Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Responsabilitatea socială globală în impas. Liderii de business pot salva lumea

Din 1990 lumea a început să vorbească despre noi principii de sustenabilitate și responsabilitate socială, iar ONU, statele și companiile și-au dat mâna în anii care au urmat să le pună în practică. Acum, după alegerea lui Donald Trump în SUA și noile evoluții centrifuge, naționaliste și populiste din Uniunea Europeană au început să apară îndoieli la nivel mondial că acestea sunt puse în practică.

În anul 2015, ONU a decis să aprofundeze și să continue cele începute și a stabilit 17 obiective globale de dezvoltare sustenabilă (Sustainable Development Goals – SDG), care au fost aprobate de cei 193 de șefi ai statelor membre, prezenți la summit-ul organizat de UN Global Compact la New York, în 25-27 septembrie 2015. Desigur că aceste obiective globale, stabilite pe 15 ani, până în 2030, trebuie implementate de fiecare țară la nivel local, iar companiile au un rol important, deoarece abordarea organizată în afaceri poate aduce succesul companiei și poate contribui la dezvoltarea sustenabilă a economiei locale și a comunității. Pentru asta ele trebuie să își adapteze strategiile și modelele de business la aceste obiective prin includerea dezvoltării sustenabile, ceea ce în multe cazuri s-a întâmplat prin asumarea de către management.

Venirea la putere a lui Donald Trump în SUA a provocat scepticism la nivel mondial în această privință, mai ales după decizia sa de a denunța Acordul de la Paris privind schimbările climatice și a renegocia acorduri comerciale în care SUA sunt parte. Pe de altă parte, Uniunea Europeană a fost afectată de Brexit și încă negociază cu Marea Britanie condițiile ieșirii din Uniune. În plus, în țările Europei de Est au venit la putere regimuri iliberale, care pun în discuție tocmai principii ca solidaritatea și responsabilitatea socială și iau măsuri naționaliste și populiste. Deja în cazul Poloniei și al Ungariei s-au luat primele măsuri la nivel de UE pentru a contracara astfel de politici, prin începerea procedurilor de activare a Articolului 7 din Tratatul constitutiv al UE privind suspendarea dreptului de vot în Consiliul European, iar discuția a ajuns la situația României. Toate aceste evoluții din ultima perioadă ridică chiar problema dacă întreaga mișcare de responsabilitate socială are vreun viitor și, mai mult, dacă actuala ordine internațională nu va fi schimbată. În organizațiile internaționale (ONU, UE) se încearcă găsirea unor soluții, precum și la nivelul unor state din Uniunea Europeană și se iau măsuri atât pentru îndepărtarea piedicilor, cât și pentru continuarea parcursului, dar este și responsabilitatea mediului privat, a companiilor, a rețelelor sociale și a fiecăruia dintre noi. Prin independența lor, companiile pot în mai mare măsură să continue implementarea obiectivelor, să propună politici noi, să coopereze între ele și cu administrația și să pună presiune pe autorități. Liderii de companii pot fi cei care să impună în continuare ritmul sustenabilității, având în vedere că încrederea în aceștia a crescut, depășind-o pe cea în liderii politici. Încrederea în CEO a ajuns la 44% anul trecut, după ce mulți importanți lideri din business s-au poziționat vocal față de temele zilei, conform ultimului Barometru de Încredere Edelman. Două treimi din repondenți vor ca șefii de companii să ia conducerea schimbărilor fără să mai aștepte deciziile guvernamentale. Astfel, business-ul este așteptat să fie un agent al schimbării deoarece angajatorul devine noua casă sigură în guvernanța globală, 72% dintre repondenți spunând că au încredere în compania lor, iar 64% cred că o companie poate lua măsurile pentru a crește profitul și a îmbunătăți condțiile economice și sociale în comunitatea în care operează. Clădirea încrederii (69%) este acum job-ul nr. 1 pentru un CEO.

De aceea, liderii din business responsabili ar trebui să își spună opinia și să-și folosească influența pentru a apăra și consolida sistemul bazat pe reguli și să apere valorile care țin piețele și omenirea împreună. Ei pot reafirma și aplica obiectivele de sustenabiliate în propriile companii, în industriile în care activează, precum și în comunități. Ei pot fi astfel adevărați ambasadori ai sustenabilității în sprijinul promovării valorilor fundamentale ale umanității și ale sistemului care le sprijină, iar vocile și acțiunile lor pot modela lumea de mâine.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii