FacebookTwitterLinkedIn

Acesta este principiul pe care îl aplică și Dan Berteanu, care, prin intermediul companiei sale, Equatorial, oferă servicii de training pentru angajații altor companii, folosind conceptul de gamification.

După ce a lucrat 15 ani în cadrul AchieveGlobal România, companie de origine americană care oferă servicii de training, a hotărât ca în 2013 să cumpere compania de la americanii care dețineau dreptul de franciză pentru piața locală. Acest pas a însemnat și o schimbare a modului în care se făceau aceste training-uri: metoda clasică de învățare, cu creion și hârtie, avea să se transforme în învățare prin intermediul jocurilor. Multe companii din România își trimit angajații la astfel de training-uri, menite să le dezvolte sau să le îmbunătățească anumite abilități și competențe, în vânzări, customer service etc.

Dan Berteanu a avut ideea de a importa elemente din joc în sala de training în urma discuțiilor cu fiii săi despre activitatea școlară, realizând că un mod eficient de a-ți însuși anumite cunoștințe este prin joc. A început, de asemenea, să integreze și tehnologia, pentru a fi cât mai aproape de generația de tineri care reprezintă viitorul pieței muncii și care petrec mult timp în mediul virtual.

„Așa a apărut Equatorial. Strategia noastră este să dominăm această nișă a învățării prin joc, adică să fim «peștele mare din acvariul mic»”, spune Dan Berteanu.

Astfel a fost lansat primul joc, Equatorial Marathton, care a fost folosit între 2015-2017. Practic, modelul de business al Equatorial se bazează pe vânzarea directă a produselor de învățare. „Jocul Equatorial Marathon poate fi folosit de clienții noștri pentru a capitaliza investițiile făcute în dezvoltarea angajaților. Produsul nostru poate fi folosit de clienți pentru a crește semnificativ șansele ca angajații lor să aplice în viața de zi cu zi ceea ce învață sau ceea ce au învățat în trecut în programele de dezvoltare la care au participat. Ne adresăm companiilor multinaționale care încurajează dezvoltarea continuă a angajaților, dar și companiilor antreprenoriale românești care au realizat că fără a investi în oameni nu pot concura cu multinaționalele și nu se pot dezvolta sustenabil pe termen lung“, susține Dan Berteanu. Training-urile se desfășoară în continuare și în sala de curs, însă îmbină și tehnologia care a stat la baza jocurilor.

„Am avut de la participanți de peste 20 de ani (studenții de la Masterul de HR de la Facultatea de management din ASE sau membri ONG-urilor pe care le ajutăm pro-bono în fiecare an), până la participanți de peste 45 de ani, manageri seniori din companii precum Holcim, Enel sau BCR”, adaugă el.

În 2018, Equatorial a lansat o variantă 2.0 a jocului, pentru telefoane mobile, redenumită VRunners. Mai mult, prin intermediul acestui joc, Equatorial a atras o investiție de 500.000 de euro din partea Bittnet, companie de IT și, în același timp, furnizor de servicii de training în acest domeniu. Bittnet a ajuns, astfel, să dețină 25% din Equatorial. Prin intermediul acestei investiții, VRunners se va dezvolta și se va extinde în Europa.

În iarna anului 2018, VRunners era deja folosit de opt companii, iar pentru 2019, Dan Berteanu estimează că aproximativ 20 de companii vor folosi acest joc pentru angajații lor.

„Jocul poate fi folosit ca o soluție de «blending learning», avem și sala de clasă și zona de tehnologie, iar între programele din sala de clasă jocul ține oamenii motivați să continue învățarea. Avem partenere companii precum British American Tobacco, Holcim, Optaros, am avut un proiect cu EY”, mai spune Berteanu.

Printre instrumentele folosite de Equatorial la training-uri se numără simulări de business sau chestionare de investigare a abilităților și personalității, care sunt discutate apoi cu trainerii. Jocul aduce provocări diferite, fie de introspecție, de tipul „dacă ai fi CEO, care sunt cele două decizii pe care le ai lua și de ce”, fie sarcini care trebuie aplicate în viața de zi cu zi și analizate. În funcție de numărul de participanți și durata proiectului, costul pentru un participant pe care îl plătește compania poate varia între 50 și 100 de euro/lună.

Cum arată viitorul

Pe lângă VRunners, Equatorial mai investește, alături de Bittnet, 350.000 de euro într-un joc destinat segmentului de B2C (business to consumer), pentru elevi și studenți, care oferă training în domeniul IT, joc pe care vrea să îl extindă și în segmentul B2B (business to business). Un alt joc pe care Equatorial îl dezvoltă este o aplicație pentru echipele de management din companii, realizat împreună cu mediul academic din România.

Equatorial a avut o cifră de afaceri de 650.000 de euro în 2018, conform lui Dan Berteanu, în scădere față de anul precedent, din cauza unor proiecte nedemarate, iar estimările pentru 2019 se situează între 800.000 de euro și 1 milion de euro. Compania are aproximativ 20 de angajați.

În opinia lui Dan Berteanu, viitorul pieței muncii va însemna o continuă adaptare și reinventare. „Apar deja tehnologii care vor schimba fundamental piața muncii, felul în care ne conducem business-urile, medicina, școala. Dacă până acum automatizarea a făcut ca blue collars să își piardă obiectul muncii, acum vom avea white collars care își vor pierde obiectul muncii. Viitorul va fi despre adaptare continuă, instabilitate, incertitudine.”

El adaugă că piața de training din România încă urmează modelul tradițional de învățare, deoarece încă există nevoia în piață de a furniza participanților cunoștințe și abilități în acest mod, însă pe viitor va exista o diversificare, adaptată la noua generație. „Accentul se va pune pe video content, micro learning și pe a te specializa pe o anumită nișă.(…) Trebuie să înțelegem că educația și învățarea se petrec tot timpul, oriunde ne întâlnim cu un moment în care putem să extragem anumite informații și concluzii. Noi asociem educația cu școala, dar sunt diferite. Dacă am putea conștientiza acest lucru, am fi cu toții foarte câștigați, ar fi un pas pentru a ne pregăti pentru ce ni se va întâmpla.”

Care sunt recomandările lui Dan Berteanu pentru tinerii care ies de pe băncile facultății pentru a se adapta la piața muncii?

„Le recomand să se expună la diferite forme de voluntariat, de proiecte, în care să cunoască oameni, cauze. Cred că școala ar trebui să te ajute cât mai repede să descoperi ce îți place să faci, care îți sunt înclinațiile și să te încurajeze într-acolo. Măcar în perioada facultății sau repede după aceea tinerii să facă tot mai multe lucruri, să rămână cu mintea deschisă și să găsească repede ceea ce le place să facă, nu ce spune societatea sau părinții că este bine să facă.”