Cautare




, Contributor

|
|

Rețeta succesului

Proprietarul celei mai mari podgorii din Transilvania vorbește despre sustenabilitate, investiții de milioane de euro, criza forței de muncă și, mai ales, modul cum se împacă afacerile cu viața de familie.  
Jidvei - Claudiu Necsulescu

Sectorul vitivinicol se află în creştere, după o perioadă cu un apetit investiţional, stimulat de măsurile de sprijin, prin programul măsuri de piaţă şi se află într-un moment în care trebuie să dea dovadă de maturitate şi să construiască o piaţă organizată şi o strategie care să atragă un segment cât mai mare din producătorii de struguri şi vin, consideră Claudiu Necşulescu, preşedintele Jidvei.

Lipsa forţei de muncă este o problemă care îngrijorează toţi managerii. „Sunt necesare măsuri imediate care să restabilească echilibrul din piaţa muncii: o scădere urgentă a nivelului de impozitare a muncii – România fiind pe locul patru în UE ca nivel de impozitare şi o redimensionare a aparatului administrativ, printr-o reformă radicală“, precizează preşedintele Jidvei.

Dintre toate componentele (economică, socială, culturală etc.) care ar trebui incluse ca prioritate strategică de către Guvernul României, Necşulescu consideră că cea mai importantă este educaţia – prioritatea zero, fără de care nu putem avea viitor. Preşedinte Jidvei consideră că există o fractură între social, economic şi politic în România, din cauza lipsei de strategie pe termen mediu şi lung. „România a fost condusă, în ultimii 27 de ani, de pe o zi pe alta, în funcţie de cât de vocale au reuşit să fie segmentele sociale şi profesionale“, spune Claudiu Necşulescu.

În ceea ce priveşte contextul din Europa de Est, există multe oportunităţi care pot fi valorificate. „Nu pot exista măsuri pentru stimularea capitalului românesc, ci sunt necesare strategii de dezvoltare pe sectoarele cu potenţial, precum şi de stimularea unei atitudini corecte şi echilibrate a autorităţilor, indiferent de originea capitalului. Atât timp cât dialogul nu se poartă cu parteneri reprezentativi, el nu poate genera decizii şi iniţiative coerente. Recunoaşterea reprezentativităţii este necesară pentru coagularea structurilor asociative, atât profesionale, cât și sindicale şi patronale. Fiecare formaţiune politică îşi are afiliate structuri sindicale, patronale, împreună cu care mimează dialogul“, spune preşedintele Jidvei.

El consideră că principiile de bază care ar trebui promovate în mediul de business românesc, astfel încât acesta să devină mai performant şi mai credibil sunt respectul faţă de angajaţi, faţă de parteneri, faţă de clienţi/consumatori.

„Pentru anul 2017, prin creşterea calităţii şi o atenţie deosebită acordată pieţei interne, ne-am propus o creştere cantitativă a vânzărilor de 20% şi una calitativă de 5%. Astfel, programul investiţional este împărţit în două direcţii majore: investiţii de peste 2,5 milioane de euro în sisteme agricole (echipamente pentru tratamente, combine şi pregătirea soluţiilor) și modernizarea cramei Jidvei, prin mărirea capacităţii de fermentare, stabilizare şi îmbuteliere“, spune Claudiu Necşulescu.

Cele mai importante elemente ale strategiei de afaceri pentru a doua jumătate a acestui an şi pentru anul următor sunt comunicarea corporate mai susţinută, pentru a transmite valorile brandului Jidvei, și susţinerea investiţiilor în cadrul programului de sustenabilitate, pentru că dorește să fie primul producător de vin cu consum energetic zero. Pentru criza de personal, devenită deja problemă naţională, preşedintele Jidvei consideră că există o lipsă de maturitate a clasei politice, care nu are curajul de a-şi asuma măsuri necesare în acest moment. „Prezentarea ratei de şomaj scăzute ca o virtute este deosebit de periculoasă pentru mediul de afaceri. Este poate cel mai bun moment pentru restructurarea aparatului administrativ. Existând acest deficit al forţei de muncă, personalul restructurat va fi integrat imediat în mediul privat. Atât Guvernul, cât şi patronatele, trebuie să depună eforturi pentru creşterea nivelului de salarizare, pentru a reuşi să aducem înapoi acasă românii care, astăzi, pribegesc prin lume“, spune Claudiu Necşulescu.

El este categoric, atunci când vine vorba de implicarea familiei în afaceri, şi consideră că afacerile de familie sunt cele mai sănătoase, mai ales pentru că ele reuşesc să creeze familii mult mai puternice împreună cu angajaţii şi partenerii. „Astfel, astăzi, eu vorbesc despre familia Jidvei. Vinul înseamnă tradiţie, deci am convingerea că, împreună cu fiicele mele, vom duce mai departe afacerea pe care am început-o cu tata“, spune Necşulescu. Fiicele lui Claudiu Necşulescu, Ana şi Maria, sunt implicate în companie şi sunt pregătire să preia, la un moment dat, afacerea de la tatăl lor. Toată construcţia Jidvei a fost gândită ca o afacere pe termen lung, care să reprezinte familia. Două dintre vinurile lansate de Jidvei în 2012 poartă numele fiicelor sale. Fiica cea mare a studiat Matematică şi Management la UCL Londra, iar fiica cea mică a studiat Marketing la City University Londra. „Şi-au împărţit domeniile astfel încât să se completeze“, explică tatăl lor.

Claudiu Necşulescu a absolvit  în 1987 Facultatea de Autovehicule Rutiere din cadrul Universităţii din Braşov, iar, înainte de Revoluţie, a lucrat la o staţie de utilaje din Constanţa. Până în 1991, a lucrat la stat, de unde a plecat pentru a face mai multe businessuri de comerţ împreună cu tatăl său, care se pensionase. Faptul că a preluat afacerile de la tatăl său face deja ca predarea ştafetei către următoarea generaţie să fie o obişnuinţă în familia Necşulescu.

Afacerile familiei au început în anii ‘90 cu export de animale. Au continuat în exporturi, cu cereale, utilaje agricole, mobilă sau containere.

De 17 ani, a intrat în industria vinului, într-un context neaşteptat. În 1998, întreprinderea pe structura căreia avea să clădească businessul Jidvei se confrunta cu probleme, iar Necşulescu era unul dintre clienţi. Pentru a putea continua afacerile cu producătorul de vin, a socotit că cea mai bună variantă ar fi să îl cumpere. Podgoria Perla Târnavei Jidvei, situată pe Valea Târnavei Mici (judeţul Alba), la jumătatea drumului dintre Blaj şi Târnaveni, în arealul Podgoriei Târnave, este cea mai întinsă din Transilvania. Necşulescu a cumpărat de la stat 650 de hectare, iar acum deţine 2.500 de hectare, suprafaţă pe care o consideră optimă. Jidvei este unul dintre marii producători de vin de pe piaţa locală, cu afaceri concentrate pe piaţa internă şi game precum Castel, Tezaur, Nec, Grigorescu şi Owner’s Choice şi Mysterium. Aproximativ 8% din afaceri provin din exporturi, însă focusul lui Necşulescu este tot pe piaţa internă, unde consideră că „un producător de vin are sincope doar dacă greşeşte“.

Producătorul de vin deținut de Claudiu Necşulescu are două crame: prima şi cea mai mare a fost retehnologizată înainte de criză, iar în cea de-a doua, mai mică, a început producţia în 2014, în urma unei investiţii de șase milioane de euro, din care două milioane de euro din fonduri europene.

Practic, tot ceea ce a făcut omul de afaceri în cei 17 ani de activitate, orice parcelă sau amenajare a fost realizată abia după ce a trecut prin filtrul său.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii