedase.

Orientarea lui Horia Ciorcilă către găsirea de soluții a devenit evidentă și în primăvara anului trecut, când Bank of Cyprus, lovită de criza băncilor cipriote, a scos la vânzare acțiunile pe care le deținea Banca Transilvania. Horia Ciorcilă a găsit cumpărători în rândul SIF-urilor, unele dintre puținele companii care aveau la dispoziție lichidități importante.

Vânzătorii făceau o afacere bună, deoarece prețul acțiunilor era cu aproape jumătate mai mare față de cel din momentul în care ciprioții intrau ca acționari la Banca Transilvania, cu mai bine de patru ani în urmă. Cumpărătorii făceau la rândul lor o afacere bună, deoarece achiziția se făcea prin intermediul unor tranzacții speciale, la un discount de aproape 8% față de prețurile din piață.

4 Fii flexibil!

După cum spune chiar Horia Ciorcilă, flexibilitatea vine de la conducere, de la istoricul și experienţa băncii. „Noi avem o structură simplă, suntem foarte proactivi, suntem aproape de management, nu sunt multe layere care să fie extrem de birocratice, cultura băncii e bazată pe flexibilitate şi dacă asta nu se schimbă (după preluarea Volksbank – n.red.) şi nu este niciun motiv să se schimbe, înseamnă că nu ar trebui să se schimbe nimic în ansamblu. Odată cu creşterea, poţi să gestionezi achiziţia. Nu cred că va fi vreo schimbare, atât timp cât nu vine de sus. Saltul e o provocare, dar nu ne propunem să schimbăm reguli doar pentru că suntem pe creştere şi nici să ne schimbăm abordarea”.

5 Managerul potrivit la momentul potrivit

La începutul anilor 2000, când a decis că Banca Transilvania poate deveni un jucător relevant la scară națională, Horia Ciorcilă l-a recrutat pe Robert Rekkers, de la ABN Amro România, bancherul olandez fiind considerat artizanul extinderii BT în zona de retail și un partener important pentru Horia Ciorcilă în schema lui de dezvoltare a băncii. De aceea, comunicatul venit la începutul anului 2012, prin care era anunțată, discret, plecarea lui Rekkers de la BT, a surprins pe aproape toată lumea, lăsând loc de interpretări.

După mai bine de un an de căutări, Ciorcilă și-a găsit partenerul pentru noua etapă în care intra BT. Omer Tetik lucrase timp de aproape două decenii în acest domeniu în România, Turcia și Rusia, cea mai recentă funcție fiind cea de CEO al Credit Europe Bank România și s-a dovedit a fi, în anii ce au trecut de atunci, managerul care să îl completeze aproape perfect prin rigoarea sa pe Horia Ciorcilă în planurile lui de expansiune a BT.

Modul cum a decurs tranzacția cu Volksbank și, mai ales, transformarea problemei creditelor în franci elvețieni ale clienților Volksbank într-o oportunitate, prin anunțarea unei oferte de conversie a creditelor în monedă locală, prin care oferea reduceri de până la 30% ale soldului, arată că pariul pe oameni făcut de Ciorcilă a dat, din nou, rezultate.

„Cel mai dificil lucru acum este integrarea celor două bănci. Trebuie să recâştigăm clienţii şi trebuie să dovedim că putem oferi alte servicii, că putem să avem relaţii bune cu ei şi putem să fim parteneri în această relaţie economică. O parte din oamenii cheie de la Banca Transilvania sunt implicaţi în proiectele de integrare şi noi vrem ca pentru clienţii noştri să fie business as usual.

Dar trebuie să asigurăm şi target-ul băncii, creşterea, și asta este o provocare în plus“, spun la unison cei doi lideri ai BT din acest moment, Horia Ciorcilă și Omer Tetik. Chiar și așa, niciunul nu exclude alte achiziții, dacă oportunitățile vor continua să apară în piața bancară.

„Valoarea (Băncii Transilvania – n. red.) va fi generată nu doar de ceea ce facem noi, ci și de ceea ce se întâmplă în jur. În regiune, în Europa, în lume, valorile în banking sunt generate de evenimente pozitive şi negative. În aproximativ patru ani Banca Transilvania ar trebui să aibă cel puțin o cotă de 20%-22% din piaţă, să fie între băncile mari. E foarte importantă poziţia, e foarte importantă cota de piaţă, dar e important să ajungem acolo printr-o creştere sănătoasă. Fără lucruri iraţionale”.

Lecție bonus: Fii discret!

Evenimentele de presă organizate, în general, de Banca Transilvania, sunt printre cele mai austere din industria de banking. Anunțarea tranzacției cu Volksbank a avut loc fără opulență, într-una dintre sălile hotelului JW Marriott, iar interviurile pe care le-au acordat Horia Ciorcilă și Omer Tetik, CEO-ul Banca Transilvania, patru luni mai târziu, la finalizarea tranzacției, au avut loc chiar în birourile Volksbank din nordul Capitalei. Horia Ciorcilă, alături de alți fondatori ai Banca Transilvania, preferă să păstreze un profil discret, interviurile acordate presei fiind deosebit de limitate. Iată de ce lecțiile lui de leadership sunt cu atât mai importante.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii