Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Leadership |
|

Rețeta germană sau cum a ajuns Michael Schmidt la afaceri cu mașini de peste 350 mil. euro

Cu zece ani în urmă era aproape de cea mai mare tranzacție din comerțul auto. Acum, afacerile lui au trecut dincolo de granițe, iar portofoliul său dincolo de mărcile grupului BMW.
068 core Schmidt

Timp de mai bine de jumătate de oră, pe ecranele de la etajul centrului auto, aflat vizavi de aeroportul Băneasa, rulează tabele și grafice cu informații despre rezultatele financiare ale grupului care vinde mașini BMW în România și Germania. Afacerile au depășit în premieră 350 de milioane de euro anul trecut, incluzând aici cea mai mare rețea de dealeri BMW din Europa Centrală și de Est, dar și cel mai bun dealer Rolls-Royce din Germania, care a vândut anul trecut mai bine de 50 de mașini de superlux. Niciun moment însă, pe fața lui Michael Schmidt nu se citește nicio emoție. Dar cifrele, tabelele și mașinile sunt înlocuite cu fotografii cu case săsești, școli, biserici sau diverse ipostaze de la „Săptămâna Haferland“, cel mai mare eveniment dedicat promovării culturii săsești din Transilvania. Michael Schmidt devine, dintr-o dată, emoționat. „Scopul nostru este să refacem Transilvania așa cum era odată“, spun reprezentanții fundației pe care omul de afaceri a înființat-o în 2010 și care-i poartă numele.

Născut într-un sat săsesc din județul Brașov, Michael Schmidt a plecat din țară la începutul anilor ’80, împreună cu părinții și frații săi. În timpul studiilor universitare de la München devine membru în Asociația Sașilor din Germania, fiind implicat în proiectele tineretului săsesc din cadrul grupului din München, al cărui președinte devine în 1988. După 1990, revine în țară, unde construiește de la zero „povestea“ BMW în România, începută pe 1 aprilie 1994, într-un birou din celebrele blocuri Sitraco din zona Piața Unirii. A crescut an de an rețeaua și vânzările, a adus în portofoliul său și marca germană de camioane și autocare MAN și a ajuns, în anii dinaintea venirii crizei, să controleze una dintre cele mai puternice afaceri din domeniul comerțului cu automobile de la noi.

A fost foarte aproape de o vânzare a afacerii, ceea ce s-ar fi tradus în cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului cu mașini din România, dar „tot răul a fost spre bine“, după cum spune omul de afaceri. Practic, ultimul deceniu și jumătate a adus o dezvoltare puternică a grupului său de firme.

Chiar dacă activitatea de import a mărcii BMW din România a fost preluată de o filială directă a grupului german, Michael Schmidt și-a extins operațiunile în Germania, prin achiziția mai multor dealeri din zona München. În plus, în portofoliul său a intrat și marca de lux Rolls-Royce, prin deschiderea singurului showroom pentru acest brand din München și a unor service-uri în sudul Münchenului și în nordul Bucureștiului. La nivel de holding, afacerile companiilor din grupul Automobile Bavaria (care include activitățile de comerț cu automobile din România), MHS Truck & Bus (comerț cu vehicule comerciale) şi Schmidt Gruppe Deutschland (comerț cu automobile din Germania), au trecut în 2017 de 350 mil. euro. În paralel, începând din anul 2010, în care a împlinit 50 de ani, omul de afaceri a înființat o fundație prin intermediul căreia desfășoară astăzi numeroase proiecte care vizează cu precădere restaurarea și revitalizarea patrimoniului săsesc în Transilvania. Este cazul Săptămânii Haferland, cel mai mare festival dedicat culturii săsești din Transilvania, care se desfășoară anual începând din 2012 în localități din judeţul Brașov sau a proiectelor care sprijină educația și învățământul în limba germană.

Michael Schmidt recunoaște însă, că se simte mult mai în largul său atunci când vine vorba despre cifre și strategii de business.

„Anul 2018 aduce o serie de schimbări şi investiţii importante la nivelul reţelei de dealeri BMW, concomitent cu lansarea mai multor modele complet noi pe piaţă, pentru mărcile BMW şi MINI. La finalul anului 2017 am luat decizia de a unifica toţi dealerii BMW sub un singur nume, Automobile Bavaria, astfel încât să putem creşte notorietatea şi vizibilitatea grupului la nivel național şi pentru a răspunde mai bine cerinţelor de mobilitate şi accesibilitate ale clienţilor noştri“.

BMW, MAN, VW, OPEL 

Automobile Bavaria reprezintă cea mai mare reţea de dealeri BMW din Europa Centrală şi de Est și încheiase anul trecut cu afaceri de peste 136 de milioane de euro și vânzări de circa 3.000 de mașini, în creștere cu 15% față de anul precedent. Două din trei mașini BMW au fost vândute anul trecut în România de către unul dintre dealerii Automobile Bavaria, care deține și singurul dealer MINI din țară. Vânzările de automobile BMW noi au trecut de 1.500 de unităţi, cele ale brandului MINI s-au apropiat de 300 de unităţi, în timp ce vehiculele rulate au depășit 1.000 de unități, cu aproape 33% mai mult decât anul trecut. „În Germania, la fiecare 1.000 de mașini noi se vinde un număr cel puțin dublu de mașini second-hand. Din păcate, la noi acest segment nu este deloc ordonat și organizat“, spune Michael Schmidt, care afirmă că piața second-hand este o prioritate în strategia grupului său de firme, care a livrat în România, în aproape un sfert de secol de activitate, peste 40.000 de vehicule şi a înregistrat peste un milion de vizite în atelierele de service.

Anul acesta va marca o nouă premieră pentru Automobile Bavaria: intrarea în portofoliu a altor două mărci germane. Acestea nu vor fi, însă, din domeniul premium, ci mărci de volum. „Primul showroom şi service Opel din reţeaua Automobile Bavaira – MHS va fi deschis oficial la Târgu Mureş, la finalul lunii martie, în urma unei investiții care a ajuns până acum la 170.000 de euro. Este un prim pas dintr-o serie de investiții strategice care includ atacarea unor noi segmente de piață“, afirmă Michael Schimdt. Următorul pas va fi reprezentat de un centru pentru marca Volkswagen, ce va fi deschis până la finalul anului la Baia Mare, pe locul unui fost centru Skoda, preluat de omul de afaceri, din procedura de insolvență.

Diversificarea portfoliului este cuvântul cheie și pentru divizia de vehicule comerciale a grupului deținut de Michael Schimdt după ce în a doua jumătate a anului trecut a fost inaugurat oficial, la Braşov, un dealer Volkswagen de vehicule comerciale ușoare, care completează divizia de vehicule comerciale grele MAN. La finalul anului trecut, fuseseră livrate în România aproape 1.200 de camioane MAN, ceea ce însemna o cotă de piață de 17%, cea mai bună performanţă a MHS Truck & Bus Group din ultimii trei ani. Prin cele opt centre din București, Brașov, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța și Bacău, MHS Truck & Bus este cel mai mare şi mai performant distribuitor MAN din Europa Centrală şi de Sud-Est și a avut anul trecut afaceri de circa 90 de milioane de euro.

Strategia de dezvoltare a grupului lui Michael Schmidt a inclus și apariția Bavaria Mobility, o divizie dedicată pieţei de închirieri de automobile premium, cu pachete şi servicii complete de tip rent-a-car şi închiriere pe termen lung. În plus, în luna octombrie a anului trecut a apărut și o companie de logistică, al cărei scop este optimizarea transportului naţional şi internaţional, precum şi a administrării depozitării intermediare a pieselor de schimb necesare companiilor din cadrul holdingului. „Am inaugurat un hub logistic la Sibiu, care deservește tot grupul din România și ne ajută să eficientizăm atât fluxurile de piese și accesorii, cât și termenele de livrare. Lucrăm și la un hub logistic în Austria, care ne va ajuta și mai mult pentru a eficientiza operațiunile din România și Germania“, afirmă Schmidt.

Divizia din Germania, Schmidt Gruppe Deutschland, cuprinde cinci reprezentanţe BMW şi o reprezentanţă Rolls-Royce în München, prin intermediul căreia au fost vândute anul trecut aproape 2.900 de vehicule BMW și MINI și 53 de mașini de lux Rolls-Royce. Afacerile au ajuns anul trecut la circa 125 de milioane de euro, din care 15 milioane de euro au fost generați de Rolls-Royce.

„Recent, am prezentat la München noul Rolls-Royce Phantom și sper să oferim curând o surpriză plăcută şi celor interesaţi de această marcă în România. Prin dealerul Rolls-Royce din Germania am livrat trei mașini în România anul trecut. Mă bucură acest lucru, mai ales pentru că la Băneasa avem singurul service Rolls-Royce din regiune“, afirmă Michael Schmidt.

Dincolo de cifre, una dintre cele mai importante decizii strategice ale anului trecut a fost aducerea ca CEO a unui outsider: George Dorobanţu, fost director al departamentului de servicii de consultanță pentru management în cadrul PricewaterhouseCoopers și fost director proiecte strategice la Regina Maria. În plus, George Dorobanțu este și primul român care preia poziția de CEO în cadrul grupului lui Michael Schmidt. „Atragerea unor nume relevante din afara domeniului este o tendință și la nivel internațional. Vedeți ce s-a întâmplat la vârful BMW“, justifică omul de afaceri, făcând referire la numirea de la începutul acestui an a lui Pieter Nota ca șef al diviziei de vânzări a grupului BMW. Născut în Olanda, Nota are 52 de ani şi fusese anterior director executiv de marketing şi vicepreşedinte executiv al segmentului Personal Health în cadrul Philips. Nota a făcut parte și din Consiliul de Administraţie al Beiersdorf AG, unde a ocupat poziţia de director executiv de marketing şi inovaţie, iar anterior a ocupat diferite funcţii de conducere la Unilever în Marea Britanie, Germania, Olanda şi Polonia. Olandezul l-a înlocuit pe Ian Robertson, unul dintre cei mai apreciați executivi din industria auto, care fusese timp de mai bine de un deceniu membru al boardului de management al BMW. „Ian Robertson a construit direcția pe care o va urma brandul BMW și sub-brandurile BMW I și BMW M. (…) Cu Pieter Nota obţinem un specialist cu experienţă în vânzări şi marketing, cu profil internaţional“, declara anul trecut Harald Krüger, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG, care considera că „experienţa dovedită (a lui Nota – n. red.) în inovaţie şi transformare organizațională va continua să conducă marca noastră tradiţională BMW şi produsele sale prin viitorul mobilităţii conectate.“

Potențial de creștere

Mobilitatea a fost și unul dintre cuvintele cheie în prezentarea lui George Dorobanțu făcută cu ocazia conferinței anuale privind rezultatele de vânzări ale grupului de firme al lui Michael Schmidt. „Bavaria Mobility are o flotă care include doar cele mai noi modele ale producătorului, iar prin serviciul Executive Mobility oferim o alternativă flexibilă pentru leasingul operaţional. Practic, clienții îşi pot înlocui maşina o dată sau chiar de două ori pe an, în funcţie de preferinţe şi sezon“, spune noul CEO al Automobile Bavaria. Potrivit acestuia, obiectivele pentru acest an includ creşterea cotei de piaţă pentru mărcile BMW şi MINI, împreună cu investiţii în proiecte strategice, în zona segmentului de automobile electrice, cu insfrastructura specifică. „Urmărim şi alte oportunități de parteneriat pentru dezvoltarea din acest punct de vedere şi ne aşteptăm la creşteri semnificative pe acest segment în următorii ani“, adaugă George Dorobanțu, care anunță pentru acest an o creștere peste media pieței susținută prin creştere organică și expansiune regională. „Considerăm ca segmentul de automobile rulate are un potențial de creștere susținută și în 2018. Colegii de la divizia de automobile rulate vor zice că și performanțele de până acum sunt foarte bune, dar avem și mai mult potențial“, afirmă George Dorobanțu. Mă uit cu atenție la Michael Schmidt. Zâmbește.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii