După un an în care turismul a suferit pierderi fără precedent, antreprenorii din acest sector au căutat soluțiile care să ofere suflul de care aveau nevoie afacerile lor. Colacul de salvare s-au dovedit a fi produsele inovative și promoțiile lansate pe piață de Black Friday.
Una dintre agențiile de turism care au mizat pe astfel de pachete turistice este Eturia, care a lansat pe piață promoțiile de Black Friday și care au determinat o creștere cu 40% a interesului turiștilor români pentru vacanțele exotice. „Destinațiile vedetă sunt cele deschise turismului internațional, în care românii pot călători fără restricții, cum ar fi: Maldive, Tanzania, Mexic și Republica Dominicană. De exemplu, sejururi all inclusive, cu charter în Maldive, pentru opt zile. Reducerile se bazează pe tarife promoționale primite de la partenerii locali și de la hotelurile cu care avem contracte, tarife care sunt cu până la 60% mai mici. În plus, toate pachetele de vacanță au incluse asigurarea complexă de călătorie, cu clauză COVID-19”, a explicat Ana Maria Gherasim, Sales Manager Eturia.
De cealaltă parte, pensiunile din zonele rurale au înțeles că, pentru a traversa această perioadă dificilă, trebuie să-și fidelizeze clienții, impulsionându-i totodată să achiziționeze anumite pachete turistice, prin lansarea în piață a unor produse inovative. De exemplu, proprietarii pensiunii Casa Muntelui, din Fundata, au introdus în pachetele turistice, pe care le pun la dispoziția clienților, o asigurare de tip storno. Aceasta este oferită gratuit celor care achiziționează un sejur la pensiune și include beneficiul recuperării a 90% din suma achitată dacă, din motive neprevăzute, inclusiv diagnosticarea cu virusul SARS CoV-2, clienții nu mai pot onora pachetul turistic achiziționat. „În contextul actual, ne-am dorit să le punem la dispoziție clienților noștri un produs inovativ, care să le ofere turiștilor o protecție financiară. Asigurarea storno este inclusă în tariful sejurului și acoperă riscuri multiple, cel mai important fiind, în situația de față, cel al diagnosticării cu Covid-19. Am inclus această asigurare storno, gratuit, la toate sejururile plătite integral, în avans, indiferent că sunt achitate cash sau cu vouchere de vacanță”, a explicat Remus Vișan, co-proprietar al pensiunii.
Practic, în 2021, reinventarea turismului autohton se poate realiza numai prin redescoperirea turismului rural. Însă, un efect negativ care-și va face simțită prezența în acest an asupra turismului este faptul că mulți consumatori, limitați de opțiunile de călătorie au cheltuit deja sume importante destinate bugetelor de vacanță pentru a-și îmbunătăți confortul din locuințele proprii sau grădinile suburbane. Tendința de a investi în spații recreative nu doar că se va regăsi și în acest an, ba chiar se va consolida. „Spațiile recreative îmbunătățite pot motiva oamenii să-și petreacă mai mult din vacanța din 2021 în aceste locuri decât de obicei, ceea ce are un efect negativ asupra turismului”, a explicat specialistul în casă și grădină, Gabija Kubiliute, conform studiului Euromonitor International.
Criza sanitară a venit ca un wake-up call și pentru antreprenorii din HoReCa care nu au reușit să țină pasul cu tendințele pieței, nu au mai avut energie sau nu au mai găsit motivația de a-și administra business-ul. Pandemia le-a oferit acestora șansa unui nou început într-un domeniu mai ușor, mai profitabil sau mai potrivit profilului lor. Mai puține restaurante nu înseamnă neapărat un dezastru. Cu siguranță nu pentru cei care au depășit etapa critică și au reușit să rămână în industrie – fie ei proprietari sau angajați. Odată cu scăderea numărului de restaurante și, implicit, a competiției, este așteptată o creștere a prețurilor preparatelor. În lupta lor pentru venituri, tendința din 2020 a restaurantelor a fost de a diminua calitatea produselor. Însă, în 2021, clientul va fi din ce în ce mai informat și mai atent cum își cheltuie banii, lucru care va „forța” restaurantele să ofere calitate mai bună și un serviciu net superior, dar pentru un serviciu mai bun e nevoie de angajați motivați, mai bine plătiți. Astfel, specialiștii se așteaptă ca salariile din HoReCa să crească.
Cu mii de restaurante închise, bucătarii talentați care au câștigat simpatia publicului și și-au crescut propriile comunități au prins curaj de a debuta în afaceri și sunt acum „pe val”. Deschid restaurante pop-up în spațiile rămase libere negociind chiriile în avantajul lor, organizează evenimente în restaurantele prietenilor, în bucătăriile lor de acasă și ajung chiar în casele clienților prin private dining sau livrarea de preparate cu semnătură. Ei abandonează preparatele finedining pentru pregătirea unui comfort food de înaltă calitate, la prețuri prietenoase pentru publicul larg. Așadar, ne pregătim să descoperim burgeri „with a twist”, grătar cu carne marinată în sosuri home-made și multe rețete tradiționale reinterpretate, susțin reprezentanții Grosu Art Studio în studiul realizat despre tendințele din HoReCa în 2021.
Potrivit acestora, acum, mai mult ca oricând este timpul afacerilor create din pasiune (chiar și cele foarte mici!) care se descurcă să atragă și să fidelizeze mai bine decât oricare altele, așa că #eatlocal merge mai departe și va da naștere unor concepte din ce în ce mai interesante.
Cum peste 70% din familii au început să consume mai multe mese gătite acasă decât înainte de pandemie, dezvoltarea pieței de food delivery a devenit una dintre piesele de rezistență ale HoReCa, aducând în realitate un tablou futurist: cel al restaurantelor virtuale, cunoscute ca Ghost Kitchens, Dark Kitchens sau Cloud Kitchens (restaurante satelit). Se numesc „satelit” pentru că cele mai multe dintre acestea aparțin unui restaurant cunoscut, care a ales să creeze un meniu special pentru delivery.
Așadar, dincolo de lupta pentru a supraviețui, în 2021, cea mai mare provocare a restaurantelor va fi găsirea unui mod de a recrea acea experiență socială, caldă și fericită cu care clienții erau obișnuiți înainte de pandemie și care dădea sens ieșitului în oraș.